Kommentar: Stort behov for bobilplasser

Turisme regnes som en viktig og lønnsom næring. Det legges ned store summer i markedsføring for å tiltrekke seg flere. For noen turistgrupper er det så enkelt at de grunnleggende tilbudene mangler.

Ålesund får mange besøkende takket være to sentrale bobilplasser.. Foto: Knut Randem.

Det bør ikke overraske noen at vi har fått en «ny» gruppe turister i Norge og Europa. Bobilister skiller seg fra andre turister på den måten at de har med seg soverommet. Dermed trenger de kun et sted å parkere slik at de kan bruke ennå mer tid i byen, attraksjonen eller hva det nå er som har fristet til et besøk.

Ja, for det handler om å friste.

Stedet vi skal besøke kan være aldri så fristende å besøke, ha de beste restauranter og butikker, men om det ikke er hensiktsmessige parkerings- og overnattingsforhold, så går gjerne turen til et annet sted. Det er mange fristelser i livet og da er det enklere å velge en der du føler deg velkommen.

Og det er ikke så mye som skal til. Et ikke for støyutsatte område og en jevn flate med fast dekke, er det vi trenger. Det er ikke på bobilplassen vi ønsker å sitte på store plener og ha det sosialt med venner. Om det sosiale er viktigst, velger vi heller en campingplass. Da er det utenfor plassen mindre viktig.

Det er altså noen grunnleggende forutsetninger som skal til for å kunne kalle noe en bobilplass. I tillegg til det allerede nevnte så må det være mulig å tømme toalettet og gråvann. Om den muligheten ikke finnes, så reiser vi raskt videre. Mange bobiler klarer seg ikke uten «landstrøm» når det er litt kaldt i været, så det bør være neste prioritet.

Mer enn det trenger vi egentlig ikke. Men noen bobilister liker ikke å bruke do og dusj i egen bobil, så om også disse skal fristes til å bruke en bobilplass så bør en slik tilleggstjeneste finnes.

Så enkelt og så vanskelig.

Glemmer man en gruppe turister? spør Bobilverden.nos redaktør, Knut Randem.. Foto: Ellen Randem.

Vi våger å påstå at etablering av bobilplasser i byer og tettsteder er avhengig av enkeltpersoner. Personer som ser behovet for plasser for bobiler og som sprer denne holdningen rundt seg er uvurderlige. Dette er ikke bare et politisk spørsmål, så her snakker vi også om ansatte i etater som har med parkering og byliv å gjøre.

Ålesund framheves ofte som en virkelig fin bobilby. Ja, den er det. Ikke bare har de satt av områder til to bobilplasser, men de har også anstrengt seg for å friste litt utover de grunnleggende behovene vi har. Bobilplassene ligger til og med på bryggekanten.

Vi kan ikke forvente like flotte områder i overalt. Tomteprisene er høye i større byer og det kan være fristende å bruke en tomt til noe som gir en større avkastning til eieren enn det det er mulig å få av en bobilplass. Men for kommunene som ikke må ta slike hensyn bør det være mulig å se på egne tomter og hvilke muligheter de gir.

Det kan se ut som om større byen er, vanskeligere skal det være å etablere et godt tilbud. Oslo reddes om sommeren av en sentrumsnær campingplass på Ekeberg og en bobilplass i båthavna på Sjølyst. Den sistnevnte forsvinner trolig sammen med båthavna i løpet av få år. Det har vakt oppsikt at båthavna kan forsvinne, men at tilbudet til turister i bobil forsvinner er ikke nevnt i noe dokument vi har sett. Vi tror heller ikke kommunen har ofret dette en tanke.

Bergen har fått mye kjeft for et dårlig tilbud. Byen har en helt grei bobilplass ved Bergenshallen. Det er bare det at den er for liten i store deler av året. Selv om bybanen går rett utenfor døra er det noen som synes den er for langt fra sentrum. At den helst skulle ligget ved Vågen merket vi på reaksjonene da vi for noen dager siden omtalte det nye tilbudet om dagparkering.

Bergen havn har etter vår mening tatt et meget prisverdig initiativ, som andre bør ta lærdom av. De har en brygge der Fjordline kommer inn om morgenen og reiser igjen etter noen timer. Store deler av døgnet står området tomt. Så i stedet for at bobiler skal lete etter parkeringsplasser på Nordnes eller andre steder det er for trangt å parkere større biler, tilbyr de i sommer ettermiddags- og kveldsparkering på brygga.

Det er lov å ha to tanker i hodet. Bergen havn fortjener skryt. Mange byer og en hel del kjøpesentre bør ta til etterretning at noen kunder kommer i større biler enn andre og trenger mer plass for å handle. Alle skal ikke overnatte. Men Bergen bør fortsatt anstrenge seg med tanke på de som skal overnatte.

Trondheim har i noen år hatt orden på tilbudet. De har til og med to store bobilplasser. Den ene er sentrumsnær til fots og den andre er sentrumsnær med sykkel. Typisk for sentrale tomter er den første utsatt for byutvikling og nedbygging ventes i løpet av noen år. Da kan det fort bli trangt på den nyeste på Lade. Vi håper planene er klare.

Vi kunne fortsatt med flere eksempler, men nøyer oss med å slå fast at det er nødvendig å etablere plasser slik at uønskede situasjoner ikke oppstår. Det kan være fort gjort å se etter alternative overnattingssteder om tilbudet er for magert.

Det er selvfølgelig viktig at prisene på bobilplasser holdes på et fornuftig nivå. Et nivå som gjenspeiler hvilke ytelser de besøkende får. Ingen liker å bli utnyttet, om prisen er ublu vil fristelsen til å besøke stedet raskt bli nøytralisert.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  8 comments for “Kommentar: Stort behov for bobilplasser

  1. Her er vi helt enig 😃😃det er så mange bobiler på veien nå som gjerne vil parkere by-nært. Kan nok tiltrekke mye folk til de byene som satser 👍👍

  2. Helt enig her. Er så mange bobiler på veien nå som gjerne vil bo by-nært. De byene som satser vil nok tiltrekke seg mye turister👍👍bør som det står også ha litt fasiliteter som strøm. Og tømme stasjon i nærheten. 👍

  3. Har akkurat vært i Kragerø med bobilen. Egentlig en fantastisk bobilplass 5 minutter fra sentrum,
    men er bare en grusplass uten noen ting. Dette kunne vært flott for Kragerø dersom de asfalterte og ga muligheter til strøm,vann og tømmestasjon. Ferje ut til Jomfruland rett ved.
    Vi bobilfolk legger igjen mer penger lokalt enn folk tror, og vi er voksne mennesker som oppfører oss ordentlig.

  4. Helt enig i dette med grusplassen i Kragerø
    Vi opplevde at foln med bobil heller slo lens rundt bilen enn å bruke egen dass…
    Tenk hvor fint det hadde vært med asfalt og litt toa muligheter….
    Typisk norsk å skulle ha avgift uten noe tilbake

  5. Var nettop i Flekkefjord. 2 overnattinger midtuke og 22 biler ene natta og 25 biler andre natta. Folk handla og var ute og spiste.. fin plass midt på kaia i sentrum. Strøm , vann tømming av gråvann og toalett. Fine toaletter og mulighet for dusj. Fantastisk.. Flekkefjord Komune har skjønt det.. stor honnør og takk.

  6. Ålesund har virkelig forstått det! Flott bobilparkering med alle fasiliteter i havna. Bare 5 min spasertur inn til sentrum med kafeer, butikker, treningssenter mm. Ikke dyrt å parkere heller. Her har mange byer noe å lære.

  7. Nord Norge taper.Sortland ordnet en plass i sentrum uten noe,og en plass på andre siden av sundet som er ei utgravd fylling uten noe.
    Harstad er uten Campingplass på mils avstand,bobilparkering ett par mnd.på sommern med for lite kapasitet.
    Stor honnør til Stokmarknes som har fått til 2 flotte plasser.
    Svolvær er heller ikke noe og skryte av med grus,for liten plass og for lite toalettanlegg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *