(NW): Bileiere i vaskemodus lurer av og til på om det er på tide med en skikkelig motorvask. Men det er det ikke.
– Motoren er konstruert for å tåle vann, men ikke vanntrykk. Høytrykkspyler på motoren er galimatias, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning Stor-Oslo.
Han mener motorvask ikke er en del av den vanlige bilrengjøringen.
Av Kjell M. Kaasa
– Det skal se ganske ille ut i motoren før den bør vaskes. Jeg gjør det selv i blant, men mest for psykens skyld, for at det skal se pent ut. Da sprayer jeg litt Ajax på en fille og drar over flatene, sier Danielsen.
Veistøv forsvinner som regel neste gang du kjører i kraftig regnvær og vann kommer opp i motorrommet. Olje- og fettsøl kan imidlertid fungere som klister for sand og støv og kan derfor fjernes med avfetting, såpe og klut.
Rare feil
Falck må titt og ofte hente biler fra vaskehaller fordi eieren har tatt en runde i motorrommet med høytrykkspyleren.
– På eldre biler med lite elektronikk vil skadene være begrenset eller midlertidige. Nye biler er derimot stappfulle av elektronikk. Vann kan sette bilens hjerne ut av spill eller føre til følgefeil som er vanskelige og kostbare å finne ut av, sier Danielsen.
Han forteller om da han måtte redde en bileier med løpske vindusviskere. Viskerne var umulig å stoppe, også etter at gummien var slitt ned.
– Da jeg kom til stedet, hadde de begynt å ripe seg inn i frontruta. En motorvask like før var sannsynligvis årsaken. Vindusviskerne fikk feil signaler og oppførte seg som om både tenning og viskerarm var konstant slått på.
Svært lite vann
Hos Ila Bilvask i Oslo bruker de så lite vann som mulig når de vasker motorer.
– Vi passer på at motoren er kald før vi går i gang, ellers kan damp komme seg inn i sikringer og andre steder og lage krøll. Deretter tar vi på avfettingsmiddel og gnir vekk møkk og oljesøl. Vi går også over med børste i kriker og kroker, sier daglig leder Farjahatt Tassadiq.
Til slutt får motorrommet en liten dusj.
– Vi spyler over til slutt for å få vekk såpe, men med helt minimal bruk av vann. Det går med maksimalt en halv liter, sier Tassadiq.
Eldre modeller
En del bilkyndige vil si at i hvert fall eldre bilmodeller, biler fra midten av 90-tallet og tidligere, takler motorvask med hageslange hvis du dekker til dynamo, fordeler og andre elektriske komponenter.
– Problemet, særlig med nyere biler, er at det ikke er lett for folk flest å vite hvor for eksempel tenningsmodulen eller ABS-modulen sitter. Moderne motorer er dessuten stort sett gjemt under et lokk, og det skal du ikke ta av, sier Geir Danielsen i Falck.
Eier du en bil fra det som kan kalles første generasjon elektronikkbiler, bør du være ekstra forsiktig med motorvasken.
– Mange bilmodeller fra perioden 1999-2004 er laget slik at hvis bare én av bilens åtte-ti hjerner ryker, så må du bytte alle sammen. Og delene er laget i så små serier at det er vanskelig å få tak i nye. Hvis du er riktig uheldig med vasken, risikerer du dermed å måtte skrote hele bilen, sier han.