Seks av ti bileiere sliter med dette

Kunnskapen om dekk er begrenset blant bileierne, viser en ny undersøkelse. Men én gruppe føler seg langt mer opplyst enn gjennomsnittet.

Bare tre av ti bileiere mener de har nok kunnskap til å velge riktige dekk når de gamle må byttes, viser en ny undersøkelse. Foto: Colourbox.

– Det finnes mange typer og betegnelser på dekkmarkedet, så det er ikke rart at folk er usikre. Da er det lurt å gå til fagfolk man stoler på, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens leverandørforening (ABL) i en pressemelding.

Må passe nordiske forhold
Det grunnleggende er at norske biler trenger vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren, og at helårsdekk ikke er egnet til bruk her i landet, mener Hansen.

– Dekkene bør være produsert for nordiske forhold, som kan bety helt andre egenskaper enn hva som passer i det sentrale Europa. Både gummiblanding, mønster, rullemotstand og energieffektivitet er viktige kriterier, og ikke alltid lett å vurdere.

Mønsterdybden er lovbestemt til minimum 1,6 millimeter for sommerdekk og 3 millimeter for vinterdekk. Det anbefales å skifte ut dekkene før de blir så nedslitt, ikke minst for at de skal ha tilstrekkelige egenskaper på vått føre. Ved lite kjøring kan dekkene eldes før de slites ut.

– Det er vanlig å regne ti år som maksimal levetid for dekk. Samtidig kan de selges som nye opptil fem år etter produksjonsdato. Varigheten påvirkes av kjørestil, korrekt lufttrykk og riktig lagring, som betyr mørke, tørre og kjølige omgivelser. Mange bransjefolk regner seks år som maksimal brukstid, sier Hansen.

Kvinner og unge mest usikre
Et klart flertall av bilistene synes det er vanskelig å avgjøre når det er behov for å bytte ut gamle dekk, og orientere seg i utbudet av typer, kvaliteter og spesifikasjoner, viser en måling utført av YouGov for ABL.

57 prosent svarer at de ikke synes det er lett å skaffe seg et godt beslutningsgrunnlag. Fire av ti oppgir at de overlater vurderingene til fagfolk. Bare 29 prosent mener de har tilstrekkelig kunnskap selv. De øvrige krysser av for vet ikke eller at de ikke har tenkt over det.

Undersøkelsen fra ABL avdekker betydelig variasjon i bileiernes vurdering av egne dekk-kunnskaper, med store utslag både for kjønn og alder.

– Mer enn dobbelt så mange menn som kvinner mener de har tilstrekkelige kunnskaper selv, sier Hansen.

Tiltroen til egne vurderinger er dessuten markant høyere blant bileiere over 50 år enn for yngre aldersgrupper, og lavest i gruppen 18 til 29 år.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  4 comments for “Seks av ti bileiere sliter med dette

  1. «Varigheten påvirkes av kjørestil, korrekt lufttrykk og riktig lagring, som betyr mørke, tørre og kjølige omgivelser». Nevnes det i artikkelen om dekkenes varighet. En vesentlig forhold er uteglemt. RIKTIG HJULSTILLING.
    Selv har jeg i 30 år brukt seipede BF Good Rich, Al Tarrain på alle mine bo biler. Supere dekk som passer på alle forhold, sommer som vinter. Pga økt slitasje ved høy hastighet velger jeg å kjøre i lastebilfart på motorveier.
    Jeg ønsker alle en god sommer på bobiltur. Sel kjører jeg tre mnd. i Nord Norge.
    Mvh Steinarontour!

  2. Ser ut som dekk er ferskvare ja. Men det kan selges dekk som kan være opp mot 5 gamle, og bransjen anbefaler 6 år levetid. De vil jo gjerne selge dekk. Da kan det fort bli en dyr fornøyelse.

  3. Nok en av mange artikler om dekk, som ser ut til å være «sponsa» av dekkbransjen selv…
    Bl.a. «glemmes» det jo ALLTID å nevne at det er høyst «glidende overganger» mellom de enkelte dekkas forskjellige egenskaper – inkludert mellom nye og svært slitte (og gamle) dekk! F.eks. ER det jo verdt å huske på at selv et gammalt, tørt «avpigga vinterdekk» (som vel er det verste «banneordet» ny-dekk-pusherne kan tenke seg… 😉 ), har et langt BEDRE veigrep på tørr asfalt, enn selv det beste vinterdekket på is og glatt snøføre! Veigrep = friksjon, og da blir det rimelig patetisk å snakke om at mens det er «trygt» å kjøre med f.eks. halvslitte – men høyst «lovlige» – piggfrie vinterdekk uansett vinterføre, er det plutselig «livsfarlig» å bruke de samme dekka i sommersol og på tørr asfalt!!
    Slike påstander er selvfølgelig tull, men blir like fullt gjentatt og gjentatt av en samla «dekkbransje», et samla «trafikksikkerhets»-hylekor – og av en samla gjeng bil-«journalister» (som skriver som om de er «kjøpt og betalt» av den bransjen de skulle analysere og skrive KRITISK om!). Forskjellen i både kjøreegenskaper OG rein friksjonsevne mellom forskjellige dekk, er STOR! Dèt skal det ikke herske noen tvil om. Men det er uansett snakk om GRADS-forskjeller, aldri at det ene er «trygt», mens det andre er «til å dø av»!

    • Her bør det være klart og tydelig for de fleste hvem som uttaler seg, og at dette er fremsatt gjennom en pressemelding. Det fleste skjønner vel også at dekk sjelden blir livsfarlige fra den ene til den andre dagen?
      Selv ble vi overrasket over at dekkbransjens representant ga dekkene hele ti års levetid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *