Campingnæringen ber om tiltak mot fricamping

I et brev til kommunene ber næringen om tiltak for å stanse det de kaller fricamping, villcamping og bobilparkering. Brevet inneholder eksempler på skilting. Flere av dem bryter skiltreglementet.

Nasjonal klynge for campingnæringen har sendt brev til samtlige kommuner i landet. Foto: Faksimile av brev.

Det er Nasjonal klynge for campingnæringen og Campingnettverk i Troms og Finnmark med tilsammen 60 medlemmer som står bak brevet. Klyngen arbeider i fellesskap for kompetanseheving, økt kvalitet og bærekraftig utvikling av næringen, heter det i brevet.

I brevet skrives det om campingnæringen som en viktig del av norsk reiseliv. En næring som er i vekst. I 2023 hadde 900 bedrifter over hele landet 7,9 millioner gjestedøgn.

«Villcampere» er de som parkerer bobiler, campingvogner og telt ulovlig i naturen, mens fricampere parkerer lovlig på rasteplasser og andre lignende steder der parkering i prinsippet er tillatt, skriver klyngen i brevet, som også Norsk Turistutvikling står bak.

I brevet vises det til at for hver krone det omsettes for i en campingbedrift så medfører det en omsetning på 3 – 5 kroner utenfor bedriften.

Brevskriverne ønsker nå at vertskapskommunene tar del i arbeidet for å få flere villcampere og fricampere med bobil og campingvogn til å benytte campingbedriftene.

Det argumenteres i brevet for hvorfor kommunene bør gjøre tiltak og hvilke tiltak de kan gjennomføre. Skilting er framhevet som et viktig tiltak. I brevet vises flere eksempler på skilting utført i ulike kommuner. Flere av skiltene er ikke utformet i tråd med alminnelige skiltregler.

To av skilteksemplene som er vedlagt brevet til kommunene. Foto: Faksimile.

Bobilplasser blir også omtalt i henvendelsen til kommunene. Slike plasser kan være et godt tiltak der det ikke finnes campingtilbud i nærområdet/regionen i dag, heter det i brevet. Kommunene oppfordres til å ikke undergrave campingnæringen når slike plasser etableres.

Kommunene oppfordres også til å bruke pris på eventuelle bobilplasser som et verktøy for å ikke konkurrere med campingplassene.

Ikke et problem overalt
Daglig leder for Norsk Turistutvikling AS og prosjektleder for Nasjonal klynge for campingnæringen, Kjell Ove Solbakken er avsender av brevet, som er sendt alle landets kommuner.

– Hvor god oversikt har dere over hvilke behov turister i bobil har?
– Vi har gjort tre undersøkelser siden 2012 og har kartlagt bobilistenes behov slik at vi vet godt hva de ønsker, svarer Solbakken. Han er sikker på at de har god kunnskap om behovene.

På spørsmål om hva bobilistene skal gjøre den tiden av året campingplassene er stengt, svarer Solbakken at stadig flere campingplasser har åpent større deler av året. Det pågår en sesongutvidelse og det er vekst i besøket.

– Næringen må ta selvkritikk på at den har fulgt opp bobilistenes behov for dårlig. De som har fulgt opp, har også fått gode resultater i form av økt besøk av bobiler, sier Solbakken.

Men hva er så hensikten med brevet? Solbakken innrømmer at det selvfølgelig handler om penger, men også om å få ordnede forhold.

Solbakken sier det er mange steder det begynner å bli utfordringer knyttet til uorganisert overnatting i bobiler og campingvogner. Han mener det er nødvendig å få på plass tiltak der det er stor trafikk, og før problemet blir for stort.

Konfrontert med hvilke skilt som vises i brevet og at flere av disse går mot skiltregelverket, svarer Solbakken at disse kun er ment som eksempler. Mange kommuner mangler kunnskap om hvordan det skal skiltes.

– Flere av skiltene dere viser vil hindre bobiler i å parkere selv i kortere perioder på dagtid?

– Bobiler må kunne parkeres som andre biler. Vi har ikke noe ønske om å hindre det, men vi må ha et bedre system, mener Solbakken og presiserer at den enkelte kommune selv må ta stilling til hvordan det skal skiltes.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Dette får bobilfolk til å velge overnattingssted
Les også: Kommentar: Et vådeskudd fra campingnæringen

Del dette med andre:

  61 comments for “Campingnæringen ber om tiltak mot fricamping

  1. Med skatter, avgifter, tollmurer og ikke minst forbud skal landet styres !
    Saken er vel heller at det allerede finnes så mange regler og forbud mot alt mulig her til lands at myndighetene ikke lenger klarer å følge opp verken sine egne eller andres kreative påfunn i så måte. Men om målet er at flest mulig vanlige folk skal bli lov- og regel-brytere før lunsjen er unnagjort, ja da er våre myndigheter samt politikere på ulike nivå absolutt på rett kurs.
    For meg synes det underlig at kommersielle virksomheter går ut med krav om å få mer eller mindre enerett på bobil-parkering og overnatting – og enda mer underlig om myndighetene skulle imøtekomme kravet. Det neste blir vel at all bruk av telt utenfor campingplassene også skal forbys ?

    • Kanskje campingbransjen burde se på hvordan få flere til og bruke campingbransjens fasiliteter.
      Når en camping plass avgift skal koste fra kr 500 til kr 800 i en høysesong da er det noen som ikke forstår hva de driver med.
      En bobil har stort sett det de trenger med seg i bilen Campingbransjen må tenke nytt på enklere fasiliteter til en maks pris på kr250
      Hva tror bransjen campingfolket er villig til og betale?Jeg blir litt småkvalm Solbakken må innrømme det.

      • Ja, Campingeiere oppfører seg som guder,nå må vde forstå at de skal tjene folket og ikke overprise alt.
        Greit de skal ha betalt, men mange misbruker Bobilfolket og Campere.

        • Det er masse fine fri plasser i Norge å Sverige. I Danmark tror jeg det ikke finnes fricamp plasser 😞

          • Joda, det finnes fricampplasser i Danmark, du må bare være flink å lete. Det er ikke lov å campe i Danmark utenom campingplasser, altså slå leir, men å parkere for å sove, det er lov.

      • Helt enig med deg . Synnes samfunnet begynner og bli kvalmt . Ett ønske .. kunne folk lære seg og ta med søppla . Så det mange plasser nå vi kjørte Norge fra sør til nord

      • Riktigt skrevet.
        Dere Camp, plass eiere har ingen magamål. Hadde dere holdt prisene på et slikt nivå at me kunne fått lyst til å benytte dei, hadde me gjort det.
        Alle «bedrifter » må tilrettelegge sine priser slik at me føler at me får noe igjen for det me bruker. Undersøk prisnivået rundt omkring, så forstår du ka eg meiner. Slik som dere holder på, er dere ei skam for deres brukere.

    • Godt skrevet Tormod. Det for da være grenser for hva en Campingplass kan kreve for å parkere 4 hjul i 24 t. Noen C plasser har en grusplass utforbi som er litt billigere, Vi bruker forøvrig Nor Tripp/ Pinn Tripp og maria/ båthavner, funker helt fint. Båthavner ligger på 200 –250 kr, d er innafor.😊😊

    • Bra! Norge er attraktiv fordi vi har begge deler. Betalte plasser og fricampingsmuligheter. Samtidig er det viktig at vi brukere passer på hver andre, rydder opp, oppfører oss og respekterer lokale enigheter/regler.

      Planlegger tur nå tin påske og der jeg skal er nesten samtlige plasser stengt. Et hurra til næringen som til tider kanskje ikke kjenner brukeren sin og følger med i utviklingen.

      Her kan det høres ut som en næring som vil tjene mer, skru opp priser, jobbe mindre, dårligere vertskap og service med hjemmel i lovgivning. Konkurranse er noe dritt? Saken er vel, er produktet dit godt nok, prisen fair vil folk benytte seg av tilbudet ditt.

      I år ser vi også at bobilparkeringene i blant annet Trondheim og Molde har steget med 100kr over natta uten at tilbudet har blitt noe annerledes. Grådighet?

      • Vi ferier stort sett i nordnorge hvert år, og føler for å kommentere litt. I Kirkenes er det kun 1, 1 middelmådig bobilcamp. 1 i Passvik, forsåvidt en grei plass med trivelig vertskap. Som vi vet, 1 før Vadsø og 1 ute ved Hamningberg. Disse bruker vi når vi når de, men ser at vi ofte ikke når disse i rimelig tid på kvelden. Ønskes det at vi skal bruke Campingplasser må de finnes. Ønsker alle en fortsatt fin bobilferie.

  2. Under og etter pandemien skjøt prisene på campingplasser i været. Man kaller det markedsregulert..jeg kaller det å utnytte situasjonen. Store kjeder og små, slitte private campingplasser har nærmest doblet prisene de siste 2-3 årene..Sett ned prisene til et NORMALT nivå så blir det nok mindre vill/fricamping..Griskhet lønner seg sjelden i lengden..

  3. Kanskje campingbransjen burde se på hvordan få flere til og bruke campingbransjens fasiliteter.
    Når en camping plass avgift skal koste fra kr 500 til kr 800 i en høysesong da er det noen som ikke forstår hva de driver med.
    En bobil har stort sett det de trenger med seg i bilen Campingbransjen må tenke nytt på enklere fasiliteter til en maks pris på kr250
    Hva tror bransjen campingfolket er villig til og betale?Jeg blir litt småkvalm Solbakken må innrømme det.

    • Det har blitt hotell priser på campingplass, burde vært en maks pris på 250 kr… Og jeg synes de som driver camping plasser begynner å bli grådig. Men han som har skrevet det brevet burde skamme seg. Myndighetene burde kanskje heller gå å se på pris nivået til camping plassene, så folk har råd til å bruke de.. De prisene som de opererer med i dag er spinnville, vi har ikke råd til det, så velger fri camping. Men er ikke alle som trives på campingplass heller.

  4. Dette er et typisk eksempel på hvordan en «næring» forsøker å tvinge folk til å kjøpe deres tjenester – altså ved å forsøke å få gjort det forbudt å IKKE gjøre det!
    Får inderlig håpe norske myndigheter evner å gjennomskue – og avvise – dette forsøket!
    Det bør selvsagt ikke ha noen betydning hvordan en bil ser ut – inni eller utapå – når det gjelder hvor den lovlig kan både kjøres og parkeres!

    • Meget godt skrevet Vidar.Det ser ut som noen av de som driver campingplass kan risikere og tørste ihjel ved siden av en bekk uten og se hva de kan gjøre for å slukke tørsten.
      Stort dårligere kan vel ikke kundebehandling bli.
      Håper det kommer noen som ser det går an og lage enklere og billigere fasiliteter for bobiler.

  5. Dette er jo et helt utrolig utspill. Jeg vil sammenligne det med at fiskehandlere skulle foreslå at folk ikke skulle få fiske selv til eget bruk, for heller å gå på fiskebutikken å kjøpe fisk!!! Campingnæringa bør heller legge til rette for alternative tilbud (som jeg vet noen få gjør). Nå til dags trenger mange med bobil eller campingvogn ikke alle de tilbudene som campingplassene har – og som har ført til svært høye døgnpriser (opp mot 500-700 kr pr døgn). Bygg ut flere alternative plasser for spesielt bobiler, hvor der er verken strøm- eller sanitærtilbud. Dette har vi i bilen!! Tømming av toalett kan vi gjøre på offentlig tilgjengelige steder. Dere må tilpasse oss som brukere – det er IKKE vi som skal tilpasse oss dere!!

  6. Vi har sluttet å bruke campingplasser i Norge. Snart er det bare noen store kjeder som dominerer, og de kan sette priser akkurat som de vil. Vi er pensjonister og vi har rett og slett ikke råd til å betale 5-800 kr pr døgn hele sesongen. Nå er det noen som vil si at når vi har råd til kostbar bobil, så har vi råd til å betale dette, men det har vi altså ikke. Vi prioriterer å ha et koselig og velutstyrt «feriehus» med alle fasiliteter vi trenger framfor å ligge på en campingplass med fasiliteter vi overhode ikke trenger, men som vi må betale for allikevel. Så Topcamp og First Camp pluss et par andre vil aldri få besøk av oss.

    • Så enig så enig jeg ser ikke noe galt i å fricampe rundt om kring så lenge det ikke er til sjikane for noen å alle rydder opp etter seg vi er da voksne folk som koser oss rundt om på ulike steder med våre bobiler å treffer hverandre slår av en prat kjempe koslig å sosialt . Så får ikke håpe du klarer å ødelegge disse få ukene i året vo kan kose oss solbakken

    • Helt enig. Selv om vi har råd å betale, vil vi ikke kaste bort penger på fasiliteter vi verken bruker eller er avhengig av.
      Det er heldigvis ikke ofte man opplever at en kommersiell næring prøver å påvirke myndighetene til unødvendig påbud. Må si det opplevdes ganske drøyt å bli avkrevd kr 400 for en grusplass uten noen fasiliteter i Lofoten under pandemien.

    • Ikke av oss heller. Har altid brukt campingplasser, men ikke etter fjoråret’s prising. Har aldri fricamper, men vurderer å bare fricampe, etter den prisstigningen som har skjedd i campingbransjen. Enig i at bransjen skyter seg selv i foten, når de prøver seg på allemannsretten .

  7. Det er det mest smålige og fornedrende jeg har hørt på lenge. Får enda mindre lyst til å gå inn på betalbare plasser. Griskheten er jo ikke tildekket i det hele tatt.

  8. Det ville vært ett godt initiativ å få slutt på vill camping som medfører forsøpling og griseri. Dette oppstår ofte når camping fasilitetene ikke har tilgang til f.eks toalett. Disse ødelegger rykte til bobil/camping turister som oppfører seg skikkelig og ryddig. At det øker med fri camping og vill camping er heller ikke så merkelig når overnattings prisene stiger i rakettfart basert på mange forskjellige lite troverdige forklaringer. Strømpriser er en begrunnelse, men det er vel en dårlig dokumentert begrunnelse siden behovet for El. er minimalt i sommer sesongen. Etter reiser rundt omkring ser jeg prisøkninger på 10-30% årlig det er mange gangen det generelle prisøkningen/prisindeksen. Tror derfor camping næringen må gå i seg selv og innse at penge treet ikke vokser inn i himmelen.
    Det er selvsagt forskjell på hva man får for pengene, men det er en del plasser som øker prisen fordi andre gjør det og ikke fordi tilbudet blir bedre. Når man er opp i 800 kroner natten for å ligge på campingplass er det for min del enkelt å velge noe annet. Det er godt å være glad, men ikke likeglad 🙂

  9. Man skal høre mye før ørene ramler av… Det er vel åpenbart for de fleste at prisnivået på de fleste campingplasser har blitt slik at mange lar være å bruke dem. Topcamp og First Camp leder an i prisgaloppen og disse besøker vi ikke.

  10. Kommuner som responder på en slik henvendelse kan fort gjøre seg selv en bjørnetjeneste og som det nevnes i tråden her er dette et smålig og fornedrende tiltak fra en stor næring.
    De fleste turister som benytter alternativ til campingplasser, vil ikke besøke kommuner som ikke har slike tilbud og annen næring i kommunen vil miste inntekter og ikke minst kommunen selv. Campingnæringen kan også selv tape, ved at turistene trekker til alternativer siden de selv priser seg ut og ønsker monopol. Det er det ikke alle turister vil støtte.

  11. Her var det mange treffende kommentarer. Jeg tror en kombinasjon av flere faktorer må ta sin del av «skylden» for et slikt utspill fra campingnæringen. Særlig vil jeg sette fingeren på visse grupper utenlandske bobilturister som helt ukritisk okkuperer p-plasser knyttet til friområder, badeplasser, turområder osv osv, og da gjerne i slike horder at det nærmer seg okkupasjonsliknende tilstander. I Agder har det vært tilfeller der plasser knyttet til bade- og friområder har vært fullsatt med utenlandske bobiler til fortrengsel for andre. Og fastboende i nærområdet har opplevd forsøpling og tømming av septiktank i naturen omkring. Små koselige plasser som tidligere har vært tilgjengelig og har hatt plass til noen ganske få biler, har plutselig blitt okkupert av mange ganger flere biler enn tidligere, samtlige av utenlandsk hærkomst – i særdeleshet fra ett spesifikt land, og i neste omgang kommer forbudskiltet opp – «Bobiler forbudt»! Det er kanskje mot disse grupperingene oppmerksomheten bør rettes, og ikke mot en og annen enslig norsk bobilturist som ønsker litt fred og ro og gjerne vil oppleve naturen på egne premisser. La oss tenke oss litt om før forbudene blir tredd nedover hodene våre – la oss tenke litt utenfor A-4 formatet, og heller se hvordan vi på en fornuftig, hyggelig og positiv måte kan tilrettelegge for bobilturisme, og kanskje begynne med å informere via utenlandske bobilfora hvordan det «norske» systemet og lovverket fungerer. Enkelte tror at med vår friluftslov er det fritt fram, og det har vi ved selvsyn både hørt og sett. Undertegnede ble til og med vist en Facebookside der det sto at P-bestemmelsene i en bestemt by på sørlandet kunne en bare gi blaffen i, for der var det ingen som håndhevet hverken regulerende bestemmelser eller P-forbud etter kl 1600! Og hva tror dere DET resulterte i? Det sto utenlandske (særlig fra ett spesifikt land) bobiler parkert i bøtter og spann, og gråvann ble tømt rett ut i naturen, septik ble tømt på nærliggende offentlig toalett og i busker og kratt. Det ble en svinesti! Og alt dette ca 500 meter fra en campingplass.
    La oss håpe sommersesongen 2024 blir hyggeligere og bedre enn forrige år, og at folk respekterer lover og regler, og ikke minst oppfører seg. La oss bruke positive innslag for å unngå ubehagelige opplevelser, bruk hodet, og vi bobilfolk skal ikke etterlate oss mer enn hjulspor når vi forlater stedet vi generøst fikk låne en natt eller to. God bobilsesong folkens! Vi sees på veien.

    • Veldig bra oppsummering. Noen ganger velger vi plasser for å komme bort fra lek og moro med hoppeslott for barn siden vi ikke har barn selv. Da kan det bli at vi bare stopper et sted langs veien for en natt. Det som beskrives med tømming av WC og gråvann i naturen er ikke hyggelig for noen.

    • Når me leser alle svarene som kommer her, bør Camp.pl.eierne forstå at dei er på ville veier.
      Har sjølv besøkt Tyskland dei siste sommerene, og har bare opplevt positive plasser, og til fornuftige priser.
      5-6 ukers tur.
      (Her vil sikkert mange si at det er dyrt å reise så langt, ang diesel og bompenger osv.)
      Men då stellplassene koster fra 10-11 euro pr døgn, dieselen er som oftest ikkje dyrere enn hjemme.
      Går ein ut for og spise (og kanskje tilogmed ta seg et gl øl eller vin) til maten, smiler ein på heile heimveien til c.bilen.
      Skal ein gå ut å spise heime, med kanskje ei øl eller vin til, samtidig som ein skal betale ca 800.- pr døgn på Topp Camp og Først Camp, (og dei fleste andre), så strekker ikkje min pensjon til.

      Tilogmed «KVOTEN» kan ein ta med seg billigere heim til Norge.
      Så ein kan smile når ein kommer heim også.
      Har aldri opplevd noko negative ting på desse stellplassene, der alt er tilrettelagt for oss.
      Og det viktigste:
      TOTALPRISEN blir billigere enn heime, og ein får ein mykje betre opplevelse av turen.
      Reiser på nytt i år også, fra slutten av juni og 5-6 uker framover.

  12. Alle kommuner i Norge bør tilby tømmestasjoner, her er det et stort forbedringspotensial.

    • Heilt enig med deg.
      Dei får heller ta seg «litt» betalt for dette, så får ein seriøse brukere av dei.

    • Forurensningsloven:

      § 26.(kommunal tømming av slam fra slamavskillere (septiktanker), privet m.v.)
      Kommunen skal sørge for tømming av mindre renseinnretninger som slamavskillere og samlekummer for avslamming av sanitært avløpsvann og overvann. Det samme gjelder for oppsamlingstanker med ubehandlet sanitært avløpsvann.

      Kommunen skal også sørge for nødvendige anlegg for tømming av avløpsvann fra bobiler, fritidsbåter m.v.

      Kommunen skal sørge for tømming av privet i tettbygd strøk, og utenfor tettbygd strøk i den utstrekning kommunen bestemmer det.

  13. Når over halvparten av campingplassen holder en ubrukelig standar er det ikke rart det blir slik. Og enerett på camping skal dem heller ikke ha. Så er de også noen som foretrekker fred og ro og ikke det surret som er på enkelte campingplasser.

  14. Camping plasser ligger normalt ikke hvor bobiler vil stå!
    Det resulterer i bobiler parkert evt. På fjellet eller tett på bykjernen.

  15. Er selv en stor tilhenger av fricamping og Norge er en av de få landene som har den muligheten.
    Fri/vilcammping har økt de siste årene og det er ikke bare bobiler som benytter den muligheten. Resultatet er dessverre at også begrensningene blir flere og flere. Som skilting og fysiske hindringer og brev til kommuner som artikkelen nevner.
    Trist at noen skal ødelegge for alle, bruk hode. Ikke skjener andre og ikke la det være igjen spor at man har hvert der. Her har flere bobilister også et forbedringspotensiale.
    Har nylig kommet hjem etter bobiltur i land der man fikk et forelegg på ca. 5000 kr. om man overnattet på et sted det ikke var tillatt.
    I det ene landet måtte alle bobiler/biler ha et skilt som fortalte at de var selvforsynte, med vann, vask, toalett, o.l.
    Hadde man ikke et slikt skilt på bilen fikk man ikke lov og overnatte på steder man kunne fricampe. Da måtte man overnatte på steder som hadde slike fasiliteter som campingplasser, om ikke fikk man et forelegg på ca. 6000 kr. og måtte forlate plassen umiddelbart.
    Kanskje en brannfakkel, men de siste årene har det hvert mange slike kjøretøy i Norge, ikke bare utenlandske. Kanskje man kunne starte med å henvise slike kjøretøy til campingplasser?

    • For ei tid tilbake ble ansvaret for tømming av spillvann og toalett overført til hver enkelt kommune. Alle kommuner SKAL ha anlegg for tømming for oss turister.

  16. For ei tid tilbake ble ansvaret for tømming av spillvann og toalett overført til hver enkelt kommune. Alle kommuner SKAL ha anlegg for tømming for oss turister.

    • Ja, kommunene SKAL ha det, det er bare synd at mange kommuner fortsatt ikke har fått med seg dette «SKAL».

      Jeg har også vært innom slike kommunale tømmeplasser som har vært ute av drift og med henvisning til en campingplass i nærheten der man kan tømme/fylle – men da mot betaling (men man får jo ihvertfall tømt da)

  17. Så enig så enig jeg ser ikke noe galt i å fricampe rundt om kring så lenge det ikke er til sjikane for noen å alle rydder opp etter seg vi er da voksne folk som koser oss rundt om på ulike steder med våre bobiler å treffer hverandre slår av en prat kjempe koslig å sosialt . Så får ikke håpe du klarer å ødelegge disse få ukene i året vo kan kose oss solbakken

    • Har nettopp skrevet om ein sommertur til Tyskland her, når eg leser om det du skriver.
      Både i Sverige og Danmark finnes det båthavner/båt oppstillings passer (vinterlagring) som er tomme om sommeren og tilrettelegging for b.biler om sommeren il gode priser.
      Det er bare å reise.

  18. Det har blitt hotell priser på campingplass, burde vært en maks pris på 250 kr… Og jeg synes de som driver camping plasser begynner å bli grådig. Men han som har skrevet det brevet burde skamme seg. Myndighetene burde kanskje heller gå å se på pris nivået til camping plassene, så folk har råd til å bruke de.. De prisene som de opererer med i dag er spinnville, vi har ikke råd til det, så velger fri camping. Men er ikke alle som trives på campingplass heller.

  19. Det har blitt hotell priser på campingplass, burde vært en maks pris på 250 kr… Og jeg synes de som driver camping plasser begynner å bli grådig. Men han som har skrevet det brevet burde skamme seg. Myndighetene burde kanskje heller gå å se på pris nivået til camping plassene, så folk har råd til å bruke de.. De prisene som de opererer med i dag er spinnville, vi har ikke råd til det, så velger fri camping. Men er ikke alle som trives på campingplass heller.

  20. Blir slik når mafiaen får fire frem som de vil,godt hjulpet av politikkere.
    Det begynner å bli vansklig å leve i det forbudte land. Norge

  21. Vi burde løfte frem de campingplassene som ikke er for dette brevet til myndighetene, og heller boikotte de som er for denne tvang. Campingbransjen skal da ikke bestemme over min gjøren og laten i min fritid. Dette har ingenting med turistutvikling og gjøre.

    • Helt enig. De plassene bør kunngjøres.
      Den trenden med ombygget varebil som blir tatt for å være bobil ødelegger mye for bobil ryktet, når vi ser hva de legger igjen etter seg i buskene til de fastboendes store fortvilelse. Det er ett sterkt argument til campingplass eierne har for å forlange at kommunen setter opp forbuds skilter.
      Derimot bør det komme restriksjoner i forhold til denne gruppen i forhold til godkjenning, da at de må ha sanitæranlegg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *