Har du en garasje i bobilen som ser ut som en haug med rot? Eller har du pinlig orden og vet hvor alt ligger? Vi kikker på noen muligheter for de som vil gjøre litt ekstra ut av sin store garasje.
Hvorfor det heter garasje når det vanligvis ikke er mulig å kjøre en bil inn i den, vet vi ikke, men det har vel noe å gjøre med at en sykkel eller to kan kjøres inn om døra er høy nok?
Hvordan holde orden i garasjen? Hvor mye kan du innrede, og hvor mye kan det veie? Det siste er nok et problem for mange. Framfor hyller prioriteres lavere vekt. Men med riktig innredning kan det også være mulig at du tar med deg mindre?
La det være sagt med en gang: Dette er ingen full oversikt over mulighetene som finnes, men kanskje kan du finne inspirasjon til å gjøre noe med din egen garasje.
Nylig besøkte vi verdens største reiselivsmesse, CMT i Stuttgart. Det er heller ingen uvesentlig messe for bobilbransjen og relaterte produkter.
Vi festet oss ved to leverandører av innredningssystemer, Remectro og Weih-tec. De viste begge hvordan deres produkter kan settes sammen til nesten så store løsninger du vil – eller har plass til. Det ser imponerende ut, men fyller du garasjen med et slikt system må du få plass til absolutt alt i hyllene. Weih-tec representeres i Norge av Spot-on.
Med slike produkter kan du sette sammen en enkel innredning eller fylle garasjen med uttrekkbare seksjoner. Vi lar bildene tale for seg. I tillegg har vi bedt de norske grossistene av caravanutstyr fortelle hva de selger av slikt utstyr.
Om du ikke ønsker å ha syklene hengende bak på bobilen så er kanskje det et prioritert ønske som skal passes inn i garasjen. Det finnes sykkelstativer som kan festes fast mot for- eller bakveggen i garasjen. Det finnes også systemer som monteres på gulvet og er uttrekkbare slik at du enklere løfter syklene av stativet.
Både Kama Fritid og MaxFritid selger Thules VeloSlid og Fiammas Slide Pro samt sykkelholdere uten uttrekkfunksjon. Det betyr at de kan kjøpes hos de fleste bobilforhandlere. De to lagerfører også enkle hylleløsninger fra Fiamma, som kan bygges i den størrelsen du ønsker.
Hyller kan bygges som faste konstruksjoner, men da må du ha plass til å gå inn i garasjen for å se i hyllene. De uttrekkbare hyllesystemene koster raskt 30 store lapper så det kan spille inn når du bestemmer deg for løsning.
Det finnes også innsatser du kan montere inn i små gjennomgående rom i dobbeltgulvet. Vi viste et slik eksempel fra Waiswerk i denne artikkelen. Du ser også slike muligheter på noen av bildene her i denne artikkelen.
Noen ganger er det enkleste det beste. Plastkasser med lokk fra Europris er et rimelig supplement til det du eventuelt har av innredning.
Selv har vi en forholdsvis grunn garasje, men med luke bak er det enkelt å løfte ut syklene. En skinne på sideveggen til å spenne fast campingmøblene sørger for at disse er sikret på en god måte. Sammen med to plastkasser som stables blir det en god funksjon. Da får vi akkurat nok plass til grillen, et teppe og ei vaskebøtte på gulvet.
Har du en dypere garasje og dører på sidene står du friere til å innrede begge tverrveggene og samtidig ha noe gulvplass i midten. Med uttrekkbare systemer må du holde orden på gulvet for å slippe å «ommøblere» hver gang du skal trekke ut en seksjon. Da kan du heller ikke stikke noe inn mellom hylla og veggen.
Uansett hvilken løsning du velger, så husk at garasjen har en maksimal vekt på det du setter inn og oppbevarer der. Ofte begrenses dette til +/- 300 kg, men sjekk veiledningen for din bobil før du investerer i for mye innredning. Kanskje du også bør veie det du har der nå…
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Vi har en bobil med en mellomstor garasje, men vi har valgt å beholde den fleksibiliteten dette innbyr til ,ved å droppe faste innredninger.Da har vi muligheten til å transportere plenklippere, sofa fra Ikea og oppvaskmaskiner , uten å måtte demontere faste innredninger.
Den eneste modifikasjonen jeg foretatt, er at jeg ved hjelp av en avtagbar kryssfinerplate, har etablert 2 etasjer, så jeg kan sette syklene i andre etasje og ha det andre utstyret i underetasjen.
Og vi med 3,5 tonner, tenker jo at en innredning veier…..
Med min fullpakket bak, med sykler og grill, samt bord og stoler, så veier bilen kjøreklar, inkl konemor og meg, 3480kg. Ser ikke for meg noe mer baki, som stjeler lasteevne.
Vekten av innredningen er noe man absolutt må ta høyde for.En kilo her, og en kilo der, og så har man plutselig passert 3500 kg, og så må man kanskje bare ha en liten skvett kaffevann i vanntanken.