Fra i høst er det innført nye krav til mønsterdybde for store bobiler. De nye kravene følger kalenderen og stiller krav til bruk av vinterdekk i bestemte perioder pluss når det ellers er nødvendig.
De fleste har i dag en eller flere ti eller elleve kilos gassflasker som de bytter eller får fylt opp når de er tomme. Men de norske flaskene kan ikke fylles i utlandet. Da kan gasstank være et alternativ.
Det kan vel ikke være noe problem å få det kaldt nok i et kjøleskap i bobilen om vinteren? tenker nok mange. Andre har opplevd ulike problemer ved bruk av kjøleskap i varierende temperaturer.
I modellåret 2013 var en av de store nyhetene at Cabby lanserte et forbrenningstoalett i en campingvogn. Løsningen vakte internasjonal oppmerksomhet under Caravan salon i Düsseldorf tidligere i høst. Der fikk det norskutviklede produktet en innovasjonspris.
De fleste polerer om våren, men det er nå det gjelder, mener bilekspert. Salt fester seg dårligere på nypolert bil. På ti år har saltmengden på norske veier doblet seg.
Merker du unødvendig vibrasjon i rattet eller rister det litt mye i setet selv i små ujevnheter i veien. Dersom du har en bobil bygd på Fiat kommer snart en løsning som hevdes å løse dette ubehaget. Samtidig får du mer klaring under bobilen.
Slitte sommerdekk og høstglatte veier er en livsfarlig kombinasjon, advarer eksperter. Ifølge dekkbransjen er mange biler dårlig skodd for septemberføre.
Det er mange som setter pris på sine eldre bobiler. Når de stelles pent holder de år ut og år inn. Andre bygger om biler fra andre formål til bobil. Også de kan ha bobilen sin i årevis.
Et eksempel er en ambulanse fra 40-tallet bygget om til bobil i 1953. Den gjør fortsatt nytte som bobil.
Du husker Bjølseth campingvogner? Den norske produsenten så mange var begeistret for, men som likevel gikk konkurs i 2006. Visste du at de produserte noen ytterst få bobiler i 1991? Det skal ha blitt produsert ti Bjølseth bobiler. Vi møtte den eneste(?) som fortsatt ruller rundt på veien.
Norske bileiere har nesten like flate batterier om sommeren som om vinteren.
– Folk blir veldig overrasket når vi forteller dem at flatt batteri er årsaken til at de ikke får start på bilen, for det er jo sommer, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning i Stor-Oslo.