Mange gir uttrykk for usikkerhet om bruk av bombrikker. Det er mange muligheter og valg å ta, men det er enklere enn mange tror.

Om du ikke har en gyldig bombrikke blir det i Norge unødvendig dyrt. Spesielt dyrt blir det for bobiler (i kjøretøygruppe M1) over 3 500 kg, som uten bombrikke blir taksert som lastebil. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.
Det som ofte forvirrer er at du kan benytte både AutoPass og dansk Bizz i Norge og i Danmark og på ferger til og fra Danmark. Begge brikketyper kan også benyttes på norske ferger. Innenfor dette samarbeidet er det også en Bizz for deg som har bobil over 3 500 kg og skal til Østerrike.
Vi tar her for oss de enkle fakta om bombrikkene – slik det ser ut når den pågående utskiftingen av danske brikker er gjennomført:
AutoPass
AutoPass er det norske bompengesystemet. Med AutoPass-brikka i bobilen får du alle de rabatter som gis i bommene i form av ren rabatt og eventuelle fripasseringer innen en time. Uten en slik brikke i bobilen kan det bli unødvendig dyrt. Spesielt dyrt blir det for bobiler over 3 500 kg (i kjøretøygruppe M1) ettersom de takseres som lastebil om de ikke har bombrikke.
Den samme AutoPass-brikka du bruker på landeveien og i byer, gir også 10 prosent rabatt på ferger som tar betalt gjennom AutoPass. Om du vil ha halv pris på fergene kan du knytte brikka til en fergeavtale – AutoPass for ferge (gjelder ikke Moss-Horten). Da må du betale inn et forskudd som dine fergeturer trekkes fra. Du trenger ikke en ekstra brikke for å inngå fergeavtale.
Det er tre norske leverandører av AutoPass-brikker – Flyt, Fremtind Service og SkyttelPass (eksterne lenker). De kan konkurrere med hverandre om tilleggstjenester knyttet til bombrikka. De har også satt sine egne navn på sine respektive brikker, men de er uansett AutoPass-brikker.
Du kan for eksempel benytte din AutoPass-brikke på de danske broene, men om du vil ha maksimal rabatt der må du knytte den norske brikka til en avtale. Spesielt på Øresundbroen (ekstern lenke) kan du spare mye om du knytter deg til en ØresundGo-avtale (tidligere BroPas). Denne har en årsavgift, men du får om lag halv pris på alle passeringer. Også Storebæltforbindelsen (ekstern lenke) gir noe rabatt om du registrerer deg gratis på deres hjemmeside. Sjekk med din brikkeutsteder hvilke fergestrekninger til/fra/i Danmark AutoPass-brikka kan benyttes på.

Du kan benytte en AutoPass-brikke, med eller uten avtale, på de danske broene. Men de har også sin egen Bizz. Foto: Peter Brinch/Øresundsbroen.
Dansk Bizz
De danske bombrikkene kan brukes i Norge på lik linje med AutoPass-brikkene. De kan også knyttes til AutoPass for ferge – uten å anskaffe en norsk bombrikke.
En Bizz bestilles av Øresundsbroen/ØresundPay (ekstern lenke) og gir de samme fordelene i Norge og Danmark som beskrevet over.
EasyGo+
Om du har en bobil over 3 500 kg og IKKE skal til Østerrike bruker du en ordinær AutoPass-brikke eller en vanlig dansk Bizz. Men om du skal til Østerrike så kan du bestille en EasyGo+ fra selskapet Brobizz (ekstern lenke). Med en slik brikke kan du kjøre i Norge og Danmark slik det er beskrevet i de foregående avsnittene.
Østerrike har sin egen brikke (Go-Box) der du må forhåndsbetale og passe på å ha nok penger på konto før du kjører på motorveier. EasyGo+ erstatter denne brikka og belaster ditt kredittkort i ettertid for bruken. Tatt i betraktning at EasyGo+ også kan brukes i Norge og Danmark på lik linje med AutoPass, er den et langt mer praktisk valg enn GoBox. Den kan også knyttes til en norsk fergeavtale. Du trenger da ingen AutoPass-brikke. (Biler under 3 500 kg kjøper vignett på grensa til Østerrike.)
Vær oppmerksom på at både ordinær dansk Bizz og EasyGo+ fakturerer deg i DKK (svensker faktureres i SEK). Om du kjører mest i Norge så kan det bli noen kroner i valutatillegg ved omregning fra NOK til DKK og så tilbake til NOK på kredittkortet.
I denne artikkelen har vi kun tatt for oss bombrikker som er relevante for bruk i Norge. I andre land kan du måtte leie en nasjonal brikke eller kjøpe et tidsbegrenset oblat. Det pågår et standardiseringsarbeid av teknikken bak betalingsløsningene i Europa, men framdriften er ikke kjent. Det er ventet at EasyGo+ skal kunne benyttes i Slovenia, men dette er ennå ikke gjennomført til tross for at det har blitt varslet lenge.
Denne artikkelen oppdateres fortløpende ved behov.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Takk for oversiktelig og informativ artikkel om bombrikker.For oss som har bobil over 3,5 tonn og som planlegger tur til Østerike, er altså løsningen å bastille easy go + brikken.
Sist sommer valgte vi faktisk å kjøre utenom Østerrike, for å unngå det kompliserte betalingssystemet når det gjelder bompenger, men i sommer planlegger vi en tur til Salzburg.
Salzburg er helt inntil grensen mot Tyskland, og det går helt fint å kjøre fra Tyskland og inn i Salzburg uten noen brikke. Det er bare hvis du skal kjøre på østerrikske motorveier du trenger EasyGo+.
Men Østerrike er et fint land å feriere i, særlig Alpene. Jeg bor der selv. Dermed anbefaler jeg gjerne å anskeffe EasyGo+ sånn at dere kan farte rund omkring i landet.
Endelig fikk jeg en ryddig oversikt og forklaring jeg kunne forstå. Takk til redaksjonen / Knut for nok en nyttig artikkel 👍
Please can you tell me how I can read the above in English. Many thanks Carol West
Google Translate: https://bobilverden-no.translate.goog/grunnleggende-om-bombrikker-og-avtaler/?_x_tr_sl=no&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp
Vi har norsk autopass i bobilen ( >3500 kg) levert av Fremtind service. Vurderer Easy go + for tur til Østrike. Da denne brikken også kan brukes utenfor Østrike lurer jeg på om Easy go + kan settes opp til å fungere i bare Østrike slik at jeg ikke blir belastet to brikker når jeg ferdes utenfor Østrike?