Fricamping, villcamping eller parkering

Er du på tur i Europa og lurer på hvor du kan fricampe? Den fantastiske rettigheten vi har i Skandinavia er slett ingen selvfølge i andre land.

I Norge, Sverige og Finnland har vi den fine retten til å fricampe i naturen så lenge vi tar hensyn og følger noen enkle regler, som i Norge er gitt i Friluftsloven. Mulighetene for å fricampe benyttes også i områder (parkeringsplasser, rasteplasser mv) ikke omfattet av Friluftsloven. Steder der bare sunn fornuft avgjør hva som er greit og ikke greit.

Mye er greit inntil et sted blir kjent for mange. Da blir det ofte for mange bobiler samlet på et sted. Vi ser stadig at slike uformelle plasser blir stengt for bobiler. Enten fordi naboene ikke likte at de var der (for mange eller for ofte) eller at plassens egentlige brukere har blitt fortrengt.

I andre land er holdningene ofte mer restriktive. CamperGuru har laget et kart over hvordan fricamping eller villcamping blir behandlet i de ulike landene. Bobilverden.no har fått tillatelse til å benytte kartet, men kan ikke innestå for detaljene i det:

Teksten i kartet er engelsk, men vi håper de fleste forstår den. Grønt er fricamping mulig, gult betyr mange restriksjoner. Der det er grått skal du være ytterst forsiktig. Illustrasjon: AKK CR/Vita Valka.

I kartet ser vi at begrepene «camping» og «parkering» benyttes. Det er ord som også benyttes i den norske debatten. «Camping forbudt» står det på skiltet, men «jeg skal bare parkere og ingen har noe med om jeg sover i en parkert bobil», svarer noen.

En privat grunneier som setter opp et skilt med forbud mot camping mener nok all overnatting – enten du kaller det det ene eller det andre. At kommunene ikke alltid greier å skille på begrepene er en annen sak. Slik er det nok også i andre land, men der står i tillegg eiendomsretten sterkere.

I mange land er det aktiviteten på utsiden av bobilen som avgjør om det er snakk om parkering eller camping. Tar du ut en stol er det straks camping i de fleste sammenhenger.

I flere land og i mange områder løser dette seg ved at politiet kommer innom og sier fra, men andre steder kan det bli bøter på direkten. Mange steder tolereres oppførsel, som andre steder ikke blir akseptert. Ganske enkelt fordi trykket er sterkere. Det kan også variere med sesongene hvordan reglene håndheves.

Det er derfor ikke mulig å gi en detaljert oversikt over reglene i alle land. Håndhevingen kan også være ulik i forskjellige deler av det enkelte landet. Om du ønsker å fricampe sørover i Europa så følg med på lokale regler. CamperGurus kart kan gi en pekepinn på hvor det er mindre klokt å prøve seg.

De færreste er vel uenige i at det som vises på denne illustrasjonen er camping?:

Alle detaljer som er markert i rødt kan i ulik grad utløse campingbegrepet, men på ulikt vis i de ulike land og områder. Illustrasjon: AKK CR/Vita Valka.

Tegningen er laget av Vita Valka fra CamperGuru, i samarbeid med den tjekkiske campingorganisasjonen AKK CR. Om du bruker Google Translate kan du sikkert fordype deg i dette temaet på deres nettside.

Skal du fricampe og er usikker på reglene så kan det være greit å være oppmerksom på hvor ekstremt regelverket kan være om det blir satt på spissen. Et sidevindu som åpnes utover eller en nivelleringskloss kan være tilstrekkelig til å bli tatt for camping. Men som det er skrevet over, reglene er ulike og hvilke «aktiviteter» som aksepteres på det enkelte sted er svært varierende.

De mest restriktive reglene kan håndheves som dette, men med store variasjoner:

Bare parkert? Da bør det se slik ut, men ikke regn med at en privat grunneier skiller mellom parkering og camping. Illustrasjon: AKK CR/Vita Valka.

I Spania kan du for eksempel oppleve at du har betalt for å parkere på en betjent plass for bobiler. I god tro tar du ut stoler og møbler. Men nei, denne plassen har status som parkeringsplass og ingen aktivitet skal foregå på utsiden av bobilen. Kommunale regler. Det behøver altså ikke å være snakk om fricamping før regelverket slår inn, men det hører til sjeldenheten. Eller gjør det?

Det er altså ikke alle land det er like lurt å fricampe i. Andre steder kan reglene være finurlige. Finner du deg et sted for deg selv, og du er i tvil om reglene, da er det tryggeste å følge den mest restriktive linjen i siste illustrasjon uten noe på utsiden av bobilen.

PS
I Norge skiller ikke lovverket mellom camping og parkering. Da gjelder det å bruke sunn fornuft.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Bobilverdens gratis nyhetsbrev kan du bestille her.

Les også: Kommentar: Skal du kose deg på en parkeringsplass i sommer?
Les også: Gratis overnatting på 6 100 steder for 20 000 bobiler
Les også: Gratis overnatting
Les også: Ingen forskjell på parkering og camping

Del dette med andre:

  7 comments for “Fricamping, villcamping eller parkering

  1. Vi er i Østerrike akkurat nå. Er det noen som vet om en fin plass for fricamping som er lovlig i nærheten av hallstatt.

  2. Så lenge man holder seg borte fra turist områder (strandsoner) finner man alltids noe. Her i Spania er mange mindre byer og landsbyer interessert i å få besøk, og alt går fint, spesielt om man drar 30km eller mer fra kysten. Mange landsbyer har overnattings plasser på parkering. Prøv fjellene, som Velefique, Calar Alto (rundt her, men mange mange andre) Bruker mye France Passion, España Discovery, og en del av disse har både tømme og fylle muligheter . Og mye god mat, ost, lokal mat, litt vin ..

  3. Jeg har campet i nesten hele Europa.
    Konklusjon: Hvorfor dra over bekken etter dårligere vann?
    Vi har jo verdens vakreste natur,frihet mange misunner oss til å campe med eller uten bil.
    Nei,nå nyter jeg bare Norge. Borte bra-men hjemme alltid best. Og det stresset d er å dra nedover da……
    Men-smak og behag. Folk avgjør jo selv. 🙂

  4. Hei
    Skal til Kroatia gjennom Østerrike.
    Hva trenger jeg å kjøpe av vignetter eller lignende?

    Takk

    Didrik

    • Jeg kjøpte Easy go + fra Danske brobizz (over 3,5t) i fjor høst for å kjøre igjennom Østerike. I februar fikk jeg beskjed fra brobizz at brikken ikke gjaldt lenger og jeg måtte opprette avtale med Øresundsbroen .
      De åpnet for bestilling i første del av april og jeg fikk bestillt. Dro på ferie 28 mai, uten at brikken var kommet fra Øresundsbroen. Da ble det å kjøre igjennom Sveits. Der kan man laste ned en app som heter VIA og betale igjennom den. Men at det skulle ta over 2 mnd for å få brikken fra Øresundsbroen , hadde jeg ikke forestilt meg !!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *