Kommentar: Et vådeskudd fra campingnæringen

Eiendomsmeglere sier ofte at det er tre ting som er viktig for boliger: Beliggenhet, Beliggenhet og Beliggenhet. Slik er det også for campingplasser. Da nytter det ikke å bruke pisk for å få inn kundene.

Beliggenhet har alt å si. Her populære Fagernes camping. Foto: Knut Randem.

Det var med vanntro vi så brevet til norske kommuner fra Norsk Turistutvikling og Nasjonal klynge for campingnæringen. De vil ha kommunenes hjelp til å piske turister i bobil inn på campingplassene. Eller til nød til en bobilplass – om det ikke finnes en campingplass i regionen. I regionen!?

Vi har alltid vært positivt innstilt til campingplasser. De gir som regel et godt tilbud til reisende i campingvogn, telt og bobil. Ja, også for de som vil leie tak over hodet.

Campingplasser er fine å ha som reisemål om vi vil være sammen med venner en helg, men i nesten alle andre sammenhenger så er det Beliggenhet, Beliggenhet og Beliggenhet som betyr noe. Er ikke campingplassen lokalisert der vi har behov for den, så kommer vi ikke.

Da hjelper det svært lite å få kommunen til å skilte med forbud for bobiler på alle tenkelige steder for å hindre at noen overnatter på «feil» sted.

Vi bor gjerne på en campingplass om den ligger på rett sted, skriver Bobilverden.nos redaktør, Knut Randem. Foto: Ellen Randem.

Brevskriveren forteller at de campingplassene som har fulgt opp bobilistenes behov har fått gode resultater i form av økt besøk av bobiler. Ser man det. Det er kanskje det de bør bruke tid og krefter på…

Selv om det pakkes inn i mange fine formuleringer, så handler dette utspillet kun om penger. Men at næringsdrivende trenger å piske kundene sine inn, vitner om dårlig rolleforståelse og manglende selvinnsikt.

Vi skal ikke underslå det faktum at det finnes problemer med bobiler som overnatter på uønskede steder eller samler seg i for store grupper og privatiserer områder myntet på andre brukergrupper. Men det er da ikke campingnæringens problem? Det er vårt problem i bobilmiljøet!

Vi har sagt det utallige ganger at selv om det er plass til én bobil et sted, så er det ikke nødvendigvis plass til 20. Det er det vårt ansvar å passe på. Og vi må opplyse våre utenlandske gjester om at allemannsretten ikke er en rett til å gjøre hva du vil hvor som helst.

Men det er fortsatt ikke campingnæringens problem. Den bør heller konsentrere seg om å gjøre seg mest mulig tiltrekkende for kundene. For kunder med ulike behov.

Kommuner som overdriver forbudsskiltingen og hindrer bobiler å parkere selv for korte opphold, skyter seg selv i foten. Det er det også mange som mener campingnæringen har gjort med sitt brev.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Les også: Campingnæringen ber om tiltak mot fricamping

Del dette med andre:

  22 comments for “Kommentar: Et vådeskudd fra campingnæringen

  1. Jeg tviler på at brevet forfattet av «bobilnæringen», er motivert utfra et genuint engasjement for å bøte på de problemer som en raskt økende bobilturisme potensiellt skaper mange steder i landet vårt.
    Det er ikke vanskelig å gjennomskue at det er komersielle interesser som ligger bak ;de vil nærmest tvinge bobiler inn på sine faciliteter.Dette er jo analogt med at alle båtturister skulle tvinges inn i gjestehavner hver natt, der de kunne lense gråvann og brunvann.
    Selvfølgelig er jeg ikke blind for at overturisme kan være uønsket av lokalbefolkningen på populære turistdestinasjoner.Dette uavhengig om det er besøk av cruiceskip, busser eller bobiler, men av en eller annen grunn er det bobiler som har blitt et legalt mobbeobjekt.
    I takt med økende velstand, er det i de senere år blitt mange bobiler på veien og i lokalmiljøer i Norge, og når det i tillegg er noen få som ikke tar hensyn til lokale reguleringer eller utviser et minstemål av folkeskikk, er det ikke til å unngå at det kan oppstå uønskede situasjoner.
    Norske kommuner må ta innover seg, at bobilturisme har kommet for å bli .Dersom kommunene ønsker turisme og de inntektene som dette genererer, må de prøve å legge forholdene til rette for bobilturisme istedenfor å alliere seg med komersielle interesser representert ved «campingbransjen».
    Personlig setter jeg stor pris på veldrevne campingplasser med en edruelig prissetting, men jeg vil ikke tvinges inn der hver natt.Det kan feks.være at man har en transportetappe der man ønsker å kjøre til sent på kvelden , eller starte grytidlig om morgenen, da velger jeg ofte andre velegnede alternativer.
    Ønsker jeg et dagsbesøk i en by, er det ikke alltid nødvendig å sjekke inn på en campingplass, da er en bynær dedikert bobilparkeringsplass ofte mer praktisk.

  2. Har hatt 5×1,95m camper i over 25 år og vurderte oppgradering til 6×2,5m bybobil for å kunne forlenge “liggetiden” i bilen. Camperen fungerer perfekt for helgeturer og transitt til f.eks husbytte og nyter personbilpris på fergene. I tillegg kan den parkeres i helt vanlige parkeringkjellere.
    Med bybobil øker reisetiden og forbruk, i tillegg til pris på utenlandsfergene og parkering blir litt mer komplisert. Vi har kun 1x benyttet camping plass og når jeg leser om prisnivået på campingplass og innstramminger på hvor en kan parkere en bybobil er konklusjonen at camperen vår i kombinasjon med AirBnB fortsatt vil være det beste valget for oss.

  3. Campingnæringen har fornedret seg selv ved dette utspillet.
    Kan det virkelig være representativt for bransjen?
    Det ville vært klokt av dem å gå ut med dementering og en unskyldning.
    Jeg som bobilentusiast og campingplassbruker vil ikke være bekjent av dette.

  4. Friluftsloven tynnes sakte men sikkert ut. Vi skal tvinges til overnatting på plasser som tar gjerne fem 600 kr. natten selv om vi ikke har behov av de facilitetene. Om de får gehør for dette er det drepen for Bobilentusiastene som elsker å finne en usjenert parkeringsplass på fjellet for å være for seg selv.ikke alle ønsker å bo i en brakke landsby. Mange liker å være for seg selv fisk litt grille litt Og legge seg når de har lyst

  5. Som mange andre.
    Jeg tar innpå campingplass om den har noe å tilby som jeg trenger, men om omtale av campingplassen sier at det er et rottebefengt høl i bakken, hvor sanitære forhold er værre enn utedassen som fantes på 1850 og det stinker så hvorfor. Det er forbrukerne som makt å si nei, før i tiden var naf stjerner på campingplassen et kvalitetsstempel, det er det ikke lengre. Camping plass eierne må skjønne at internett er kommet, og skal de ha gjester så må de tilby mere enn en plass å sette bilen/teltet/campingvogn. Gjestene vil ha kvalitet, uten å betale 5 stjerner hotellpris for illeluktende sanitærbygg, mangelen på god dusj, har du fått dårlig omdømme på internett får du ikke gjester.

    Jeg har vært på fantastiske camping plasser hvor de som drev plassen virkelig har lagt til rette. Og jeg har sagt wow her var det flott, jeg har fortalt andre om fine plasser, men høl i bakken blir alltid frarådet

  6. Hvis kunden ikke vil på campingen tror jeg campingen se på hva man tilbyr. Beliggenhet er uten tvil det viktigste. Sentrale bobilplasser er jo full hele sommeren.

  7. Helt utrolig hvordan bobilturister og båtturister blir forskjellsbehandlet. I Bergen kan båtene «parkere» midt i sentrum. Aldri noen negative kommentarer. Kjøper øl på butikken og sitter i all offentlighet midt i sentrum og nyter den 100 meter fra et utall restauranter. Dette ses jo tydeligs på 17. mai hvor man kan gå tørrskodd fra den ene siden av Vågen til den andre. Bobilene blir uglesett. Kan det han noe om at medlemsorganisasjonene våre mangler «kongelig» i navnet? Jeg bare spør.

  8. Jeg var ikke der da dette brevet ble formulert. Men som en av mange campingplasser som ikke tar 5-600 kroner natten, synes jeg det er leit at noen ikke kan spille inn sine tanker uten at bobilverden her skal legge opp til så stor polarisering. Vi er mange plasser som ikke tar blodpris og som står opp om morgenen og prøver å gjøre det vi kan for å ha et godt produkt, og så skal bobilverden ta alle under en kam sånn som dette. JA vi i bransjen er frustrert over at det skal være en menneskerett å tømme hvor man vil (hva med ansvarliggjøringen av de besøkende), og at dere mener allemannsretten gjelder dere på lik linje med noen som telter i VILLMARK. Med ønske om en saklig og objektiv debatt.

    • Her skyter du nok i feil retning. Det er ikke Bobilverden.no som har gravd skyttergravene her. Om du ser på tidligere kommentarer så er det ingen tvil om at vi er positivt innstilt til campingplasser. Du kan f.eks. lese denne kommentaren https://bobilverden.no/kommentar-skal-du-kose-deg-pa-en-parkeringsplass-i-sommer/ eller denne kommentaren https://bobilverden.no/kommentar-bruk-campingplassene/ Redaksjonen har også vist synspunkter mot uhemmet fricamping på kommentarplass. I tillegg har bladet i flere år aktivt frembragt artikler med oversikt over vinteråpne campingplasser.

      Selv om vi er positive til campingplasser så må også de ligge på steder vi ønsker å besøke. Derfor har vi – også det på kommentarplass – oppfordret campingplassene til å etablere bobilplasser for å fange opp endringene i markedet eller å tilpasse sitt tilbud deretter. Ja, for det er vel ingen tvil om markedet har endret seg med inntoget av bobiler i større omfang?

  9. Før dro vi til syden vi! All inclusive hvert år! Vi la igjen pengene i Spania, Hellas og Tyrkia!

    Etter mine foreldres familiehytte på fjellet ble solgt etter min far gikk bort, endte vi med å kjøpe bobil for å kunne ha høstferie med barna (fricamp), eller vinterferie på slalom og påsketur på fjell eller ved sjøen og har nå bobil nr 3.

    Vi er bobileiere pga valget av friheten og kjenne på hyttefølelsen og variasjonen, og velger ikke campingvogn grunnet dette.
    Vi ønsker å ha «hytte på hjul», bålpanne og kanskje et fiskevann. Behovet for privatliv er større enn sosialt samvær på rekke og rad på en støvete parkeringsplass, og foretrekker avslapning eller fine turer i fjell eller ved kyststier.

    Men vi ønsker selvfølgelig også å bo på flotte campingplasser, spesielt på sommeren.

    Da ønsker vi å være i ro en uke eller to, rigge opp alt, ha ferie, avslapning, bading, strand, ut å spise, oppleve kultur, gode fasiliteter og nærhet til våre interesser og velger da sted etter det.
    Mange campingeiere beklager å ha fullt opp ved dropin.
    Det må planlegges lenge i forveien og ofte har vi endt opp med de dårligste plassene og betaler like mye som andre.
    Andre gjør sitt beste for oss andre ikke.
    Fastboende campingfolk er som regel hyggelige og vant med at vi kommer på nabotomta enda vi føler vi trenger oss på på de stedene vi får utdelt.

    Om det f.eks er ledig om et par dager har vi spurt campingeiere om parkeringstips og/eller fricamp til de har ledig og har ofte opplevd fornærmet svar «at nei, det anbefales ikke her omkring»! Og nei, det er ikke mulig i områdene her. Absolutt ikke!

    Da hinter vi til de stedene som har campingplasser tett på hverandre og lite parkeringsplass igjen for andre som vil benytte kystlinje eller annet.
    Vi føler det er lite ledig ved spontant besøk på campingplass og variert interesse for å ha oss der.

    Legger til at loven og respekten for grunneier følges, alt hensyn taes ved fricamp og ser turister fra andre land kunne vært opplyst bedre om allemannsretten vi har her til lands. Også antall dager og plassering av bilen.

    Ellers gror Norge igjen, solen sperres og veiene er ofte dårlige men vi betaler gjerne bomavgift og fiskekort for å kunne komme til et fiskevann.
    Men å stå på rekke og rad er hyggelig det å men vi har da ikke det behovet til all tid? Kanskje da vi vi står sentrumsnært og ønsker å bruke byen og ta en bedre middag med vin til.
    Respekt for alles behov og private ønsker samt eiendom er en selvfølge.
    God påske! På camping eller fricamp!

  10. Norge er fremdeles anderledeslandet, noen velger også å kalle Norge for et molboland?
    Og når jeg sammenligner turistnæringen samt norske kommuner med andre lands turisnæringer og kommuner i europa som vi kan sammenligne oss med, ja da forstår jeg at det må en total holdningsendring til i Norge.
    Turistnæringen i Norge samt norske kommuner har rett å slett ikke forstått hvordan turister skal kunne trekkes til landet, hvordan det skal legges tilrette for turister enten de ankommer landet i en bobil eller med andre transportmidler.

    Det er slutt på den tiden da norsk turistnæring kunne lokke med vakre fjorder og høye fjell.
    Når resten av tilbudet er ytterst mangelfullt og ofte helt fraværende!

  11. For litt siden hørte jeg en representant fra visit Sogn at veivesenet måtte lage rasteplassen så skjeive og humpete at det skulle være umulig ihvertfall og overnatte der,de mente bobiler måtte bruke campingplasser. Det kan jo hende du kommer sent og skal bare overnatte for videre kjøring neste dag .

  12. Campingplasser er fint, men dette må vel kunne betegnes som et regelrett selvskudd. Igjen et eksempel på at, i hvert fall, deler av næringen ikke har skjønt noe.

  13. Se til Lofoten som i mange år har brukt millioner på reklame for området. I den samme perioden har de glemt å utvikle området til å ta imot alle typer turister. Det gjelder organiserte parkeringsplasser, toalett fasiliteter og søppelhåndtering. Den som nå tør bevege seg dit i bobil eller med campingvogn møter i sesongen en kaos. Lokalt så kjeftes det på disse hersens turistene som skiter i krattet, kaster søppel utenfor områder der slikt skal kastes.
    Nesten det samme gjelder i Saltstraumen. Det reklameres for området, likevel har de ikke greid å få skikk på fasilitetene som skal til for turistene. Stat og kommune betaler flere titusener for toaletter som er stengte, små søppelbokser er satt opp, men tømmes ikke etter hvert. Vel, så i dag at der var kommet opp et lite festivaldass, som skal håndtere 4 til 8 busslaster med utenlandske turister. Og så klages det på fricampingen. Dermed blir Saltstraumen ingen destinasjon, men bare et sted man stanser, kikker og kjører videre. For øvrig er hele området så vernet at bedriftene ikke får lov til å gjøre nødvendige oppgraderinger. Det finnes vakrere steder både langs fv17 som kjenner sin besøkelsestid, og ute ved Steigen.
    En kommune her i Nordland som vet å legge til rette, er Gildeskål kommune. Ute på Sandhornøy ligger en flere km lang strand. Der har kommunen laget til et svært område langs veien der man kan campe gratis. Så har de satt opp et kunstverk av et bygg med toaletter og ordnede forhold for søppelhåndtering. Her er det fullt hele sommeren, ikke noe bråk. Langt fra butikk. Men pga beliggenheten trekker folk dit. Gildeskål kommune har forstått det med å legge til rette for turister, mens Bodø kommune rett og slett er næringsfientlig. Og ikke lenger en destinasjon å reise til, men et springbrett ut til andre turmål.

  14. Noen steder skjønner jeg forbudene godt. Feks er det ikke uvanlig at 3-4 bobiler har parkert på en slik måte at 10-20 biler ikke kan parkere ved vår lokale badeplass. De parkerer på langs og tar seg til rette på en slik måte at vi lokale ikke kan benytte plassene. Og det er sjeldent, om noen sinne, kun for en overnatting.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *