Vekt på bobilen er et flittig diskusjonstema blant bobilister. Egenvekt og lasteevne er tema, men til syvende og sist er det nesten bare totalvekta vi skal bry oss om.
Bobiler fylles med utstyr og produsentene har problemer med å holde vekta på dem nede. Dette gjelder spesielt bobiler som må holde seg under 3 500 kg, men ikke tro du er uten problemer om du rykker opp i neste vektklasse.
Det er mange vekter og betegnelser som forvirrer. Særlig førstegangskjøpere sliter med å forstå egenvekt, lasteevne, akselvekt og totalvekt. Hva i all verden skal du velge?
En mager trøst er at mange sliter med dette både i bobil nummer to og tre.
Egenvekt er upresis
Ved å angi egenvekt forteller produsenten deg hva bobilen veier når den forlater fabrikken. I denne vekta skal det også beregnes vekt av en sjåfør på 75 kg, full dieseltank, en gassflaske og 25 prosent vann.
Når du skal kjøpe ny bobil er det enkleste å be om en oversikt over hva som inngår i den oppgitte egenvekta. Det er nemlig slik at produsentene i noen tilfeller er kreative med hva som regnes med.
«Kjørevann» er et eksempel på en slik kreativ vektberegning. Ferskvannstanken er kanskje på 150 liter, men så opererer produsenten kanskje med en løsning som beregner vekta på vannet du skal kjøre med til for eksempel 20 kg. Det betyr at du alltid må fylle vann når du kommer fram om du balanserer på vektgrensa. Samtidig greier produsenten å redusere den anslåtte egenvekta.
Egenvekt oppgitt av produsenten må bare regnes som en antydning om hva en bobil veier i enkleste utgave. Den blir raskt tyngre. At ekstra vinterpakker (Norgespakker, Nordenpakker eller hva de heter) eller annet tilleggsutstyr er montert fra fabrikk betyr ikke at den oppgitte egenvekta nødvendigvis justeres tilsvarende. Utstyr som monteres hos forhandleren kommer også som tillegg. Kiloene kan trille på raskere enn du tenker over.
I tillegg har produsentene et slingringsmonn på vektene på +/- 5 prosent. Det kan også utgjøre noen kilo. Egenvekt omtales også som kjøreklar vekt. I virkeligheten er det en del upresise betegnelser ute å går.
Lasteevne
Begrepet lasteevne brukes som betegnelse på hva du kan ha med i bobilen i tillegg til en sjåføren og det andre som inngår i egenvekta. Lasteevnen er differansen mellom bobilens oppgitte egenvekt og maksimalt tillatte totalvekt på bobilen.
Lasteevnen er den vekta du (teoretisk) har tilgjengelig til passasjerer, mat, klær, bord, stoler, grill, sykler og annet du vil ha med deg.
Om sjåføren veier mer enn 75 kg går også dette av lasteevnen. Om du vil ha med deg mer vann enn det produsenten har beregnet, må du også legge til det.
Også lasteevnen er en teoretisk, veiledende vekt på det du kan ta med deg på tur. Men heller ikke den er til å stole på fordi den påvirkes av unøyaktigheten i egenvekta. Om egenvekta er høyere enn oppgitt, blir lasteevnen tilsvarende mindre.
Om du bestiller ny bobil må du sørge for å sette deg godt inn i hva som inngår i egenvekta for å kunne vite om bobilen har de egenskapene du trenger i forhold til det du skal ha med deg på tur. Det tryggeste er å kjøpe en bobil som kan veies før du kjøper den.
Skal du kjøpe brukt bobil? Eller en ny bobil som allerede står hos forhandleren? Da kan du egentlig glemme egenvekten produsenten har oppgitt. Sørg da for at bobilen blir veid og dokumentert før du kjøper. Det er differansen mellom aktuell vekt og maksimalt tillatt vekt som nå er interessant for deg. Regn ut vekta på personer, mat, utstyr og annet du skal ha med deg og se om det er plass til det du skal ha med deg.
Totalvekta er den som teller på veien
Når du har kjøpt bobilen og kjørt ut fra forhandleren kan du glemme alt du har hørt om egenvekt og lasteevne.
Nå er det bare totalvekt og akselvekt som gjelder. Du har ikke lov til å kjøre med høyere vekt enn det, som i vognkortet, er angitt som totalvekt og som maksimal vekt per aksel. Da har det null betydning hva egenvekt og lasteevne er oppgitt til i salgspapirer eller i vognkortet.
Stoppes du med for tung bil totalt eller på en aksel, får du ikke lov til å kjøre videre før du er nede på korrekt maksimalvekt.
Du kan også bli bøtelagt for overlast. Det er litt ulike regler for avrunding over og under 3500 kg før du bøtelegges, men det endrer ikke på kjøreforbudet du får. Med mindre det er noen få liter vann du kan slippe ut på stedet, er det ikke lurt å spekulere i slingringsmonn. Det handler til syvende og sist om trafikksikkerhet.
Når du har fylt bobilen opp for tur kan det være lurt å ta en tur innom en av Statens vegvesens vektstasjoner. De er som regel alltid åpne og kan brukes av alle. Kjør forsiktig inn på vekta uten å bråbremse, vei en aksel av gangen og legg sammen. Da har du kontroll på de tre viktige vektene; foraksel, bakaksel og totalvekt. På nyere vekter får bobilen plass på en oppdelt vekt. Der får du svaret på alt dette uten å flytte bilen.
Når skal du på kontroll?
Bobiler i kjøretøyklasse M1 skal ikke kjøre inn til vektkontroll med mindre alle skal inn, at det er oppgitt en vekt eller angitt en bobil på skiltet som varsler kontrollen. Og så kan du selvfølgelig bli vinket inn til kontroll. Normalt er det lastebiler, trekkbiler og busser som tas inn til kontroll.
Ved en vektkontroll veies bobilen slik den kjører inn til kontroll. Noen tror sjåføren kan forlange å gå ut fordi hen er inkludert i egenvekta. Feil. Husk at egenvekt kun er veiledende (eller misvisende om du vil) og at den kan glemmes straks du har kjørt bobilen ut fra forhandleren.
Oppgradere vekta
Mange bobiler er registrert under 3 500 kg for å tilfredsstille førerkortreglene. Chassiset kan være bygget for høyere vekt. Da kan du ha mulighet for en oppgradering av totalvekta til for eksempel 3 800 eller 4 200 kg.
Om dette er mulig avhenger av bobilens konstruksjon og må dokumenteres av produsenten. Ta kontakt med forhandleren, som kan hjelpe deg med en oppgradering – dersom det er mulig på din bobil.
Om du venter på at førerkortreglene for klasse B skal oppjusteres til 4 200 kg, så ta det ikke for gitt at din bobil kan oppjusteres tilsvarende. EU Parlamentet har i prinsippet vedtatt en vektøkning for bobiler til 4 250 kg med førerkort klasse B, men det formelle vedtaket kommer sommer/høst 2024. Men det kan ta tid før det gjennomføres i praksis,
Vi ser stadig at noen tror at summen av maksimal vekt på for- og bakaksel gir en slags grense for hvor mye det er mulig å oppgradere totalvekta til. For enkelte kan det være riktig. Likevel er det ikke praktisk, da kunne du ikke flyttet på noe uten å komme i ubalanse. Summen av for- og bakaksel vil normalt være høyere enn maksimal totalvekt.
Som regel er det enklere å holde vekta i bobiler over 3 500 kg, men det er mange eksempler på at det også der slites med å holde vekta innenfor godkjent totalvekt. Så ta derfor intet for gitt.
Det tryggeste vil alltid være å kjøpe en bobil som står hos forhandleren eller hos en privatperson. Den kan du be om at blir kjørt på vekt hos Statens vegvesen for kontroll. Mange forhandlere har egne vekter som kan dokumentere vekta.
Artikkelen ble første gang publisert 25. april 2023.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Raskere anmeldelse for overvekt
Kan vi forlange at såkalt coc- dokument skal følge med bobilen? Det burde det etter mitt syn. Dersom det ikkje følger med, kan vi kreve å få dette tilsendt utan betaling.
Ved ein forhandlar fekk eg opplyst at dette ville koste ein god del.
Jeg tror ikke at man har en lovfestet rett til å få CoC-dokument med bilen, men det er jo en forhandligssak. Hvis jeg skulle kjøpt helt ny bobil, så ville jeg satt som betingelse til selger at dette skulle medfølge.
Disse dokumentene krever det innsynsforespørsel hos Biltilsynet. Det er enhver eiers rett til å få denne dokumentasjonen, men man må be om den.
Her vil fremkomme hvilken typegodkjenning som er brukt for designet og de tekniske kravene.
En annen ting er at ikke alle produsentene står inne for godkjenningen og biltilsynet ikke alltid kontrollerer at bilen blir registert i samsvar med COC. Det kan gjelde antall sitteplasser osv.
I følge regelverket, er det siste påbygger som gjør større endringer på kjøretøyet, som må samsvarserklære dette. Her får en ofte diskusjon mellom fabrikant av chassis og påbygg som ikke trenger å være samme bedrift.
For de som vurderer vektøkning, må dette dokumentet foreligge som grunnlag og eventuell endreing vil medføre endring i COC i tillegg til Typeskilt i bil samt vognkortet. Det er ofte slik at kjøretøy som er over 10 år, er meget vanskelig å få omklassifisert.
Dere kan fokusere på veivesnet sine vekter,har vært på 2 vekter med 10mils avstand,og veiet med en differanse på 220 kg, og da har jeg i tillegg brukt 10 l diesel, jeg er overbevist om at vegvesnet sine vekter ikke egner seg for så lette/småe marginer som en bobil, en veier vel heller ikke et brev på en badevekt?
Samme har vi erfart.
Artikkelen bare viser det jeg alltid har ment om bobiler:
Det skulle vært obligatorisk med egen oppkjøring for å kjøre med bobil uansett vektklasse.
Da hadde man lært om egenvekt, totalvekt osv.
vår bobil er blitt endret fra 4000 kg til i dag 3500kg. blir det da enklere å få omgjort den endringen og hva koster det eventuelt ?
Fra 2019 skal det være uproblematisk. Se her: http://www.bobilverden.no/enklere-vektendring-for-alle/
Ta kontakt med trafikkstasjonen for pris og detaljer.
God info før sommer tur !
Bra info av deg Knut ! ( liker godt det du skriver )
Håper de nye reglene kommer snart. Fordi etter man er 70 år må man fornye sertifikatet hvert år når man har C1 sertifikat. Jeg vil slippe dette hvis jeg nedgraderer bobilen min fra 4500 kg til 4250 kg, håper jeg.
Utalelser fra Expert her i bobilverden sier det går 4år før dette er innført.
Det er Samferdselsdepartementet som er pessimistene…
Har en bil som i vognkort har en sammenlagt totalvekt på 3960kg. Er registrert som 3500kg.
Er det da mulig innenfor aksellast å oppgradere 200kg. Jeg kjører alltid med ca 100kg overlast.
Det kan variere fra merke til merke. Sjekk med din forhandler hva som er mulig. Om det går må du huske at du da må ha førerkort kl C1.
I vår nye Adria 670 DL vises skilt helt framme i motorrommet. Der står det 3650 så det kan den oppgraderes til. Så på flere nyere Adria hos forhandlere og alle hadde dette skiltet.
På nyere Adria er det skilt framme i motorrommet som viser hvor mye den kan oppgraderes til. På vår 2023 670 DL står det 3650.
Dette var nyttig informasjon.
Fikk nettopp vite at min Kabe Travelmaster WL, 2006/7 er «oppgradert» fra 3500 kg til 3700 kg Max totalvekt, i 2009. Dette ble gjennomført og godkjent etter forsterkning av bremser, får jeg opplyst fra SVV.
I beskrivelsen fra Fabrikken skal denne modellen være godkjent for 3800 kg. Alko ramme.
Jeg er innforstått med at dette med vektøkning og godkjenning er en vanskelig prosess, og er svært avhengig av bl. Annet type ramme. Nytteverdien av vektøkningen må vel også sees i sammenheng med om det koster mer enn det smaker.
Med full tank diesel og 1/4 tank vann har jeg bare 30 kg å gå på, før jeg har overlast.
Madammen får ikke være med på turen. 🙂