Jeg camper ikke, jeg har bare parkert, sier mange når de omgår skilt som skal forhindre overnatting i bobil. Utsagnet har ikke dekning i forskrift, sier Vegdirektoratet, men hva er en bobil?
I 2016 ble reglene om vinterutrustning på bobiler over 3 500 kg likestilt med lettere bobiler om de befinner seg i kjøretøygruppe M1. Vår leser fant et unntak.
Mange gir uttrykk for usikkerhet om bruk av bombrikker. Det er mange muligheter og valg å ta, men det er enklere enn mange tror så lenge du holder tunga rett i munnen.
Hvordan få gass til å fungere optimalt i bobilen – enten du sitter på høyfjellet i Norge om vinteren eller er på langtidsopphold langs Middelhavets varme strender? Vi har ulike behov.
Redaksjonen i Bobilverden.no prøver i denne artikkelen å gi noen enkle råd til deg som er forholdsvis ny i bobil. Kanskje også andre kan ha nytte av å lese dette.
Enten du er nybegynner i bobil eller litt mer erfaren er det alltid noe å lære, noe du ikke tenker så mye over. De fleste har fått noen aha-opplevelser selv etter et par år i bobil. Bobilverdens redaksjon gjør her et forsøk på å hjelpe deg på vei.
EU har standardisert mye, men gassflasker og koblingene på disse er ikke blant disse. Derfor finner du et uttall av koblinger til bruk i de forskjellige landene. Disse kan ikke brukes eller byttes om hverandre.
Vekt på bobilen er et flittig diskusjonstema blant bobilister. Egenvekt og lasteevne er tema, men til syvende og sist er det nesten bare totalvekta vi skal bry oss om.
Det er felles krav i EU om merking av dekk og kjøretøy som tilbys i markedet. Merkingen viser forbrukerne at tilsynelatende like produkter kan ha ganske ulike egenskaper.