Nybegynner eller litt erfaren? Her er noen tips til deg

Enten du er nybegynner i bobil eller litt mer erfaren er det alltid noe å lære, noe du ikke tenker så mye over. De fleste har fått noen aha-opplevelser selv etter et par år i bobil. Bobilverdens redaksjon gjør her et forsøk på å hjelpe deg på vei.

Pakket og klar for tur? Sykler? Grill? Møbler? Nivelleringsklosser? Mer? Foto: Knut Randem.

Det er skrevet bøker om hvordan du behandler og oppfører deg i bobil. La oss si det med en gang. Dette er ikke den komplette guiden til et lykkelig og problemfritt bobilliv, men kanskje kan du likevel få noen svar på ting du ikke visste at du lurte på.

Klar for tur?
Du har kjøpt ny eller brukt bobil. Nå kan du glemme alt om egenvekt og lasteevne. Heretter er det totalvekta og vekt på for- og bakaksel med alt og alle i bobilen som gjelder.
Det er disse vektene du må passe på å ikke overstige. Du finner disse vektene i vognkortet og ofte på en plate festet på bobilen. Kjør gjerne innom en veistasjon og vei bobilen så du kjenner den virkelige vekta. Disse vektene er som regel åpne for alle døgnet rundt.

Husk å ta med deg to niveleringsklosser slik at du kan vatre opp bobilen når du skal overnatte. Du sover kanskje godt på skakke, men kjøleskapet i de fleste bobiler får dårligere kjøleevne til skakkere du står.

Det er kanskje bare hjemme du vet hva kran og slange har blitt brukt til. Foto: Knut Randem.

Fylle vann
Størrelsen på vanntanken varierer fra modell til modell. Fyll på rent vann hjemme, men fyll ikke mer vann enn du trenger dersom totalvekta er et problem.

Du kan også fylle vann på campingplasser og de fleste bobilplassene. Mange kommuner har også vannfylling ved egne tømmestasjoner.

Tenk hygiene når du fyller. Du vet aldri hva folk har tredd innpå krana eller slangen. Skyll godt av den før du fyller. Det tryggeste er å ha med din egen slange og et utvalg av koblinger som passer til ulike dimensjoner på krana.

På tømmestasjoner er det ofte slik at det er en kran hvor toalettanken kan skylles og en hvor du fyller rent vann. Ikke alle skjønner forskjellen på disse kranene. Lenger de står fra hverandre og tydeligere de er merket, bedre er det.

Tømmestasjoner kommer i mange former. Dette er en av de bedre, men ikke alle har like god utsikt som denne på Fagernesfjellet i Narvik. Foto: Fagernesfjellet parkering.

Tømme spillvann
Når du har brukt vann i dusj, håndvask eller oppvask går dette vannet til spillvannstanken. Det kalles også gråvann. Mange mener dette er ufarlig å tømme hvor som helst. Bakterieinnholdet i dette vannet kan sikkert diskuteres, men det lukter i varmen. Tømmer du i hytt og pine bidrar du uansett til at vi i bobil får et dårlig rykte. Andre folk vet ikke om det er doen du tømmer.

Bruk derfor tømmestasjoner når du skal tømme gråvannet. Lar du krana til gråvannstanken stå åpen på for eksempel en bobilplass, ber du om å få kjeft eller misbilligende blikk fra naboene.

Bruke og tømme toalettet
Du trenger neppe å lære å gå på do, men i en bobil er det likevel et par tips. Åpne dekselet til tanken før du setter deg. Ellers blir det bare klin. Det er laget spesielt toalettpapir til disse toalettene. Det skal gå lettere i oppløsning, men de er dyrere enn andre som kan være like gode. Et alternativ er å ha en pose å putte toalettpapiret i så blir det ikke så omstendelig å rengjøre tanken.

Trykk på denne knappen når du heller så slipper luft inn og utjevner trykket. Foto: Knut Randem.

Før du benytter toalettet fyller du i litt vann og tilsetter en dose med et tilsetningsstoff som skal bidra til mindre lukt og letter oppløsning av innholdet. Disse leveres av flere leverandører og du får kjøpt det hos bobilforhandleren.

Toalettetinnholdet regnes som svartvann og er å regne som kloakk. Det skal derfor tømmes på anvist sted. Alle kommuner er pålagt å ha en tømmestasjon, men ikke alle har det. Sjekk på Bobilplassen.no hvor du finner dem.

Når du skal tømme toalettkassetten skrur du av kapselen på røret og retter ut dette. Hell så forsiktig der du skal tømme. Husk å holde inne knappen som slipper luft inn i tanken. Da slipper du at det plasker og lukter for mye.

Fyll på litt vann og rist litt på tanken og skyll ut. Når du er fornøyd fyller du på litt vann og egnet middel før du setter den på plass i bobilen igjen. Står du stille kan det være lurt å riste litt på tanken slik at innholdet får blandet seg litt før du bruker toalettet.

Tømmestasjoner har mange forskjellige utforminger fra de enkle til de avanserte automatene. Ikke tøm i et toalett dersom det ikke er angitt at du skal gjøre det. Det blir alltid litt søl så om det brukes av andre som vanlig toalett er ikke det populært.

Noen bobiler har faste toalettanker som tømmes rett i sluk. Dersom du har en slik kan det være litt vanskeligere å finne en egnet tømmestasjon.

Riktig kabel og et adapter må du ha med deg. Foto: Knut Randem.

Koble til strøm eller bruk batteri
Det er alltid lurt å ha godt ladede batterier når du reiser hjemmefra. Dersom du skal overnatte på en campingplass eller bobilplass og kobler deg til strømanlegget deres, så skal du benytte en egnet kabel for utendørsbruk. Kravet er at den skal være på 2,5 mm2. Den maksimale lengden kan være inntil 25 meter.

Noen steder kobler du deg til en vanlig jordet «norsk» stikkontakt mens andre bruker CEE-kontakter, som nå er et krav til nye anlegg. I stedet for å kjøre rundt med to kabler, skaffer du deg et adapter. Dessverre er kabelen på disse adapterne ofte så lang at skjøten blir liggende på bakken. Det er dumt i regnvær da vann kan trenge inn. Da kan du beskytte den med en egnet vanntett muffe som kan klemmes over skjøten. Eller heng den opp slik at vann ikke renner inn i skjøten.

Dersom du har kabelen på en rull bør du trekke ut hele rullen for å unngå oppvarming og fare for brann eller feil i kabelen.

Kvaliteten på strømanlegg på ulike plasser kan variere, og noen av forbrukerne i bobilen kan slutte å virke dersom spenningen på anlegget blir for lav. Får du slike problemer så trekk kontakten ut av stolpen.

De fleste bobiler klarer en natt uten tilkobling til strøm. Følg gjerne med på batteriets tilstand. 12,8 volt er fullt batteri. 12,4 volt er halvt og 12,1 volt er å betrakte som tomt batteri. Når batteriet er under 12,4 volt starter du en prosess som sliter på batteriet og reduserer holdbarheten og yteevnen for gel- og AGM-batterier.
Lithium-batterier tåler utlading bedre. Noen produsenter angir utlading til 30 prosent som en anbefalt grense nedad.

Automatisk omskifter mellom flaskene er “kjekt å ha”, men gassfilter er lurt å ha. Foto: Knut Randem.

Gassanlegget
Bruk av gass i bobil er ufarlig når du har sørget for godt vedlikehold av anlegget og årlig gasstest. Dersom du har kjøpt en brukt bobil kan det være fornuftig å la et verksted ta en sjekk av anlegget både for tetthet og at flammevakter på apparatene fungerer som de skal.
På tur skal du passe på at du ikke dekker til noen av de luftemulighetene som er lagt inn for å lufte ut eventuell gass og eksos.

Både i gasskapet og inne i bobilen er det åpninger for tvangslufting. Ikke tett disse. Foto: Knut Randem.

Del to av denne artikkelen kommer søndag og gir tips om ting som er kjekt å vite når du overnatter på ulike steder.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Nybegynner eller litt erfaren? Her er noen tips til deg

  1. Lekkasje og fukt i moderne vogner og bobiler er et ikke-eksistetende problem.
    Konstruert for å tjene store penger på fukttesting

    • Dessverre er ikke påstanden riktig.Selv i relativt nye biler oppstår det fuktskader.
      Mange fabrikker forlanger årlig fukttest for at garantien skal opprettholdes.
      Når det gjelder fukttesting har jeg en dårlig erfaring.
      September 2019 hadde jeg fukttest hos en autorisert forhandler , uten anmerkninger.En måned senere etter en tørr oktober , hadde jeg en ny test hos en annen forhandler i forbindelse med innbytte.Resultat:70 % fukt under garasjeluke og 15% fukt under bakvinduet.Testen ble foretatt med to fuktmålere som var likt kalibrert.
      Moralen er:Slurv ikke med fukttesting, selv om bilen er av nyere dato.Krev gjerne å være tilstede under testen for å påse at ikke testeren sitter på kontoret sitt og krysser av på skjemaet uten å ha utført testen.
      På markedet finnes det fuktmålere til en overkommelig pris , men reliabiliteten av disse er ukjent for meg.Kanskje er det ide’ for en som føler seg kallet, å foreta en sammenlignende test av ulike fabrikater.

    • “Lekkasje og fukt i moderne vogner og bobiler er et ikke-eksistetende problem.”

      Det er nok en påstand som trenger kraftig modifikasjon. Vi har hatt lekkasjer på helt nye bobiler av anerkjent merke. Kunsten er å oppdage disse før det får utarte seg.
      Fukttester utført iht oppsatt program er også viktig. Som eksempel ble det på en av våre biler oppdaget fukt i lasteluker etter 3 år. Verkstedet var seriøst, og byttet disse samt alle pakninger på garantien.
      ‘Usynlig skade’ som kunne ha utartet seg om det ikke ble oppdaget ved måling, og blitt ille dyrt for eier om det var utenfor garanti eller ikke overholdt fukttestintervaller.
      Det er også viktig å ha alle servicepapirene i orden når man kommer til videresalg av bilen. 👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *