Dette må du vite om bobil og vekt

Vekt på bobilen er et flittig diskusjonstema blant bobilister. Egenvekt og lasteevne er tema, men til syvende og sist er det nesten bare totalvekta vi skal bry oss om.

Statens vegvesens vekter er stort sett åpne for fri bruk. Vekta leser du av på veggen foran deg. Foto: Knut Randem.

Bobiler fylles med utstyr og produsentene har problemer med å holde vekta på dem nede. Dette gjelder spesielt bobiler som må holde seg under 3500 kg, men ikke tro du er uten problemer om du rykker opp i neste vektklasse.

Det er mange vekter og betegnelser som forvirrer. Særlig førstegangskjøpere sliter med å forstå egenvekt, lasteevne, akselvekt og totalvekt. Hva i all verden skal du velge? En mager trøst er at mange sliter med dette både i bobil nummer to og tre.

Egenvekt er upresis
Ved å angi egenvekt forteller produsenten deg hva bobilen veier når den forlater fabrikken. I denne vekten skal det også beregnes vekt av en sjåfør på 75 kg, full dieseltank (rettet fra 90 prosent), en gassflaske og 25 prosent vann.
Når du skal handle ny bobil er det enkleste å be om en oversikt over hva som inngår i den oppgitte egenvekta. Det er nemlig slik at produsentene i noen tilfeller er kreative med hva som regnes med.

«Kjørevann» er en slik kreativ vektberegning. Ferskvannstanken er kanskje på 200 liter, men så opererer produsenten kanskje med en løsning som beregner vekta på vannet du skal kjøre med til for eksempel 20 kg. Det betyr at du alltid må fylle vann når du kommer fram om du balanserer på vektgrensa. Samtidig greier produsenten å redusere den anslåtte egenvekta.

Egenvekt oppgitt av produsenten må bare regnes som en antydning om hva en bobil veier i enkleste utgave. At ekstra vinterpakker (Norgespakker, Nordenpakker eller hva de heter) eller annet tilleggsutstyr er montert fra fabrikk betyr ikke at den oppgitte egenvekta nødvendigvis justeres tilsvarende. Utstyr som monteres hos forhandleren kommer også som tillegg. Kiloene kan trille på raskere enn du tenker over.

I tillegg har produsentene et slingringsmonn på vektene på +/- 5 prosent. Det kan også utgjøre noen kilo. Egenvekt omtales også som kjøreklar vekt.

Mange forhandlere har investert i vekter slik at de kan gi god dokumentasjon på bobilens vekt. Foto: Knut Randem.

Lasteevne
Begrepet lasteevne brukes som betegnelse på hva du kan ha med i bobilen i tillegg til en sjåføren og det andre som inngår i egenvekta. Lasteevnen er differansen mellom bobilens oppgitte egenvekt og maksimalt tillatte totalvekt på bobilen.

Lasteevnen er den vekta du (teoretisk) har tilgjengelig til passasjerer, mat, klær, bord, stoler, grill, sykler og annet du vil ha med deg. Om sjåføren veier mer enn 75 kg går også dette av lasteevnen. Om du vil ha med deg mer vann enn det produsenten har beregnet, må du også legge til det.

Også lasteevnen er en teoretisk, veiledende vekt på det du kan ta med deg på tur. Men heller ikke den er til å stole på fordi den påvirkes av unøyaktigheten i egenvekta. Så om du bestiller ny bobil må du sørge for å sette deg godt inn i hva som inngår i egenvekta for å kunne vite om bobilen har de egenskapene du trenger i forhold til det du skal ha med deg på tur.

Skal du kjøpe brukt bobil? Eller en ny bobil som allerede står hos forhandleren? Da kan du egentlig glemme egenvekten produsenten har oppgitt. Sørg da for at bobilen blir veid og dokumentert før du kjøper. Det er differansen mellom aktuell vekt og maksimalt tillatt vekt som nå er interessant. Regn ut vekta på personer, mat, utstyr og annet du skal ha med deg og se om det er plass til det du skal ha med deg.

Når du kommer på vekta er egenvekt og lasteevne helt uinteressant. Foto: Knut Randem.

Totalvekta er den som teller på veien
Når du har kjøpt bobilen og kjørt ut fra forhandleren er det bare totalvekt og akselvekt som gjelder. Du har ikke lov til å kjøre med høyere vekt enn det, som i vognkortet, er angitt som totalvekt og som maksimal vekt per aksel. Da har det null betydning hva egenvekt og lasteevne er oppgitt til i salgspapirer eller i vognkortet.

Det er maksimalvekta som er hellig. Stoppes du med for tung bil totalt eller på en aksel, så får du ikke lov til å kjøre videre før du er nede på korrekt maksimalvekt.

Du kan også bli bøtelagt for overlast. Det er litt ulike regler for avrunding over og under 3500 kg før du bøtelegges, men det endrer ikke på kjøreforbudet du får. Med mindre det er noen få liter vann du kan slippe ut på stedet, er det ikke lurt å spekulere i slingringsmonn. Det handler til syvende og sist om trafikksikkerhet.

Når du har fylt bobilen opp for tur kan det være lurt å ta en tur innom en av Statens vegvesens vektstasjoner. De er som regel alltid åpne og kan brukes av alle. Kjør forsiktig inn på vekta uten å bråbremse, vei en aksel av gangen og legg sammen. Da har du kontroll på de tre viktige vektene; foraksel, bakaksel og totalvekt.

Dersom du vil oppgradere vekta på bobilen skal du få hjelp av forhandleren. Foto: Knut Randem.

Oppgradere vekta
Mange bobiler er holdt kunstig under 3500 kg for å tilfredsstille førerkortregelene. Chassiset kan være bygget for høyere vekt. Da kan du ha mulighet for en oppgradering av totalvekta til for eksempel 3800 eller 4200 kg. Om dette er mulig avhenger av bobilens konstruksjon og må dokumenteres av produsenten. Ta kontakt med forhandleren, som kan hjelpe deg med en oppgradering – dersom det er mulig på din bobil.

Vi ser stadig at noen tror at summen av maksimal vekt på for- og bakaksel gir en slags grense for hvor mye det er mulig å oppgradere totalvekta til. Det er det ikke. Da ville du jo ikke hatt noe slingringsmonn…

Som regel er det enklere å holde vekta i bobiler over 3500 kg, men det er mange eksempler på at det også der slites med å holde vekta innenfor godkjent totalvekt. Så ta intet for gitt.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Raskere anmeldelse for overvekt

Del dette med andre:

  9 comments for “Dette må du vite om bobil og vekt

  1. Om det er noen trøst så får du ikke bot om du har under 500kg overlast på din 3500kg`s bobil. Men du får ikke kjøre videre før du har ordnet opp i forholdet. F.eks tømt vanntanken eller satt igjen fruen.

    • 500 kg gjelder vel både under og over 3,5t Forskjellen er at maks totalvekt under 3.5t mister du førerkortet og anmeldes er overlasten over 500kg. Bobil over 3,5t får en et gebyr og må laste av til maks totalvekt, er det over 500kg, 500 og mindre enn 500 bare laste av til maks totalvekt. I begge tilfeller gjelder for totalvekten.
      For akselvektene gjelder andre regler og selv mener jeg akselvekten er minst like viktig som totalvekten. Dessverre er ofte den ekstra lasteeven en kan få ved å øke totalvekten bare til forakselen fordi bakakselvekten er nesten på maks eller over allerede. Så vær obs på det også. Er det en bobil bygd for 4 t eller mer, men registrert på 3,5t er det ofte ikke problem med aksel etter.

  2. Finner dessverre få åpne vekter der bi kjører. Det er synd og dumt, for dette er jo eneste mulighet for å sjekke og lære!

  3. Det som i artikkelen beskrives som «egenvekt» er omtrent det som kalles «vekt i kjøreklar stand» i EU-direktivet.

    Egenvekt er definert i kjøretøyforskriften, og inkluderer helt full drivstofftank.

    Vekt i kjøreklar stand er vanligvis høyere enn egenvekt.

    • Egenvekt og vekt i kjøreklar stand omtales ofte om hverandre og uten presisjon. Vi har ikke ønsket å gjøre det for komplisert, men heller sette fokus på et alvorlig problem. Du har helt rett i at det er full drivstofftank som gjelder nå og ikke 90 prosent.

  4. Har vært innom flere vekter, men synes de fleste er litt for korte da jeg ikke få veid hele bilen. Men akselvektene er innenfor det som er oppgitt i vognkortet. Jeg regner da med at totalvekten også er ivaretatt, stemmer dette?

    • Det stemmer ikke. Du MÅ legge sammen akselvektene for å få fram riktig totalvekt.
      Vei aksel for aksel og summer.

    • Du må ikke veie hele bilen, veier du en aksling i gangen blir kilo under 100 rundet ned ,99o kg blir 900 kg, så veier du hver aksling kan det i beste tilfelle bli 180 kg

      • Dette var et komplisert tema. Nå har jeg aldri vært i vektkontroll med bobil, så jeg vet ikke hvordan det foregår. I min uvitenhet har jeg trodd at de veier hele bilen i tillegg til akseltrykk på for og bakaksel.Men jeg forstår prinsippet med avrunding av akseltrykk under 100 kg, men det hjelper vel lite om totalvekten av kjøretøyet også blir veid til slutt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *