Du husker Bjølseth campingvogner? Den norske produsenten så mange var begeistret for, men som likevel gikk konkurs i 2006. Visste du at de produserte noen ytterst få bobiler i 1991? Det skal ha blitt produsert ti Bjølseth bobiler. Vi møtte den eneste(?) som fortsatt ruller rundt på veien.
Kategori: Teknisk og praktisk
Teknisk og praktisk
Mer luft i dekkene
Teknisk og praktisk
Varmen tapper bilbatteriet
Teknisk og praktisk
Ikke på tide med motorvask
Bileiere i vaskemodus lurer av og til på om det er på tide med en skikkelig motorvask. Men det er det ikke.
– Motoren er konstruert for å tåle vann, men ikke vanntrykk. Høytrykkspyler på motoren er galimatias, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning Stor-Oslo.
Han mener motorvask ikke er en del av den vanlige bilrengjøringen.
Teknisk og praktisk
Tåler batteriet ditt en sesong til?
Teknisk og praktisk
Bobil og tilkobling til strøm med kabel og adapter
Det er mye rart å se når folk kobler bobiler til strøm på campingplasser og bobilparkeringer. Ja, det er mange rare opplegg for strømuttak også. Noen henger nesten ikke sammen, mens andre er av strøken standard. Problemet er bare at uttakene ikke går om hverandre. Det har også kommet nye tekniske forskrifter for strømuttak på campingplasser mv.
Teknisk og praktisk
Å trimme eller chippe motoren i bobilen gir mer kraft og mer avgift
Å trimme eller chippe en motor for å få bedre effekt og kanskje også spare drivstoff kan være fristene. Diskusjoner om dette er lurt, om det reduserer garantien fra bilprodusenten eller om det i det hele tatt har noen negativ effekt på motoren går i mange ulike forum. Det mange glemmer er at om du øker motoreffekten så skal du også betale tilleggsavgift til Tollvesenet.
Produktnyheter, produsenter og forhandlere, Teknisk og praktisk
Varmematte til førerhuset
Førerhuset er ofte som en isboks sammenlignet med resten av bobilen. Store glassflater, det står kaldt fra motorrommet og det er ingen gulvvarme i førerhuset. Nå er det lansert en løsning for de som har Alde i bilen. – Alde varmematte kobles til varmeanlegget du har i gulvet. Det gjøres ved hjelp av et t-stykke…
Teknisk og praktisk
Gass med omtanke
Gass i bobil gjør turen komfortabel og er en selvfølge for de fleste av oss. Da er det viktig å ikke glemme at du skal behandle flasker og anlegg med respekt og forsiktighet. Skjødesløs behandling av anlegget kan være farlig. Ikke la deg lure av at du sjelden hører om gassulykker i bobiler bygget for…
Teknisk og praktisk
Hva gjør du med batteriet om vinteren?
Bruker du bobilen hele vinteren, kan du gjøre som du pleier å gjøre, forteller Dag Bibow i Exide-Sønnak til Bobilverden. Men om du setter bilen i opplag, skal du tenke litt på hvordan du behandler batteriet. – Det går helt fint å stå tilkoblet strøm hele vinteren. Men kun dersom laderen er intelligent og kan…
Nyheter, Teknisk og praktisk
Snart kan du kjøre større ekvipasje
19. januar trer EUs tredje førerkortdirektiv i kraft. Det betyr nye regler for kjøring med tilhenger. For å utnytte de nye reglene må du på kurs. Slik reglene er i dag, kan de som har førerkort i klasse B trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Dersom bilen veier 3500 kg gir dagens regler…
Nyheter, Teknisk og praktisk
Helautomatisk i vater
Det norske firmaet E&P hydraulics på Nesbyen viser på Caravanmessen sitt ”Levelsystem” som raskt setter bilen din i vater. Fra en pris på 40.900 kroner og oppover får du fire hydrauliske støttebein ferdig montert. Disse finnes i fire utgaver for bobiler fra 4,5 til 24 tonn… Mark Steijger forteller at disse betjenes fra en helautomatisk…