Redaksjonen i Bobilverden.no prøver i denne artikkelen og del 1, som du kan lese her, å gi noen enkle råd til deg som er forholdsvis ny i bobil. Kanskje også andre kan ha nytte av å lese dette.

Det er ikke alle bobilplasser som har satt av så mye plass til hver bobil som denne i Horten. Så er den også veldig populær. Foto: Knut Randem.
I del 1 så vi først og fremst på det tekniske og praktiske rundt det å ha bobil. Vi kunne skrevet en bok, men ta dette som smakebiter av noe du kanskje har lyst til å se nærmere på.
Alle miljøer har noen skrevne og uskrevne regler for omgangsformer, oppførsel og praktisk tilnærming til hverandre. I denne del 2 skal vi se litt på det som skjer når du kommer fram til ditt overnattingssted enten du bor på en campingplass, bobilplass eller fricamper.
På bobilplassen – bobilparkeringen
En bobilplass er et overnattingssted tilrettelagt for overnatting med bobil. Vær oppmerksom på at bobilplasser kan ha få fasiliteter. På Bobilplassen.no har vi forsøkt å dele det vi vet om bobilplassene.
Når du kommer til en bobilplass er det lurt å se hvilken vei de andre har parkert. Dersom det bare er 3-4 meter mellom bilene blir det veldig kleint om du står feil vei. Uansett hvilken vei dere står så er det en slags uformell enighet om at bobilens venstre side står nær grensa til naboen. Da får alle maksimal uteplass på høyre side. Der plassene ikke er merket opp må du improvisere. Spør gjerne naboen om du er i tvil.
Dersom du likevel velger å snu bobilen fordi du er sammen med venner på den ene siden, så ta likevel hensyn til naboen «bak» deg. Gjør du ikke det kan andre miste muligheten for sikker avstand til deg.

Det kommer stadig til nye bobilplasser. Her fra Innhavet bobilplass i Nordland. Foto: Arnt-Gustav Hilling.
Det er ikke god kutyme å holde av plasser til venner som kommer senere. Her gjelder førstemann til mølla-prinsippet. De færreste bobilplasser tar i mot reservasjon av plass.
På bobilplasser tar vi vanligvis inn markiser om natta – om de i det hele tatt tas ut.
Prisen for overnatting på bobilplasser kan variere en hel del. Prisen bør stå i stil med standarden på plassen, men noen ganger kan beliggenhet dra prisen opp.
På campingplassen
Det er stor variasjon i hvordan campingplasser er utformet, drives og hvor strikt de veileder deg på plass. Her får du som regel bedre plass enn på en bobilplass og trenger å ta færre hensyn til uskrevne regler. Sikkerhetsavstanden til andre brennbare enheter er også her 3-4 meter. Den nye regelen er at det skal være 4 meter avstand, men den er ikke tilbakevirkende for anlegg anlagt tidligere med 3 meter avstand. Følg de anvisninger du får og spør driverne av plassen om du er i tvil.

Norsk campingplasser er sjelden så godt organiserte som denne i Fagernes. Ofte må du navigere deg på en åpen gressplass. Foto: Fagernes camping.
Spesielt om sommeren kan det være lurt å bestille plass når du har peilet deg inn på en campingplass. Noen plasser er svært populære og kan gå fulle i sommerferien og helger i sommerhalvåret. Campingplasser er som regel det beste alternativet for barn. Om formålet med turen er å være sammen med venner vil det som regel være triveligere på en campingplass enn på en bobilplass. Campingplasser finner du blant annet på Camping.no.
De fleste campingplasser har en fast prisliste, mens andre – ofte kjeder – har dynamiske priser som øker ved høy etterspørsel og synker ved lite besøk. Likevel finnes det mange eksempler på at en campingplass kan være et rimeligere alternativ enn en bobilplass.
Campingplasser har alltid mulighet for å tømme kassett-toaletter, men noen slurver med gråvannstømming eller tømming for bobiler med faste toalett-tanker.
Vi har samlet de åpent tilgjengelige tømmestasjonene vi kjenner til på Bobilplassen.no.

Fricamping handler om å ha et skarpt og oppmerksomt blikk for de mulighetene som byr seg. Foto: Knut Randem.
Fricamping i Norge
Tenk å kunne stoppe hvor du vil for å sove. Vi har jo allemannsretten i Norge. Den gir mange rettigheter, men husk at den også gir deg noen plikter. En tilsvarende rettighet finnes i Sverige, men ikke i samme utstrekning i andre land der det kan være restriksjoner.
Det viktigste å huske er at allemannsretten gjelder i utmark. Altså ikke på dyrket mark og ikke i park- og hageanlegg. Det store MEN er at i utmark er det forbudt med motorisert ferdsel. Dermed har du en begrensning på å kjøre ut i naturen. Dersom det i tillegg er en nasjonalpark kan du få en saftig bot.
Det allemannsretten gir deg rett til er å parkere langs vei og på naturlige stoppesteder langs denne. Grunneier har rett til å nekte parkering og ferdsel på privat vei. Det er ingen krav til hvilke skilt grunneiere kan bruke så du gjør klokt i å følge de skiltene som står der. På offentlig vei/område skal offentlige skilt benyttes.
Det har ingen hensikt å diskutere om du parkerer eller camper. For en privat grunneier kan all overnatting i bobil eller campingvogn være camping. Et skilt med «camping forbudt» bør derfor respekteres.
Du skal uansett parkere minst 150 meter fra bolighus. Allemannsretten beskriver at du kan stå maksimalt to døgn på hvert sted.
Når du fricamper er det en liten kunst å finne de gode stedene hvor du kan være for deg selv. Ja, for hva er gleden med fricamping om du blir liggende i flokk? Flokkdannelse på populære steder for fricamping kan på sikt ødelegge de fine mulighetene vi har. Vi ser stadig eksempler på at plasser som har blitt overbefolket av bobiler blir blokkert eller skiltet med forbud. Så bruk ditt skarpe blikk for å finne en fin plass. Øvelse gjør mester.
Husk at når du reiser fra et sted er det ikke mer enn eventuelt hjulsporene som skal synes etter deg. Alt annet tar du med deg ut igjen.
Det er ofte mulig å overnatte på parkeringsplasser og rasteplasser, men det er ikke alltid like trivelig. På de fleste offentlige rasteplasser er det lov å overnatte en natt, men pass på at du ikke blokkerer de plassene som er satt av til yrkestransport, som må følge kjøre- og hviletidsbestemmelser.
Parkeringsplassen utenfor kirka i den lille bygda kan sikkert se fristende ut midt i uka, men hva om du våkner midt i et begravelsesfølge dagen etter? Det kan være lurt å spørre en nabo eller sjekke oppslag før du eventuelt slår deg ned. Er du i tvil så la være.
Hils da vel!
Når du er på veien vil du se at mange i bobil hilser på deg. Det er selvfølgelig frivillig å hilse tilbake, men det blir oppfattet som en hyggelig gest så lenge det ikke går utover trafikksikkerheten. Langt viktigere er det å hilse på naboen der du har parkert bobilen for natta. Folk som går rundt med skylapper og ikke kan si hei til den de deler strømstolpe med vil bli oppfattet som litt spesielle.
Et nikk, et hei, eventuelt et par setninger er nok. Men noen ganger sier det klikk og du får venner for livet.
God tur i bobilen!
PS
Synes du vi har vært moraliserende? Det har ikke vært vår mening, men når medier som ikke har noe forhold til bobillivet hyller friheten i bobil synes vi det er viktig med en stemme som bidrar til refleksjon om hva som er mulig, og hvilket ansvar vi har når vi er på tur. Det handler egentlig bare om å bruke hodet.
Denne artikkelen ble første gang publisert i juni 2020. Den oppdateres og re-publiseres ved behov.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Takk for to fine artikler som etter min mening er nyttige både for nybegynneren og veteranen! Jeg har selv kjørt bobil i nesten 30 år og jeg hadde stor glede av artiklene, det var kanskje ikke så mye nytt for meg, men en bekreftelse på det jeg har følt var riktig.
Veldig nyttig informasjon til en fersk bobileier
Takk for informative og nyttige artikler. Dette er gull for meg som er ny i bobilverden. Nå har jeg kjørt fra sør til nord og har god nytte av alle tips og råd. 👍
Begge artiklene dere har skrevet er gode for nybegynner og veteran.
Spesielt er det å drive «indre justis» fra beboere på campingplasser noe driverne må ta tak i.
I sommer opplevde vi at det var satt ut «reservert» skilt på campingplasser der vi ikke kunne forhåndsbestille, men bare var drop in. Dette var til stor frustrasjons for de som kom for å finne en plass. Skiltene ble satt ut så snart vedkommende hadde forlatt plassen. Kanskje gikk det hele dagen og langt ut på kvelden før den det var satt reservert til kom.
Hvorfor skal vi da ha førstemann til mølla prinsippet?
Driverne av campingplassen bare løftet på skuldrene når vi bemerket dette.
Heldig vis er det ikke slik alle plasser.
Jeg er enig at «først til mølla» prinsippe skal gjelde bobilparkering, men dersom vi kommer til en campingplass og skal være/har betalt ev. for flere dager, forventer jeg å kunne kjøre ut og komme tilbake til «min» plass når returnerer – og jeg vet flere campingplasser opererer med faste plasser faktisk 🙂
Dersom jeg skal ta med min egen vannslange og koblinger, for fylling av ferskvann, hvor lang bør slangen være. Og hvilke koblinger bør jeg ha for å kunne koble til de fleste kraner? Noen som har noen gode tips?
Selv har vi kjørt med 10 meter slange med Gardena-kobling. To, tre størrelser på koblingen til ulike kranstørrelser har vi også med oss.
Takk for tips. Kjøpte ein eldre bobil i fjor, vil prøve ut dette bobil livet. Har fast vogn med spikertelt, men ønsker No å prøve ut bobil. Er det noe forskjell på bobil plasser for oss med «gamle» bobiler og dro med mye? Følte vel litt på det i fjor sommer..
Hei!
Jeg har to 10 meters ekspanderende slanger med skjøtestykke og selvsagt flere forskjellige størrelser på koblinger. Ekspanderende slanger tar liten plass og veier lite, så de passer godt i bobilen. De finnes i både 10 og 15 meters lengder tror jeg. Mener både Jula, Biltema og ClasOhlsson har slike.
Hei.
Veldig mye positiv lesning og mange fine opplysninger som en ikke var klar over.
At det er mange som burde ta seg tid til å lese disse 2 innslagene hersker det ingen tvil om.
Derfor skulle jeg håpe at jo flere som leser dette og lærer, jo hyggeligere vil det bli både langs veien, på stellplasser og Campingplasser. Til alle som er innom Bobilverden, ha en strålende sommer.
ps» hørte akkurat på nyhetskanalen tv2 at de har hatt en økning på 37% av bobiler i 2021 så det blir mange vi må ta hensyn til. Riktig god Campingsommer til alle.
Mange nyttige refleksjoner, og enig i de aller fleste etter flere år i bobil. Det jeg har litt problemer med er at det ikke skal være lov å holde av plass til en vi skal campe sammen med, men som kommer fra en annen kant av landet og kanskje kommer sent.
Vel, det er vel ikke mindre irriterende eller kjedelig å komme til en plass du har sett deg ut på forhånd, for så å oppdage at det står stoler plassert ut og okkuperer ledige plasser. Like kjedelig for begge parter. En eller annen regel bør det være. Da er først til møllen ……. like greit som å reservere.
Gode råd – for at alle får en hyggelig og minnerik bobiltur – enten den er for en weekend eller lengre!
Vi alle – ønsker jo ett hyggelig opphold når vi stopper for kvelden?
Sunn fornuft og høflighet- kommer man langt med!
Takk for fine og informative artikler.
Bra informasjon!
Et annet tema som diskuteres, er problemet man har med bobil ift campingvogn at når man står flere dager og skal på dagstur og vil beholde plassen. Noen setter igjen bord og stoler eller et skilt som viser at plassen er opptatt. På Kviltorp i Molde fikk man låne «opptatt-skilt»
Etter vår mening er det stor forskjell på en betjent og en ubetjent plass. Campingplasser er som regel betjent og bør tilby en slik tjeneste. De vet jo at plassen er betalt. På en ubetjent bobilplass stiller det seg ganske annerledes.
Hva med å bruke «reservertskilt» hvis man skal ligge flere netter på samme plass, men må ut å kjøre med bobilen?
Da må det gjøres i samråd med de som driver plassen
Takk for informative artikler, som kan være nyttige for både nye og erfarne bobilister
Jeg vil gerne modtage jeres nyheder
Mye nyttig lesning