Kommentar: Grådighet eller rett pris?

Så har vi sett årets første innslag i media med campingplasseiere som klager over bobilplassene. De er spesielt opptatt av de bobilplassene som drives av kommunene og konkurrerer med de private driverne.

Pris bør ha sammenheng med fasiliteter og størrelsen på campingtomta. Avbildet plass er ikke omtalt i kommentaren. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Det er nok ikke bobilplassene som er den største trusselen for campingplassene. Behovet for bobilplasser er en konsekvens av at campingplassene mange ganger ligger på «feil» sted i forhold til bruksmønsteret for bobil.

Vi har tidligere på kommentarplass oppfordret campingplassene til aktiv å etablere bobilplasser som satellitter av sin egen virksomhet. De kan jo dette med overnatting og kunne få del i verdiskapningen gjennom en relativt selvbetjent løsning.

Nå er vi ikke lenger så sikre på om det er en god strategi. Det er kanskje like greit at kommunene tar seg av dette i sentrale områder der næringslivet vil ha fordel av økt besøk.

Og hvorfor vurderer vi å skifte mening? Da skal vi fortelle om et lite sted i den nordlige delen av landet:

For noen år tilbake kom vi til dette stedet, som ligger i nydelig natur. På bryggkanten bak butikken sto det en bobil med front mot småbåthavna. Kanskje var det plass også til oss? Et spørsmål i butikken bekreftet av vi var mer enn velkommen til å stå der. «Ta gjerne vann utenfor butikken» fikk vi beskjed om.

Ellers var det ingen fasiliteter. Og de trenger vi heller ikke. Vi har alt i bobilen. En parkeringsavgift hadde vært greit, men det ville de ikke ha.

Kvalitet koster, men ingen eller enkle fasiliteter bør prises deretter, mener  Bobilverden.nos redaktør, Knut Randem. Foto: Ellen Randem.

Så skrur vi tiden noen år fram til i år. Underveis har denne «bobilplassen» blitt en satellitt av en campingplass noen kilometer unna. Nå ligger denne bryggekanten inne i campingplassens bestillingssystem til en pris på over 300 kroner. Uten investeringer og uten noen fasiliteter…

Om det er slik campingplasseierne tenker, så trekker vi vår støtte til at de bør drive bobilplasser.

Selvfølgelig skal vi betale for oss når vi velger å bo på en bobilplass, men prisen må stå i forhold til tilbudet. Uansett hvem som driver den.

En bobilplass skal og bør være et enkelt tilbud om et greit og lovlig sted å overnatte. Fasilitetene har vi med oss og de aller fleste greier seg et døgn eller flere uten strøm – i hvert fall om sommeren.

Det er stor forskjell på en bobilplass og en campingplass, men begge kan ha varierende standard. Mens det er helt naturlig at en campingplass, som har gjort store investeringer i servicetilbud, kvalitet og ikke minst gir deg en romslig tomt, skal ha betalt deretter. Prisen bør stå i forhold til fasilitetene som tilbys og området som blir «ditt».

Alle forsøk på «å ta det markedet er villig til å betale» bør slås tilbake av bevisste kunder.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  34 comments for “Kommentar: Grådighet eller rett pris?

    • Enkelt men reint! Sanitære forhold er svært viktig. Alle dei fine sanitærforholda Statens vegvesen har bygd langs vegane våre må haldast reine og vedlikehald. Ring 175 og meld frå om det som ikkje er greitt på sanitærbygga langs vegane våre.

  1. Hva med de som har lagt ned millioner for å ha et servicehus med både dusj, do og muligheter til å vaske klær mm, og som tilbyr en parkering, ikke campingplass. Kaller seg for bobilparkering, og tar 300-500kr for at vi står der. Vi har ikke bruk for noen av fasilitetene, men vil gjerne stå der pga beliggenheten til plassen

    • Har selv bygget en bobilcamp for oppdragsgiver. Det koster ganske mange penger for å tilrettelegge for bobiler ang. Infrastruktur. Uttrsuing av dårlige masser for veier og oppstillingsplass. Innfylling av bærekraftige masser på duk, kompri.ering og toppdekke som skal avrettes, og eventuelt asfalteres. Grøfter for vann / avløp og strøm. Videre skal utomhusareslene / plen oåparbeides og til føres jord, gjødsel og såes. Vedlikeholdes med klipping og annet. Dette må leietKere betale for hvis de ønsker så på en camp. God sommer alle – kjør forsiktig og fokuser på trafikksikkerhet. Stopp heller på avkjøring for å se seg rundt.

  2. En parkeringsplass, en vannkran og en rørstuss til å tømme doen/ gråvann. Det er alt som skal til. For meg er dette hva som skal til👍 Store sanitærbygg til flerfoldige millioner og overnattingsplasser til 6-800kr natta, er ikke hva man ser etter hvis man skal være 2-3 måneder på veien😎

    • En kran og en rørstuss kan du jo kjøpe for en hundrings på Biltema. Hvis du derimot har behov for drikkevann og at du kan kvitte deg med grå og bruntvann så blir nok investeringsbehovet litt større.

  3. Vi skal betale for det « vi kjøper «, men trenger vi ikke strøm eller dusj bør vi heller ikke betale for det, for du går ikke ibutikken og kjøper 2 liter melk og MÅ BETALE for et brød……, bare fordi de har det,
    Der er alt for mye grådighet når en må betale for alt de har å tilby, bare for å tjene mer, nemlig.

    • Kan jo faktisk være slik at det området som tidligere var gratis og nå en satellitt bobilplass til en campingplass. At eier av campingplassen må betale leie til eier av tomten og det kan jo være ganske dyrt det. Kanskje i 100000 kr kassen eller mer pr. år.
      Så vil man stå der og sytre over prisen eller betale og tenke, at det er jo fint at slike plasser er til. Kunne jo være at det ble ulovlig å ligge der. Eier er jo den som bestemmer det.
      Men er jo bare å kjøre og finne en annen plass hvis man ikke vil betale.

  4. I Ålesund er det det kommunale parkeringsselskapet som driv to fine bubilparkeringar. Det er ei fin løysing, og det handlar om å legge til rette for ulike trafikkantgrupper. Privatbilar, langtransport, bubilar osv treng eigne,spesifikke løysingar. Og det er kjempefint når det kommunale parkeringsselskapet ser dette, både ut frå byen sitt perspektiv og ut frå trafikkantane sitt

  5. Hva skal man med dyre bobiler når alt er for dyrt og skal ha alt for ingen ting. Bilen er utstyrt for å lage mat og vaske/dusje seg i men mesteparten bruker den ikke sånn. Det går på store felleskjøkken og vasker opp, dusjer og bruker strøm men vil helst ikke betale. Alt er for dyrt selg bilen og vær hjemme om det ikke passer.

    • Tøysete kommentar. Hvor er den statistikken tatt? Har inntrykk av at de fleste klarer se g godt på egenhånd. husker ikke sist jeg var i et servicebygg og et kjøkken har jeg aldri satt mine bein i

    • Det koster ikke noe å være dum visstnok. Dette innlegget bærer preg av det. Kos deg med telt og felleskjøkken og betal for den servicen med glede du. Vi andre tømmer gråvann og sanitær og lager mat på eget kjøkken og mener det ikke bør prises for bruk av fellestilbudet når det ikke brukes. Vi betaler for tømming, vann og strøm pluss plassen.

    • Faktisk har vi ikke brukt noe av det campingplassen tilbyr.
      Vi dusjer vasker opp alt i bilen bruker ikke noe strøm fra plassen,har all strømmen vi ønsker selv.
      Har vært med på camping livet siden 50 tallet 🚌🚌⛱️

      • Da er det jo ikke noe problem for deg, finns masse avkjørsler du kan bruke. Plasser med fasiliteter er jo et tilbud til dem som ønsker /trenger det og er villig til å betale litt for dette.

      • Løye! Før eller seinare må du no bunkra vatn, både til vasking og drikking. Og før eller seinare må du/ de óg få tømma og reingjera kloakken ombord… Eg veit ikkje kor lenge du/ de er på kver campingtur, men det er dei som potensiellt er på tur både to og tre mnd. istrekk, les eg her. Dei må då bunkra vatn og få tømma dokaggen oftare.
        Er jo ikkje berre straumen og plassleiga som kostar pengar.
        Men likevel, eg er einig i at det vert for dyrt.

    • Det var nettopp MANGELEN på fasiliteter som skribenten klaget på! Hverken strøm , dusj eller toaletter siden dette ligger ett stykke utenfor campingplassen. Hvorfor skal dem da betale for noe de ikke har i nerheten?

        • Mye grådighet .
          Bor i Sverige og her i byen ,på vestkysten-blir det som er vinteropplag for båter,til bobilpark om sommeren. De har gråvanntømming og enkle servicehus.Litt billigere enn campingplass.Grei måte for båtforening å tjene litt penger på!

    • Vel Kjell !!
      Vi bruker bilen for alt er verdt, og aldri offentlig sanitær/ kjøkken eller annet. MEN å kunne tømme toalettet og fylle vann har jo sin verdi dét. Det spørs bare om dette skal koste 300 eller 600 kroner. Noen ganger føler vi nok at det er ren spekulasjon fra Campingplasseiernes side når de prøver seg med 600 for ikke å snakke om 800 som på f.eks Roligheten camping i Kr.sand.

  6. Vi er en mindre campingplads i Danmark som udmærket kender situationen omkring prisen på overnatning. Vi har derfor indført et princip der hedder: Camping efter antallet af timer. Dette er indført med stor succes, idet alle, også autocamperne betaler kr. 3,75 (pr. person) i de timer de er på campingpladsen. De fleste autocampere gør et ophold på omkring 12 timer. Med to personer vil prisen således være 2 x 12 x kr. 3,75 = kr. 90 dkr.

    • Virksund campingplads, pris pr døgn for en parkeringsplads når der ikke bruges faciliteter er 180 kr. er det ikke en høj parkeringsafgift? Prisen i Flekkefjord, som er vores yndlingsplads i Norge, er 210DK med strøm fri bad , toilet, tømning og vand.

  7. Mange bobilbrukere godtar altfor høye priser enten fordi de ikke trenger å se på prisen og synes det er litt stas å fremme akkurat det, eller for at det er en Facebookgreie å snakke ned de som klager på prisene.
    Det er mye som brått har blitt dyrere. I dette rennet har mange hevet seg på toget selv om det ikke er et reelt grunnlag for å øke prisene. Dette fenomenet heter grådighetskultur. «Kan disse og disse øke prisene å komme unna med det, så prøver vi også».
    Vi unngår de dyreste plassene og forteller hvorfor. Vi ønsker enkle rimelige steder på pene plasser. Ikke hoppeslott og spa. Fasilitetene vi trenger har vi selv. Derfor skal det være rimelig.
    Om vi har råd har ikke med saken å gjøre for oss. Liker bare ikke å bli offer for grådighet. Da føler jeg med bare dum.

  8. Jeg synes 300kr absolutt er innenfor det jeg er villig til å betale. De plassene Svenskene overtar blir derimot i dyreste laget. Men jeg kan jo bare kjøre forbi

    • Var innom først camp i Strømstad på søndag kr 650 me kjørte bare videre.

    • På bobilplassen.no finner vi mange rimelige alternativer, også gratis plasser inkl. vann og tømming.

  9. Vi har ofte snakket om det å fri parkere mer, men jeg er nok litt for Norsk der jeg er redd for å trå andre på tærne. Men i fjor sommer før vi skulle ta ferge fra Kristiansand til Nederland ville vi kjøre ned dagen før og kunne starte ferien rolig, da vi begynte å høre om camping muligheter med bobil å de skulle ha 800 for en natt med bobil på roligheten ble jeg rett og slett bare skuffet, men det forklarte godt hvorfor våre utnlanske turister parkerer rundt i den Norske natur. Det gjorde vi og den natten, 10 min fra sentrum. Noe som resulterte at vi gikk til byen og kjøpte en god middag for vi hadde jo spart 800 kr i overnatting. Vi kjørte rundt i Nederland og flere netter i Tyskland og Danmark, den dyreste overnattingen vi hadde var vel på 350kr å det var på en flott campingplass. Så vår konklusjon her i Norge er fricampe når vi kan og bruk overnattings pengene til noe annet, hvis de ikke ønsker oss på sin camp så skal de få slippe å ha oss der.

  10. Her sitter dere og klager på småtterier i forhold til hva deres barn og barnebarn må ut med i henhold til leie av hytte, campingvognplass osv… Mesteparten av dere har lommeboken godt plantet i rævlommen og der sitter den godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *