Kommentar: 4 250 kg foreløpig godkjent, men det tar tid å gjennomføre

Onsdag kunne mange glede seg over at EU Parlamentet vedtok ny vektgrense for førerkort i klasse B med et vesentlig unntak for bobiler. Men prosessen er ikke i mål.

Fra åpningen av debatten om førerkortdirektivet i EU Parlamentet tirsdag sist uke. Foto: Skjermdump fra videooverføring.

Det gjenstår flere behandlinger og vedtak før det nye førerkortdirektivet er formelt vedtatt. Likevel er det i praksis nå vedtatt at det blir tillatt å kjøre en bobil med en vekt på inntil 4 250 kg med et vanlig førerkort i klasse B. Selv om den har en dieselmotor.

Detaljer og det formelle vedtaket blir ikke gjort før etter valget til nytt EU Parlament i juni. Da blir også fristene for gjennomføring bestemt. Samferdselsdepartementet mener det kommer til å bli satt en overgangstid på fire år. Dersom de får rett i det, blir ikke de nye reglene gyldige før i 2028.

Vi håper de tar feil.

I høst var det svært få som trodde at bobiler med dieselmotor skulle komme inn under unntaksreglen i vedtaket, som egentlig kun skulle gi kjøretøy med alternativt drivstoff (batterier mm) rett til å kjøre så tunge biler med B-førerkort. I samspillet mellom tre EU-organer ble det altså enighet om at ambulanser og bobiler var de eneste som fikk unntak.

Bjarne Eikefjord, den tidligere redaktøren i Bobil- og Caravanmagasinet, har hatt ualminnelig god kontakt med prosessen i EU gjennom sitt private engasjement for autolås. Det er hans tidlige formuleringer om vekt, som nå er vedtatt. Allerede i 2018 mente han at direktivet først ville bli vedtatt i år. Foto: Knut Randem.

Dette har vært en merkelig prosess å følge. Formuleringer har vært utydelige og det er nesten vanskelig å tro at det er riktig at vedtaket falt på plass slik mange ønsket seg. Men nå er både Kommisjonen, Rådet og Parlamentet enige om de punktene som omhandler bobiler og vektgrenser i førerkortet. Bare husk at dette ikke har noe å gjøre med hvilken vekt bobilen din er teknisk godkjent for.

Vi vet at mange er bekymret for at man lovlig skal kunne kjøre en tyngre bobil, men for bobiler mellom 3 500 kg og 4 250 kg blir det altså ikke lov å kjøre med tilhenger om du har førerkort klasse B. Vi regner det som tryggere enn å veie 3 500 kg og ha en ubremset henger på 750 kg bak. Dessuten er det ofte den samme bobilen – enten den er registrert for 3 500 kg eller 4 250 kg.

Selv om 4 250 kg nå i praksis er vedtatt som vektgrense for førerkort klasse B, så blir det ikke nødvendigvis bare å sette seg bak rattet når vedtaket settes ut i livet. Det kan bli krav om et kurs med minimum syv timers varighet for å få lov til å kjøre en bobil mellom 3 500 kg og 4 250 kg, men det er det ikke enighet om. Kurset skal eventuelt gi tillegg av kode 99 i førerkortet klasse B – dersom det blir vedtaket. I øyeblikket ser det ut til at det blir tilstrekkelig å ha hatt førerkortet i minimum to år.

Flere saker
Selv om vektgrensen har opptatt mange, er det massevis av andre endringer i det nye førerkortdirektivet.

Fornyelse av førerkort og helseattest er også et av flere interessante punkt i førerkortdirektivet. Her så vi onsdag en uenighet mellom Kommisjonen og Parlamentet. Parlamentet ønsket ikke en aldersdiskriminering med særskilte krav til hyppigere fornyelse for eldre. Her blir det altså nye diskusjoner i EU før endelig vedtak av direktivet.

Vi har sans for Parlamentets holdning mot aldersdiskriminering. Helse er en faktor i alle aldersgrupper. Likevel synes vi 15 år blir i overkant lang tid mellom fornyelsene etter 70 år.

Vi skal ikke her og nå kommentere ytterligere endringer i direktivet. Det var hele 237 endringsforslag det ble stemt over onsdag. Flere av dem er ennå ikke avklart på grunn av uenighet mellom EUs organer. De blir derfor klarlagt senest i sluttvedtaket. Enkelte av disse vil vi komme tilbake til når tiden er inne.

Som nevnt over så mener det norske Samferdselsdepartementet at overgangstiden kan bli på hele fire år. Flere steder i endringsforslagene refereres det til ikrafttredelse av enkelte punkter 18 måneder etter vedtak. Det høres mye bedre ut, men vi er redd Samferdselsdepartementet kan ha rett.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Les også: EU Parlamentet har gjort viktige vedtak om førerkortdirektivet

Del dette med andre:

  25 comments for “Kommentar: 4 250 kg foreløpig godkjent, men det tar tid å gjennomføre

  1. I så fall bør opplæringen til kl. B også foregå med en bil på fire tonn. Det blir feil hvis man kan ta førerkort i en Mini, og så få kjøre en stor bil på 4250 kg…. eller?

    • Ikke rart det «trengs» en mengde saksbehandlere og byråkrater, når en ser hva de bruker tid og krefter på! En bitteliten endring i VEKT-reglene for det «minste» bilsertifikatet – åpenbart fordi batteri-biler er mye tyngre enn vanlige biler – må altså resultere i årelange «forhandlinger» og et utall «saksbehandlere»…? Hadde vi fortsatt hatt den gamle vektgrensa på 7,5 tonn, ville dagens «problem» ikke eksistert! OG de som for alvor er «bekymra» og tror at det er en sånn vesensforskjell å kjøre en bil med TOTAL-vekt på 4250 kg og en med totalvekt på 3500 kg, de burde enten «t seg ei bolle», eller kanskje heller selv ta seg en tur med en slik bittelitte grann tyngre bil. De vil neppe merke den minste forskjell! Men det ER jo også total «toillat» å ha forskjellige vektgrenser basert på forskjellig type bil – eller drivstoff/motorer!! TROR noen virkelig at det er mer krevende – eller «farligere» å kjøre en BENSIN-bil med totalvekt 4250 kg enn en tilsvarende bil med ELEKTRISK motor? Her blandes en politisk agenda («Det grønne skiftet» og ønske om kun elektriske biler) med forsøk på trafikksikkerhets-argumenter. Det blir for dumt.

    • Blir overhode ikke feil det…
      Før var jo nedre grense 7500 kg for personbil. Samme hvilken personbil du kjørte opp med.

  2. Selv om førerkortet tilsier at en får kjøre biler opp til 4250 kg, men hva gjør en med at maxvekta på bilen er registrert på 3500 kg??? Så vidt jeg har forstått så er det er ikke bare fylle på bilen over denne grensa selv om en får kjøre tyngre kjøretøy – eller ligger det noe endringer av vognkort i samme regelendring?? Der vekta på nytte last+egenvekt kan gå over dagens godkjenning… om slike ting ikke følges ad, så er det vell bare de med nye biler oppdatter fra fabrikk som får glede av det nye direktivet – hvis vi ikke fortsetter med henger på kroken…

    • Vi er mange som har biler på 4250kg. Vi må holde på å fornye C1 hvert 5 år og når en passerer 70 hvert år. Minimal forskjell på våre biler i forhold til 3500kg.

    • For å svare enkelt: Bobilen din får ikke bedre tekniske egenskaper selv om du får lov til å kjøre en tyngre bil.

      Endringen av førerkortdirektivet regulerer kun hva du har lov til å kjøre. Teknisk godkjenning av biler følger regelverket for typegodkjenning, og det er den vekta vi ser i vognkortet.

      I mange år har det blitt solgt mange bobiler som har blitt nedregistrert til 3500 kg for å tilfredsstille førerkortreglene og kunne selges til et bredere publikum. Når førerkortreglene endres kan disse oppdateres til den maksimale tekniske vekten de har – enten det er 3800 kg eller 4250 kg. Samtidig har det blitt solgt mange bobiler som ikke kan godkjennes for høyere vekt enn 3500 kg.

  3. Denne saken må være det ultimate argument for å stemme nei til EU.Det hevdes at Bjarne Eikefjord begynnte å arbeide med dette sakskomplekset i 2018, og at vi risikere å vente til 2028 før det foreligger et endelig vedtak.
    Fra før visste jeg at byråkratiets kvern maler langsomt, men det må da være grenser.
    Nå foreligger det et positivt vedtak i et av EU’s organer, så da er det helt absurd at det potensiellt kan gå inntil 4 år før dette blir implementert.
    Er dette symptomatisk for alle besluttninger som foretas i EU, bekreftet dette min mistanke om at EU har utviklet seg til å bli et byråkrati som har vokst ut over alle rimelige grenser.

    • Må si meg enig,norske godt betalte byråkrater som skjuler seg bak et direktorat og aldri trenger og stå fram . De må kunne fikse saken meget raskt ca 7 mnd . De har ale fakta som de trenger

  4. Venter i spenning på om de også har sett på kjøre og hviletider for kjøretøy opp til 4250! Det er jo reglene i dag for tung bil!

    • Kjøre- og hviletidsbestemmelsene gjelder ikke for bobil i kjøretøygruppe M1 opp til 7 500 kg. De bestemmelsene gjelder i utgangspunktet kun profesjonelle utøvere.

  5. En god artikkel og ikke minst at det nå er 2 kjøretøy til inntil 4,25t som kan kjøres med B førerkort. Nemlig bobil og ambulanser som sammen med el. biler er kjøretøy som kan være tunge og man vil «slite» med vekten for å holde den på maks 3,5t. som er maksvekten på et kjøretøy man kan kjørre med B førerkort etter det 3 førerkortdirktivet som nå revideres og vi får det 4`dje førerkortdirktivet.

    Som flere sikkert har fått med seg har man i en del år kunnet kjøre el. bil inntil 4,25t i flere land. Det har bare hvert en nasjonal regel og man har ikke kunnet krysse landegrensene, det vil nå bli mulig. Det er mange andre slike nasjonale forhold som nå vil gjelde i hele EU/EØS og mange nye forhold/endringer som nå behandles til det 4`dje førerkortdirktivet.

    Det er også mange år siden man kunne kjøre et vogntog på 4,25t og tilhengeren kunne veie over 750 kg med kode B96. Det var mulig etter det 3`dje førerkortdirktivet, men et enkelt kjøretøy kunne ikke veie mer enn 3,5 t.

    Så med B96 måtte kjøretøyet veie under 3,5t for at tilhengeren kunne være over 750 kg. og vogntoget inntil 4,25t. Sett fra et trafikksikkerhetshensyn, er vel det enda mer trafikkfarlig enn et kjøretøy på 3,5t og en tilhenger på 750 kg som man kan kjøre på et vanlig B førerkort.

    Det var den gangen også forslag om å få endret vekten på enkeltkjøretøyet til 4,25t, men det ble blankt avvist.

    Vi må ikke glemme alle endringene i andre direktiv/forskrifter som måtte forandres om den generelle vekten på B førerkortet/kjøretøyet ble/blir 4,25t og man må heller ikke glemme kjøretøygruppene. Noen er nevnt i tråden her.

    Bobil og ambulanse er kjøretøygruppe M1, elbilene man kan kjøre inntil 4,25t er N2 og vil nå bli mulig å kjøre med B førerkort.

    Går ikke helt klart fram av det nye direktivet om el. bil/alternativt drivstoff er kjøretøygruppe M1 eller N2 eller begge, men det er tydelig at bobil og ambulanse er M1.

    Kjøretøy M2 eller M3 som er over 3,5t eller 7,5t må man ha førerkort D1 eller D for å kjøre. Kjøretøy N2 eller N3, over 3,5t eller 7,5t må man ha førerkort C1 eller C for å kunne kjøre.

    N2 inntil 4,25t har nasjonalt hvert mulig i en del land som nevnt på B førerkortet. M1 er kjøretøy inntil 3,5t, og nå foreslås 2 eller 3 unntak inntil 4,25t på B førerkortet.

    Dette er vel det viktigste for oss bobilister, selv om det kommer en masse andre endringer også.

    Hvor lang tid det vil ta før de enkelte punktene i det nye direktivet blir innført i Norge har jeg god tro på. Norge var flinke når det 3`dje førerkortdirktivet ble innført og bl.a. fikk C1 og D1 automatisk til dem som hadde klasse 1. Det var det ikke mange andre land som gjorde.

    18 mnd. og 4 år som nevnes her er vel maks tiden? Det kan vel gå fortere på enkelte punkter håper jeg. Det vil våre interesseorganisasjonen arbeide for

  6. Bra de er i gang. Da er det bare å få inn Bård Hoksrud på Stortinget, han kjenner nok veier til mål som mange andre politikere Ikke bryr seg om.

  7. Diskusjonen om førekort klasse B for å kjøre bobiler med totalvekt 4.250 kg har jeg aldri forstått. Om man må kjøre bil med totalvekt over 3.500 kg, hvorfor tar man ikke kjøreprøven for klasse C1/C1E eller C/CE.
    Jeg fyller snart 82 år og har fortsatt mitt førerkort for alle klasser. Jeg må hvert år levere legeattest. Det syntes jeg bare er en stor fordel, jeg tvinges til en årlig legekontroll.
    Et lite tips til sjåfører som begynner å kjøre bobil. Lær dere hvor bred bobilen er, den er ikke 3m. Øv også på å rygge etter speilene. PÅ trange veier vil jeg heller møte et norsk vogntog, enn en bobil som tror bilen er 3m bredog som heller ikke har lært å rygge.
    Med hilsen Steinarontour! Jeg ønsker alle en fin bobilsommer. Dårlige, trange, svingete og bratte veier er mest morro!!

  8. Hva med oss som har kjørt lastebil og trailer hele arbeidslivet, og har latt førerkortklasse for lastebil og buss utgå for å slippe bryet og omkostninger med fornyelse hvert år? Skal vi gjennomgå en ny opplæring for skarve 750 kg.

  9. Lot være å fornye klassene for tungbiler ved fristen denne gang i håp om at nye regler skulle trå i kraft om ikke så lang tid, men nå ser det jo ut til at det skal gå både vinter og votter før det blir endringer.
    Man kunne i det minste innført midlertidig overgangsregler for innenlands kjøring som en start?
    Det har vel samferdselsdepartementet myndighet til om velviljen var tilstede?
    Dvs, om det ikke er EU som har bukta og begge endene uanskvett hva man skal kunne foreta seg her til lands. 🤔😨😱

    Det var en gang noen representanter som aktivt talte bobilfolkets sak på Tinget og i Samferdselsdepartementet……
    🎵🎶Eg berre undrar….kvar e dei no…🎶🎵 🤔

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *