Kategori: Teknisk og praktisk

Ikke på tide med motorvask

Bileiere i vaskemodus lurer av og til på om det er på tide med en skikkelig motorvask. Men det er det ikke.
– Motoren er konstruert for å tåle vann, men ikke vanntrykk. Høytrykkspyler på motoren er galimatias, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning Stor-Oslo.
Han mener motorvask ikke er en del av den vanlige bilrengjøringen.

Tåler batteriet ditt en sesong til?

Har du sjekket batteriet etter vinteren? Hvis du vil unngå at et flatt batteri ødelegger våren eller sommerturen, er det på tide med en omgang med kjærlig batterivedlikehold. Det er spesielt viktig om du har et batteri hvor syrenivået må kontrolleres og eventuelt etterfylles.

Bobil og tilkobling til strøm med kabel og adapter

Det er mye rart å se når folk kobler bobiler til strøm på campingplasser og bobilparkeringer. Ja, det er mange rare opplegg for strømuttak også. Noen henger nesten ikke sammen, mens andre er av strøken standard. Problemet er bare at uttakene ikke går om hverandre. Det har også kommet nye tekniske forskrifter for strømuttak på campingplasser mv.

Å trimme eller chippe motoren i bobilen gir mer kraft og mer avgift

Å trimme eller chippe en motor for å få bedre effekt og kanskje også spare drivstoff kan være fristene. Diskusjoner om dette er lurt, om det reduserer garantien fra bilprodusenten eller om det i det hele tatt har noen negativ effekt på motoren går i mange ulike forum. Det mange glemmer er at om du øker motoreffekten så skal du også betale tilleggsavgift til Tollvesenet.

Gass med omtanke

Gass i bobil gjør turen komfortabel og er en selvfølge for de fleste av oss. Da er det viktig å ikke glemme at du skal behandle flasker og anlegg med respekt og forsiktighet. Skjødesløs behandling av anlegget kan være farlig. Ikke la deg lure av at du sjelden hører om gassulykker i bobiler bygget for…

Hva gjør du med batteriet om vinteren?

Bruker du bobilen hele vinteren, kan du gjøre som du pleier å gjøre, forteller Dag Bibow i Exide-Sønnak til Bobilverden. Men om du setter bilen i opplag, skal du tenke litt på hvordan du behandler batteriet. – Det går helt fint å stå tilkoblet strøm hele vinteren. Men kun dersom laderen er intelligent og kan…

Snart kan du kjøre større ekvipasje

19. januar trer EUs tredje førerkortdirektiv i kraft. Det betyr nye regler for kjøring med tilhenger. For å utnytte de nye reglene må du på kurs. Slik reglene er i dag, kan de som har førerkort i klasse B trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Dersom bilen veier 3500 kg gir dagens regler…

Helautomatisk i vater

Det norske firmaet E&P hydraulics på Nesbyen viser på Caravanmessen sitt ”Levelsystem” som raskt setter bilen din i vater. Fra en pris på 40.900 kroner og oppover får du fire hydrauliske støttebein ferdig montert. Disse finnes i fire utgaver for bobiler fra 4,5 til 24 tonn… Mark Steijger forteller at disse betjenes fra en helautomatisk…

Slik velger du batteri

Valgets kval. Bly/syre- batteri, GEL eller AGM? Strøm og batterier er noe de fleste er opptatt av, men de fleste ikke vet så mye om. Bobilverden har bedt kjedekundeansvarlig Dag Bibow i Exide-Sønnak gi råd om hvilke hensyn du og jeg skal ta. Hans råd er først og fremst at du må ha en formening…