Vi er på vei mot lysere tider. Forhåpentligvis på mer enn en måte. Etter det spesielle året 2020 kan vi nå ha forventninger om færre restriksjoner og bedre mobilitet. Bobil blir fortsatt et godt ferievalg.
2020 begynte jo så normalt, men vi skjønte snart at noe var i gjære. Så kom frykten etterfulgt av likegyldighet og utålmodighet. At bobil er et meget godt alternativ i slike tider, var det mange som skjønte.
Det har blitt mange nye bobilister dette året da mange måtte finne nye ferieformer. Mange så på fricamping som den ultimate fordelen med bobil, men nå er det vinter og du må skjønne litt mer av hvordan bobilen fungerer.
Å reise med bobil i vinterhalvåret krever detaljkunnskap om campingplassene. Hvilke er åpne? Hvorfor lar så mange campingplasser vinterturistene passere stengte porter?
Om mindre enn tre uker åpner verdens største bobilmesse i Tyskland. Det har i alle år vært en selvfølge for redaksjonen i Bobilverden.no å være der og rapportere om nyheter for det kommende året. I år må vi gjøre det på en annen måte.
Hvor ofte har du ikke hørt denne beskjeden når du sjekker inn på en campingplass? Hva med brannsikkerheten? Norske campingplasser er vanligvis ikke innrettet slik at driveren kan stole på at brannsikkerheten blir ivaretatt av seg selv.
Etter tidenes mediekjør om bonanza i bobilbransjen fulgt av høye forventninger om at det vil komme en flom av bobilturister i sommer, er det ikke overraskende at nye aktører kommer på banen. På godt og vondt.
I går ble revidert nasjonalbudsjett lagt fram. Ganske umiddelbart kom det oppslag i dagsaviser om at vi får et avgiftshopp på nye bobiler i 2021. Det kan være riktig, men det kan også være helt feil.
I år blir det Norgesferie. Trolig. Slik det ser ut nå, er det ingen selvfølge at vi skal kunne reise fritt rundt i hele landet. Håper du fortsatt på utenlandsferie? Glem det. Vi skal være glade om det ikke blir hjemmeferie.
Inntil departementet kan klargjøre vil vi for egen del holde oss hjemme. Fritidsreiser skal unngås – med unntak til hytter i egen kommune. Uansett hvor inkonsekvent vi mener det er.
Norge er ikke helt stengt. Vi har et næringsliv som holder åpent så godt det kan. Krona har stupt i verdi og prisen på import har økt dramatisk. Da er det mulig å gjøre gode kjøp.
I 2020 vil det i Norge trolig bli solgt flere elektriske personbiler enn biler drevet med bensin- eller dieselmotorer. Elektriske bobiler derimot må vi se langt etter. Kanskje er det heller ikke batterier som skal drive dem?