Dette bør du vite om bombrikker og avtaler

Mange gir uttrykk for usikkerhet om bruk av bombrikker. Det er mange muligheter og valg å ta, men det er enklere enn mange tror så lenge du holder tunga rett i munnen.

Om du ikke har en gyldig bombrikke blir det i Norge unødvendig dyrt. Spesielt dyrt blir det for bobiler (i kjøretøygruppe M1) over 3 500 kg, som uten bombrikke blir taksert som lastebil. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.

Det som ofte forvirrer er at du kan benytte både AutoPass og dansk Bizz i Norge og i Danmark og på ferger til og fra Danmark. Begge brikketyper kan også benyttes på norske ferger. Innenfor dette samarbeidet er det også en Bizz for deg som har bobil over 3 500 kg og skal til Østerrike.

Vi tar her for oss de enkle fakta om bombrikkene:

AutoPass
AutoPass er det norske bompengesystemet. Med AutoPass-brikka i bobilen får du alle de rabatter som gis i bommene i form av ren rabatt (20 prosent i de fleste anlegg). Uten en slik brikke i bobilen kan det bli unødvendig dyrt. Spesielt dyrt blir det for bobiler over 3 500 kg (i kjøretøygruppe M1) ettersom de takseres som lastebil om de ikke har bombrikke.

Den samme AutoPass-brikka du bruker på landeveien og i byer, gir også 10 prosent rabatt på ferger som tar betalt gjennom AutoPass. Om du vil ha halv pris på fergene kan du knytte brikka til en fergeavtale – AutoPass for ferge. Da må du betale inn et forskudd som dine fergeturer trekkes fra. Du trenger ikke en ekstra brikke for å inngå fergeavtale.

For Moss-Horten må du inngå egen avtale med fergeselskapet for å få 30 prosent rabatt.

Det er tre norske leverandører av AutoPass-brikker – Flyt, Fremtind Service og SkyttelPass (eksterne lenker). De kan konkurrere med hverandre om tilleggstjenester knyttet til bombrikka. De har også satt sine egne navn på sine respektive brikker, men de er uansett AutoPass-brikker.

Du kan for eksempel benytte din AutoPass-brikke på de danske broene. Uten å gjøre noe spesielt vil den bli registrert, og du blir fakturert for passering – uten rabatt. Om du vil ha maksimal rabatt der må du knytte den norske brikka til en avtale.

Spesielt på Øresundbroen (ekstern lenke) kan du spare mye om du knytter deg til en ØresundGo-avtale (tidligere BroPas). Denne har en årsavgift, men du får opptil ca 1 000 kroner i rabatt på alle passeringer (bobil 6 til 10 meter). Du registrerer din AutoPass-brikke når du oppretter ØresundGo-avtalen. Da er det denne som blir avlest ved bompassering.

Fra april til oktober 2023 var det ikke mulig å registrere en brikke fra Fremtind Service i Øresundsbroens selvbetjeningsløsning. Problemet er nå løst.

Også Storebæltforbindelsen (ekstern lenke) gir noe rabatt om du registrerer deg gratis på deres hjemmeside. Sjekk med din brikkeutsteder hvilke fergestrekninger til/fra/i Danmark AutoPass-brikka kan benyttes på.

Du kan benytte en AutoPass-brikke, med eller uten avtale, på de danske broene. Men de har også sin egen Bizz. Foto: Peter Brinch/Øresundsbroen.

Dansk Bizz
De danske bombrikkene ØresundPay (utstedt etter 1. april 2022) og EasyGo+ kan brukes i Norge på lik linje med AutoPass-brikkene og gir de samme rabattene på vei og ferge. De kan også knyttes til en tilleggsavtale AutoPass for ferge – uten å anskaffe en norsk bombrikke. Du trenger altså ikke brikke fra både AutoPass og en dansk Bizz.

EasyGo+ for biler over 3 500 kg
Om du har en bobil over 3 500 kg og IKKE skal til Østerrike bruker du en ordinær AutoPass-brikke eller en vanlig dansk Bizz. De kan benyttes i hele Skandinavia (minus svensk «trengselskatt») – uansett vekt.

Dersom du skal kjøre på østerrikske motorveier må du ha en bombrikke. Det enkleste er å ha en skandinavisk brikke med etterskuddsfakturering. Alternativet er å kjøpe Østerrikes egen GoBox på grensen og forhåndsbetale et beløp.

Fram til 30. april kan bobiler over 3 500 kg benytte en EasyGo+ brikke fra Brobizz AS i Østerrike. Da slutter den å fungere – både i Skandinavia og i Østerrike. Fra 1. april 2024 tar ØresundPay i mot bestillinger på en tilsvarende ny brikke. Denne brikka vil kunne brukes i Skandinavia (minus svensk «trengselskatt») og Østerrike. Øresund Pays nye brikke kan ikke bestilles før 1. april. 

Østerrike har sin egen brikke (GoBox) der du må forhåndsbetale og passe på å ha nok penger på konto før du kjører på motorveier. EasyGo+ erstatter denne brikka og belaster ditt kredittkort i ettertid for bruken. Tatt i betraktning at EasyGo+ også kan brukes i Norge og Danmark på lik linje med AutoPass, er den et langt mer praktisk valg enn GoBox. Den kan også knyttes til en norsk fergeavtale. Du trenger da ingen AutoPass-brikke. (Biler under 3 500 kg kjøper vignett for motorvei på grensa til Østerrike.)

Vær oppmerksom på at både ordinær dansk Bizz og EasyGo+ fakturerer deg i DKK (svensker faktureres i SEK). Om du kjører mest i Norge så kan det bli noen kroner i valutatillegg ved omregning fra NOK til DKK og så tilbake til NOK på kredittkortet.

I denne artikkelen har vi kun tatt for oss bombrikker som er relevante for bruk i Norge. I andre land kan du måtte leie en nasjonal brikke eller kjøpe et tidsbegrenset oblat. Det pågår et standardiseringsarbeid av teknikken bak betalingsløsningene i Europa, men framdriften er ikke kjent. Det er ventet at EasyGo+ skal kunne benyttes i Slovenia, men dette er ennå ikke gjennomført til tross for at det har blitt varslet lenge.

EasyGo er betegnelsen på et flernasjonalt samarbeid om bombrikker. Norge har trukket seg ut av det formelle samarbeidet, men vi bruker foreløpig av praktiske hensyn EasyGo og EasyGo+ som betegnelser da brikkene kan brukes om hverandre.

Denne artikkelen ble første gang publisert i februar 2023. Den oppdateres fortløpende og re-publiseres ved behov.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  41 comments for “Dette bør du vite om bombrikker og avtaler

  1. Takk for oversiktelig og informativ artikkel om bombrikker.For oss som har bobil over 3,5 tonn og som planlegger tur til Østerike, er altså løsningen å bastille easy go + brikken.
    Sist sommer valgte vi faktisk å kjøre utenom Østerrike, for å unngå det kompliserte betalingssystemet når det gjelder bompenger, men i sommer planlegger vi en tur til Salzburg.

    • Salzburg er helt inntil grensen mot Tyskland, og det går helt fint å kjøre fra Tyskland og inn i Salzburg uten noen brikke. Det er bare hvis du skal kjøre på østerrikske motorveier du trenger EasyGo+.

      Men Østerrike er et fint land å feriere i, særlig Alpene. Jeg bor der selv. Dermed anbefaler jeg gjerne å anskeffe EasyGo+ sånn at dere kan farte rund omkring i landet.

    • Panlegger tur til Østerrike i sommer med bobil over 3,5 tonn og har i den anledning anskaffet easygobrikke og i min naivitet trodde jeg at her er det bare tut og kjør som når du monterer opp en norsk brikke.Men neida, vedlagt brikken medfølger et skriv som på et tysk som jeg med min postgymnasiale tyskkunnskap ikke er istand å tyde.
      Det er oppgitt 2 koder på 16-18;tegn, en såkalt OBU ID og et PAN No på like mange tegn.Så står det noe om at man skal klikke på en billedskjerm og skanne en strekkode.I tilfelle dette mislykkes skal man taste kjøretøynummer under strekkoden.
      For en halvgammel mann som er medlem i det digitale utenforskap , kommer et nødrop:Er det noen der ute ,eventuellt medlemmer i redaksjonen som har erfaring med hvordan dette virker i praksis, og som på en enkel måte kan forklare hvodan man kommer seg velberget gjennom en bomstasjon i Østerrike.

      • Så vidt vi husker så gjøres det meste på «Min side» hos Brobizz. Brikka skal oppdateres med antall aksler. Kundeservice hos Brobizz.com bør kunne hjelpe deg med en enklere veiledning på dansk.

  2. Endelig fikk jeg en ryddig oversikt og forklaring jeg kunne forstå. Takk til redaksjonen / Knut for nok en nyttig artikkel 👍

  3. Vi har norsk autopass i bobilen ( >3500 kg) levert av Fremtind service. Vurderer Easy go + for tur til Østrike. Da denne brikken også kan brukes utenfor Østrike lurer jeg på om Easy go + kan settes opp til å fungere i bare Østrike slik at jeg ikke blir belastet to brikker når jeg ferdes utenfor Østrike?

  4. vHei,
    Jeg har nettopp tegnet avtale med Øresund Go, og måtte da registrere kreditkort for fremtidig betaling samt registreringsnr på bobilen.
    Fikk deretter ikke til å koble min norske bombrikke fra Fremtind opp mot avtalen, og – slik jeg forstår det – er dette nå unødvendig (og ikke lenger mulig?), jfr følgende info fra hjemmesiden til Øresundbroen: «bomstasjonen leser bilskiltet ditt i stedet for en bizz som sitter i bilen», og …..»den tekniske utviklingen har gjort det mulig å lese den samme informasjonen fra bilskiltet ditt. Både Øresundsbroen og Storebæltsbroen kan lese av bilskiltet ditt». Er bombrikker på vei ut?

    • Det vet vi ikke, men du bør pakke ned din AutoPass-brikke når du kjører over broene ellers blir du dobbelt belastet. Du kunne knyttet din AutoPass-brikke til ØresundGo-avtalen.

  5. Jeg tegnet i fjor avtale med ØresundGo med nummerskiltlesning, og den ble da automatisk også tilknyttet Storebæltbroen med rabatt begge steder. Autopassbrikken gjemmer jeg da godt vekk i campingvognen (pakket i alu-folie).

    • Det er selskapet Brobizz AS som har sluttet å selge brikke/bizz til privatpersoner med bil under 3500 kg og det er deres brikker som ikke virker i Norge. Brikker fra Øresund virker fortsatt.

  6. Hei, ytterligere info om at man ikke trenger å koble sin norske bombrikke mot avtalen til ØresundGo, kun bobilens registreringsnr, for å kjøre over Øresundbroen og Storebæltbroen, se følgende info sakset fra velkomstbrev.
    «Hej Roar Danielsen, Velkommen som kunde. Med din ØresundGO- aftale kommer du hurtigt, nemt og direkte over sundet. Kundenummeret er det samme for Øresundsbron og ØresundPAY, som du har valgt som din betalingsformidler. GØR DIG KLAR TIL AT KØRE Du kan allerede nu begynde at køre i bilen med den nummerplade, der er tilknyttet din aftale. Ved de grønne og blå vejbaner i betalingsanlægget bliver din nummerplade scannet, hvorefter bommen åbner, så du kan køre videre uden stop. Betalingen sker herefter via din betalingsaftale med ØresundPAY». (koblet til mitt kredittkort)

    • Det stemmer det, men om du hadde knyttet ØresundGo til din AutoPass-brikke så hadde du sluppet å pakke den ned hver gang du kjører over Øresund.

      • Hei, hvorfor må jeg pakke ned min norske brikke?? Den er jo ikke registrert/knyttet opp til min avtale med ØresundGo.

        • Fordi det i bunnen ligger et samarbeid mellom norske og danske utstedere om at brikkene er gyldige i hverandres anlegg. Rabattavtalen ØresundGo, som du betaler for, er en frivillig tilleggsytelse som ikke passer for alle.

          • Vi har dobbeltsjekket. Via Fremtind service har vi fått beskjed om at Øresundsbroen har innført en kontrollprosedyre som sikrer at en avtale med dem blir prioritert foran en norsk brikke. Det blir da ingen dobbelbetaling på Øresund. Om andre broer og bomanlegg har innført en slik kontroll, vet vi ikke.

          • Hei er det noen som har erfaring med Sveits og veiavgift ? Vi har en 4,2 tonn’s bil og planlegger tur over Basel – Montreux – til Tonon Frankrike ?Er det noen som kan anbefale eller foreslå fremgangsmåte for å gjøre dette uten risiko ? På forhånd takk for hjelpen

  7. Jeg oppfatter at det er en del usikkerhet om Brobizz Easygo+ fortsatt vil virke i Norge. Fikk svar fra danske Brobizz i dag, at det kun er deres vanlige bizz som stenges for Norge. Easygo og + er det ingen forandring med – vil fortsatt fungere og man trenger ikke å bytte bizzen. Et annet spørsmål er om valutaberegningen blir negativ versus norsk brikke. Har redaksjonen de samme opplysninger tro?

    • Redaksjonen er ikke i tvil om at EasyGo+ virker som før. Mange har blitt forvirret av at Brobizz AS, som tidligere solgte både EasyGo+ og en ordinær bizz, sluttet å selge den siste til privatpersoner. Det er privatpersoner som hadde en ordinær bizz fra Brobizz AS som måtte finne seg en ny leverandør. De som har kjøpt bizz av for eksempel Øresundsbroen påvirkes ikke av dette.
      Vi har ikke regnet på hva valutaomregningen koster.

  8. Hej! Om jag som svensk vill köra i Norge med bobil 4,2 ton, vilket är det bästa valet av pass för mig?

    • Jeg vil tro det er mest praktisk å kjøpe EasyGo+. Den gjelder i Norge, men også i Østerrike. Om du ikke har tenkt deg til Østerrike med bobilen, kan du bruke en bizz fra Øresundsbron eller en norsk AutoPass-brikke. De fungerer på samme måte i Norge.

  9. Hvis man vil ta fergen Helsingborg – Helsingør så gjelder brikken Autobizz Smart avtale, for å få rabaterte priser. Vet redaksjonen om Autopass fungerer her eller hvordan man gjør da? Trenger man egen brikke, eller avtale?

    • Du trenger ikke egen brikke, men riktig brikke. Sjekk med din brikkeleverandør hvem de har avtale med. Det er tre norske brikkeutstedere og de konkurrerer, da kommer tilleggstjenester inn som et element. Ferge i utlandet er en slik tilleggstjeneste.

  10. Jeg kommer in på min side på brobizz.
    Jeg bestilte og har få min easygo+ brikke derfra.
    Hvordan logger man på «min side easygo+» får å se sitt forbruk.
    Finner den ikke på brobizz.

  11. Brobizz
    Fremover skal du logge ind på Brobizz Erhverv for at administrere din EasyGo+ bizz
    Kære Erling Svein Folkestad

    Brobizz lancerer snart en ny selvbetjeningsløsning. Det betyder, at du fremover skal logge ind på Brobizz Erhverv, når du skal administrere din EasyGo+ bizz – vores bizz der bl.a. fungerer til autocampere i Østrig.

    Log ind på Brobizz Erhverv
    Du skal fremover logge ind på Min Konto på Brobizz Erhverv.

    For at logge ind skal du benytte din e-mailadresse samt din nuværende adgangskode.

    På Brobizz Erhvervs Min Konto kan du se dine ture og forbrug, opdatere dine oplysninger som f.eks. adresse, telefonnummer, e-mailadresse og adgangskode samt opdatere dit betalingskort.

    Ønsker du ikke længere at beholde din EasyGo+ bizz
    Har du spørgsmål til ændringerne – eller ønsker du ikke længere at beholde din EasyGo+ bizz – så kontakt os gerne via easygo@brobizz.com

    Vi gør opmærksom på, at det fremover koster DKK 450,- at oprette en ny EasyGo+ bizz. Vil du vide mere, henviser vi til vores vilkår, som du finder på denne side.

    Venlig hilsen
    Brobizz A/S

  12. Ved oppsigelse av avtalen med Øresundbroen, får en automatisk refundert deler av årsavgiften, – i størrelsesorden de måneder som er igjen før neste årsgebyr forfaller til betaling. Dette er erfart av meg selv. Jeg sa opp avtalen i slutten av november og fikk automatisk refundert for to måneder, da neste forfall på årsgebyr var i februar -24.

  13. Hei og takk for fyldig og informativ artikkel. Jeg forsøkte å sjekke litt omkring min Fremtind-avtale, og skjønner ikke annet enn at den funker godt på begge broene over til Danmark og i Danmark (Øresund og Storebælt) uten at jeg gjør noe som helst. Men er det slik at f.eks en ØresundGo-avtale gir mere rabatt?
    V.h. Arne F Finne.

    • Ja. Som det står over, norske brikker virker uten videre i Danmark – uten rabatt, men du kan knytte brikka di til en avtale med Øresund for å få rabatt.

    • Takk for din kommentar, men artikkelen er oppdatert med aktuell informasjon om forholdene knyttet til at firmaet Brobizz AS avslutter salget av EasyGo-brikker til private. EasyGo er navnet på et samarbeid og vi bruker fortsatt dette ordet inntil vi ser hva Øresundsbroen gjør etter 1. april.

  14. Hej. Vi skal besøge jeres dejlige land til sommer. Hvad er forskellen på de 3 selskaber med brobizz ? bortset fra prisen.
    Kan se at Flyt og Fremtid Service koster 50kr om måneden. Skyttelpass koster 200kr om året.
    Vh. Knud O Jensen.
    Danmark

    • Det er ikke forskjell på de grunnleggende tilbudene i de tre brikkene. To tar en månedsavgift på kr 5 og en tar et engangsdepositum på kr 200 og ingen måneds- eller årsavgift. Men for en danske vil det vel være like nemt å benytte en bizz fra Øresund?

      • Øresund koster 359 danske kroner. Og jeg kan ikke se, at de giver nogen rabat på vejafgift i norge. De norske selskaber giver tilsyneladende 20% rabat i vejafgift samt rabat på færger.
        Vh. Knud O Jensen
        Danmark

        • Danske bizz har samme vilkår i Norge som AutoPass. Det vil si at de får rabatt på lik linje med norske brikker og kan også knyttes til en fergeavtale dersom det er aktuelt. Jeg har selv kjørt danske bizz siden 2014, så jeg vet det fungerer

  15. Hvorfor har ikke alle biler som lages et elektronisk identitets merke som kan avleses i hele Europa og regningen sendes til den du har avtale med. Kan slippe å tenke på tung eller lett bil, kort eller lang, hvem land……….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *