«De åler seg over Hardangervidda som en prosesjon med målrettede snegler; i sakte fart med hvert sitt hus på ryggen».
Slik åpner Aftenpostens kommentator Christina Pletten sitt angrep på bobilturistene. Og hun fortsetter:
«De siger, klossete og tunge, langs smale veier i fjorder og fjell. Og de sniker seg inn i byrommet i skumringen, på jakt etter en ledig flekk der de kan suge seg fast og tilbringe natten».
Også utenlandske turister får passet påskrevet:
«En svak norsk krone trekker til seg eksotiske arter fra lenger sør i Europa».
Hva slags menneskesyn er dette?
Hun velger å bygge opp under fordommer med sin mobbende innfallsvinkelen når hun ellers vil fram til at bobileiere værsågod får betale for seg. Og som fordommer flest bygger også hennes på uvitenhet. Plettens kommentar i Aftenposten ligger bak betalingsmur her om du vil lese hele.
Bobiler er på noen måter bedre enn de heslige cruiseskipene, skriver hun. Takk for det, men kunnskapen er såpass mager at hun ikke har fått med seg at det er en himmelropende forskjell på de to reiseformenes klimaavtrykk.
At bobiler også er mer miljøvennlig enn storbyferier og andre ferieformer, passer ikke inn i hennes argumentasjon.
Bobiler er visst bare noenlunde stuereine om de kjører til og bor på campingplasser i utkantstrøk. Så lite hun vet.
Mobbingen og fordommene Pletten utgyter er egentlig bare en innledning til et angrep på fricamping i sin alminnelighet og spesielt i hennes nærmiljø i Oslo.
Undertegnede blir sitert på at fricamping gjennom friluftsloven er en fantastisk rettighet, men at den må brukes med sunn fornuft. Hun får også med seg vår advarsel om å ikke samles for mange på et sted. Hun mener det neppe positivt.
Vår kommentar «Skal du kose deg på en parkeringsplass i sommer?» forbigås i stillhet. Den passer ikke inn hennes bilde. I stedet trekkes parallellen til fricamping i bysentra, noe vi aldri har forsvart.
Også når hun referer friluftsloven tar hun feil. Allemannsretten gir rett til å ferdes i naturen og eventuelt sette opp telt der. Parkering av biler langs vei eller på parkeringsplasser i utmark er regulert. På lik linje med telterens bil er også bobilen en personbil med de samme rettigheter og plikter ved parkering. Ingen av dem har lov til å kjøre ut i utmark.
Siden pandemien har dagsavisene i sterke ordelag hauset opp den friheten man får i en bobil. Nå kan du overnatte hvor du vil, har vært omkvedet. Vi som skriver om livet i bobil med mer faglig innsikt har gremmet oss og fryktet resultatet.
Det har også vært konsensus i dagsavisene om at interessen for bobil har eksplodert i Norge siden pandemien. Faktum er at salget av nye bobiler har vært i fall i Norge siden en topp i 2018. Riktignok er lagrene av brukte bobiler mer eller mindre tømt, men en eksplosjon er det slett ikke snakk om når vi ser på de konkrete tallene.
I stedet for å angripe manglende satsning på en viktig turistgruppe, velger Pletten å predike at bobilister skal holde kjeft, betale det det forlanges eller se å komme seg langt ut på landet.
Vi er enig med Pletten i at det ikke er særlig lekkert når noen sitter på en parkeringsplass ved Frognerparken og spiser frokost. Hadde de tatt med seg et teppe og en piknikkurv ut i parken hadde det vel bare sett koselig ut?
Aftenposten har vært på parkeringsplassen ved Sognsvann. Også det i Oslo. Der har de talt 20 bobiler (inklusiv telt med bil under). Plassen har 638 ordinære parkeringsplasser. Å dømme etter Aftenpostens egne bilder så bruker disse bobilene mindre enn 40 plasser når avstand mellom dem tas med.
Det plager ikke en turgåer avisa har snakket med at bobilene står der. Det er alltid plass, sier han. Pletten kunne gjerne vært konstruktiv, men hun hater jo disse sneglene. På Sognsvann kunne Oslo kommune gjerne lagt til rette for overnatting for bobiler på et begrenset areal. Et idrettslag eller skolekorps ville sikkert påtatt seg å administrere ordningen og kreve inn et beløp som står i forhold til tilbudet.
Neida, Pletten mener heller at bobilfolk bør ta til takke med Sjølyst marina der bobilene er plassert i den mest støyutsatte delen av marinaen. At en besøkende har dristet seg til å uttrykke et savn av utsikt, blir latterliggjort. Når du står i en marina så forventer du faktisk å se et par dråper vann og ikke E18.
Men Pletten har løsningen; Flytt heller inn på hotell om Sjølyst marina er for dyr!
Kanskje Pletten ville vært fornøyd med et overpriset hotell med et ustabilt strømnett, begrenset tilgang til dusj og støy av ymse slag utenfor vinduene?
Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no
Flott kommentar!
Bra skrevet!
Kanskje noen burde invitere med journalisten på bobil tur slik st hun fikk erfaring fra dette gode liv.
Hu der skal ikke inn i vår bil!
Lurer på om Aftenpostens skriveføre i dette tilfelle burde nyansere litt bedre i forhold til disse sneglene som siger avgårde langs norske veier. Jeg tenker det kanskje bør fokuseres litt på nasjonalitet, for når det gjelder de norske bobilene er min erfaring at disse holder fartsgrensene og vel så det. At mange bilister får røde prikker og kløe bare de ser en bobil, og på død og liv må forbi for så å legge seg bedagelig ned i hastighet, gjerne 10 km/t under grensen er sjelden norske bobilturister sin feil slik jeg har erfart det, men i stor grad andre nasjonaliteters. Ikke ta alle under en kam, men se litt nøyere på hvilken nasjonalitet disse er, og ikke minst i hvilket antall de opptrer. En nasjon utpeker seg i særdeleshet, og det sørgelige er at mange av disse i tillegg opptrer både ufint, uhøflig, påtrengende og direkte frekt. Har observert at de både stjeler strøm av private, unnlater og betale på bobilplasser og i særdeleshet gir totalt blaffen i parkeringsforbud og annen regulerende skilting. Og dessverre domineres dette bildet av tyskere. Og hvem blir på sikt skadelidende? Jo,- oss norske bobilentusiaster – stadig flere plasser blir stengt og gjort utilgjengelig. Plasser som for bare kort tid siden var små intime perler hvor det var plass til et par biler. Men plutselig ble de innvadert, og plasser hvor det var areal til et par biler var plutselig okkkupert av 5-6 biler! Og ingen av disse var norske. I et tysk lukket bobilforum jeg fikk innsyn i er det til og med info om på hvilke parkeringsplasser med parkeringsforbud om natta en likevel kan stå uten fare for bot da det ikke er noen som håndhever skiltene nattestid! Og gjett om disse plassene (mis)brukes!? Og av hvem? Tyskere i særdeleshet!
Dessverre tror jeg vi har en oppryddingsjobb foran oss – goodwill må reetableres, og norske bobilfolk må «ta tilbake» landet og plassene, og gjenopprette tillit. Ellers kan vi snart parkere bobilen for godt – kanskje litt pessimistisk, men ingen røk uten ild.
Du har nok helt rett i at tyskere tar seg til rette. Jeg er en av dem som driver et turistanlegg der både campingturister og bobiler er velkommen til å stå over natten (og flere dager hvis de ønsker det). Vi har toaletter og dusj og tar kun betalt for dusj og strøm(kr 100,-) hvis de ønsker det. Vi har gjester fra hele Europa (unntatt Tyskland), og selvfølgelig Norge, og de legger igjen noen kr. på en sommer. Tyskere finner seg et sted utenfor bebyggelsen der de tømmer do og legger igjen søppelet sitt. De har med alt de trenger av mat og andre nødvendige ting hjemmefra og legger ikke igjen ei krone i Norge! Bobilturisme er kommet for å bli, det er bare nødvendig å legge litt til rette med søppeltømming og tømmestasjoner og uten at det koster for mye! Her har vi ingenting i mot bobiler, de aller fleste er både høflige, hyggelige og tar hensyn til andre og forsøpler minimalt!
Vi bør forvente en reaksjon overfor journalist og avis etter en slik tydelig stigmatisering av en gruppe mennesker. Det finnes lover som rammer slikt.
Hvilken lov mener du er brutt? Jeg tror at innlegget er lovlig jf. grunnloven § 100.
Kommentaren til Christina Pletten er nok med vilje satt litt på spissen, men for mange av dem som ikke selv har bobil kan det nok føles akkurat slik som dette. De aller fleste bobilister oppfører seg fint, men det vil alltid finnes noen råtne epler i kurven, de som hele tiden strekker strikken lengst mulig og enda litt til for å utnytte og misbruke systemet og den friheten vi (enn så lenge) har, og ikke minst deler ulike “gratis parkeringsplasser” i diverse apper. Det er slike folk som ødelegger for alle oss andre, som faktisk respekterer systemet og overholder regelverket slik det er ment å tolkes.
Svenskene har også dette problemet, i enda større grad enn oss, og de merker nå at det popper opp stadig flere forbudsskilt for bobiler. Nå er denne trenden tydeligvis også på vei hit til landet, ser at Oslo Kommune ønsker å forby bobiler ved Sognsvann. Hvor blir det neste gang?
Hvis dette fortsetter er det bare et tidsspørsmål før det blir totalt forbudt med fricamping, og vi blir forvist til bobilparkeringer og campingplasser. Den dagen selger jeg bobilen, da gidder jeg ikke mer.
Er det virkelig slik vi vil ha det?
Boikott Aftenposten! De fleste bobilturister bruker pengene sine i Norge . Til stor fordel for næringslivet. Bør heller fokusere på det positive !
Bobil folket er som snittet av det norske folk. Personlig mener jeg at vi kan utvise litt høflighet med å slippe forbi biler, spesielt på fylkesveier. Begrunnelsen er at de er ikke laget for å holde fartsgrensen til en hver tid, vi er på ferie kan ta hensyn til de som er kjent på veien og kan holde fartsgrensen, så slipper vi å være til irritasjon. Det samme gjelder ved fricamping, det er greit å bruke hue. Kommunene bør legge tilrette for å få tømme søppel. Noen kommuner har ikke forstått det eller så har de nok gjester slik som de har det.Uansett fricamp eller campingplass så legger vi igjen penger i form av handel av div. varer.Men slike uttalelser som kom frem i innlegget sier meg kun at vedkommende ikke skal få mye oppmerksomhet fra meg. Det fremgår hvor mye kunnskap hun har om bobil livet.
Jeg har stor sans for Christina Pletten som kommentator i Aftenposten, men desto mer skuffet over hennes kommentar om bobilturisme.Denne kommentaren er spekket med fordommer, streotypier og usakligheter som ikke skulle ha vært publisert i en seriøs avis som Aftenposten burde være.
Jeg har vært i dialog med Bymiljøetaten i Oslo og uttrykt forståelse for at det er en uønsket utvikling at parkeringsplassen ved Songsvann er benyttet som gratis campingplass for bobilturister.
På den annen side er jeg i sterk tvil om omfanget av problemet. I Aftenposten fremgår det at en fin sommerdag var det bare noen titalls plasser av totalt 638 plasser som var okkupert av bobiler.
Bymiljøetaten anfører at det er andre utfartsparkeringer i Oslomarka som er tillatt for bobiler på dagtid, så jeg spør om hvorfor ikke dette kan gjelde for plassen ved Sognsvann.
Jeg har presentert følgende forslag for Bymiljøetaten:Forby nattparkering, sett av en mindre antall plasser for bobiler eller forby bobilparkering i perioden 01 05 til 31 08.
I prinsippet tar ikke en bobil større plass på en parkeringsplass, som den ved Sognsvann ,enn en Tesla modell S, så jeg oppfatter det som en grov diskriminering av bobilturister dersom denne plassen permanent stenges for hele året.
Denne saken er et skoleeksempel på «forbudsnorge», der den enkle løsningen på små problemer, er forbud istedenfor å finne kreative løsninger og regulatoriske tiltak.
Vi som er fra Fredrikstad bruker ofte denne plassen om vinteren når vi tar en skitur i Marka. Det er praktisk å ha med bobil når man skal skifte tøy før og etter en skitur og ta en hvil før hjemturen. Vi har aldri benyttet plassen som overnattingsplass.
Det er mitt håp at redaksjonen holder denne saken varm, og således bidrar til en fornuftig løsning som tar hensyn både turgåere og bobilfolket.
Hun sammenligner bobiler med snegler. Morsomt synes jeg, og bobilistene virker veldig lette å krenke, litt snøfnugg og woke mao. For meg er vanlige bobiler litt for trange og klaustrofobiske i lengden, men okay for kortere turer
Jeg har bobil selv, men synes dette var veldig morsomt skrevet. Jeg føler meg ikke mobbet. Artig sammenlikning. Det er dessverre slik at når det blir for mange av oss på uregulerte steder, blir det ulempe for naturen.
Prinsippiellt er det ikke større ulempe for naturen om det står en bobil, varebil eller personbil parkert ved parkeringsplassen ved Sognsvann.Snarere tvert imot vil jeg hevde.Bobilturister medbringer en komplett infrastruktur i form av toalett, tank til både gråvann og brunvann som kan tømmes på tømmestasjoner og de fleste har ei søppelbøtte som kan tømmes når vi kommer forbi et søppelstativ.
At bilismen i seg selv er en ulempe for naturen kan vi være enige om, men det blir feil å fremstille bobiler som et større problem enn øvrige kjøretøy på veiene våre.
Desverre har bobilismen blitt det vi på tysk kaller en «Prügelknabe», dvs et fenomen som det har blitt stuerent å kritisere, i motsetning til båtfolket som nærmest er ei hellig ku å regne.Det behøves ikke så mye fantasi for å regne ut hvor båtfolket deponerer brunvann og gråvann.Meg bekjent behøver ikke båtfolket å ha «tømmestasjonkøangst» ved de få tømmepunktene som er etablert.
At det finnes «brodne kar « i alle land kan vi bli enige om, men da må vi appelere til alle som ferdes i naturen det være seg bilister, bobilister, båtfolk og fotturister, til å ta vare på vår felles naturarv , framfor å problematisere en gruppe som verre enn andre.