Ikke alle ser eller skjønner forskjellen på ferjetakster og ferjeforskuddet. For andre skaper det store problemer i feriebudsjettet at regjeringen ikke vil gi alle privatreisende like vilkår.
Stortinget har bedt regjeringen legge til rette for flere tømmestasjoner. Regjeringen gir ingen løfter, men er det for mye forlangt å kreve tømmestasjoner på de 150 hovedrasteplassene?
Kan det bli bobiltur til favoritstedet i Sverige, Frankrike eller hvor det måtte være i år? Eller bør vi alle holde oss i Norge? Et stikkord for svaret, er vaksinepass.
Hvem hadde vel trodd for et år siden at vi skulle få to påsker på rad med pandemi og mange omfattende smitteverntiltak? Vi har blitt mer vant til pandemien, men vi bør ikke slappe av. Aller minst i påsken. Men kanskje blir dette det siste krafttaket?
Vi er på vei mot lysere tider. Forhåpentligvis på mer enn en måte. Etter det spesielle året 2020 kan vi nå ha forventninger om færre restriksjoner og bedre mobilitet. Bobil blir fortsatt et godt ferievalg.
2020 begynte jo så normalt, men vi skjønte snart at noe var i gjære. Så kom frykten etterfulgt av likegyldighet og utålmodighet. At bobil er et meget godt alternativ i slike tider, var det mange som skjønte.
Det har blitt mange nye bobilister dette året da mange måtte finne nye ferieformer. Mange så på fricamping som den ultimate fordelen med bobil, men nå er det vinter og du må skjønne litt mer av hvordan bobilen fungerer.
Å reise med bobil i vinterhalvåret krever detaljkunnskap om campingplassene. Hvilke er åpne? Hvorfor lar så mange campingplasser vinterturistene passere stengte porter?
Om mindre enn tre uker åpner verdens største bobilmesse i Tyskland. Det har i alle år vært en selvfølge for redaksjonen i Bobilverden.no å være der og rapportere om nyheter for det kommende året. I år må vi gjøre det på en annen måte.
Hvor ofte har du ikke hørt denne beskjeden når du sjekker inn på en campingplass? Hva med brannsikkerheten? Norske campingplasser er vanligvis ikke innrettet slik at driveren kan stole på at brannsikkerheten blir ivaretatt av seg selv.
Etter tidenes mediekjør om bonanza i bobilbransjen fulgt av høye forventninger om at det vil komme en flom av bobilturister i sommer, er det ikke overraskende at nye aktører kommer på banen. På godt og vondt.
I går ble revidert nasjonalbudsjett lagt fram. Ganske umiddelbart kom det oppslag i dagsaviser om at vi får et avgiftshopp på nye bobiler i 2021. Det kan være riktig, men det kan også være helt feil.