Bransje på vei ut av problemene

Etter ti dager med 254 000 besøkende fra 65 land stengte i dag Caravan salon i Düsseldorf dørene. Trendene spriker, men det fris også til nye kundegrupper.

254 000 besøkende på ti dager er mange per dag. Selv på et stort messeområde. Foto: Ellen Randem.

– Tatt i betrakning de generelle utfordringene er vi mer enn fornøyd over å oppnå et så godt resultat, sier Erhard Wienkamp, administrerende direktør i Messe Düsseldorf i en pressemelding søndag ettermiddag. Det ble med andre ord ikke rekordbesøk, men økonomiske utfordringer preger markedet også i Tyskland der de fleste besøkende kommer fra. Besøkstallene er likevel så høye at det uttrykkes stor tilfredshet med resultatet.

Dethleffs Yoka Go er et eksempel på frieriet til nye kundebgrupper. Foto: Knut Randem.

Mens man i fjor nesten ikke kunne si noe om når en bobil kunne leveres, er situasjonen noe bedre i år. Leveringssituasjonen er fortsatt krevende, men i bedring.

Caravan salon er ikke bare det viktigste lanseringsstedet for nyheter fra bobilprodusentene, den er også en viktig lokal salgsmesse. Hva som stilles ut preges derfor av dette.

Messa hadde i år over 750 utstillere fra 37 land som viste sine bobiler, campingvogner, rekvisita, teknisk utstyr og komponenter i 16 store haller og på uteområdet.

Ekstrem luksus henger fortsatt med selv om mye trekker mot kompakte bobiler. Foto: Knut Randem.

Hva så vi?
Bobilverden.no har publisert nyheter fra messa i Düsseldorf fortløpende og vil fortsatt bringe nyheter og inntrykk de neste dagene. En del av nyhetene har vi også publisert i løpet av sommeren.

Den økonomiske situasjonen i Europa holder tydeligvis tilbake på de største investeringene. Det er nok derfor det i så stor grad ble vist kompakte bobiler. Da skal vi også huske at dette er en tysk salgsmesse der man vil vise fram det man antar kundene har råd til.

Frankia avduket sin nye satsning, som er tydelig mer kompakt enn andre modeller de har. Det gjelder å ha noe for alle grupper. Foto: Knut Randem.

En voksende trend i Europa er småbiler, som ikke blir godkjent med bobilavgift i Norge. Disse er derfor ikke så interessant for oss så lenge de har fossilt drivstoff. Men det er også de minste bilene som først blir aktuelle i elektriske utgaver. Så snart disse kommer med en elektrisk drivlinje vil vi se en helt ny kategori av minivans ofte uten toalett og dusj flomme inn i markedet her nord.

Det vil si, vi er litt usikre på om nordmenn helt vil forlate store solide bobiler til fordel for noe de må «krype inn i». Men en ny og yngre kundegruppe vil gripe disse mulighetene. Her ligger det også gode muligheter for å utruste bilen med campingmoduler etter eget ønske.

Biler med campinginnredning, men for lave til å få bobilavgift i Norge. Dermed blir de dyre inntil de blir elektriske. Foto: Knut Randem.

Når vi først nevner elektriske bobiler, så ble vi skuffet da Bürstner hadde avduking av sin hemmelighet på messas første dag. Vi trodde det kunne være en elektrisk utvikling i forhold til bobilen de viste både på Caravan salon og Caravanmessen i fjor. Så var det bare et oppblåsbart taktelt og et oppblåsbart halvtelt til å sette bak en vanlig personbil eller SUV. Smart nok, men ikke det vi ventet på.

Når vi mener trenden her var kompakt, kan vi gjerne illustrere det med Knaus Tabberts utstilling. De hadde leid to av de 16 hallene til å vise sine merker. Både Knaus og Weinsberg hadde nesten kun halvintegrerte bobiler og bybobiler i sine utstillinger. Her var det bare et fåtall helintegrerte bobiler. Det samme så vi hos andre utstillere.

Knaus viste nesten ikke helintegrerte bobiler. Foto: Knut Randem.

En annen tendens er at det satses på et yngre(?) mer eventyrlystent og aktivt publikum, som helst skal så langt ut i ødemarken det er mulig å komme. Dethleffs Yoko Go er et eksempel på det. Eller andre som framhever terrengegenskapene i sine bobiler.

For all del, de store bobilene holder åpenbart stand. Morelos utstilling var noe av det største vi kan huske at de har hatt på denne messa. Heller ikke Concorde hadde redusert sitt volum. En rekke andre luksusbobiler i små serier og de ekstremt store ekspedisjonsbobilene holder også stand.

Markedet er egentlig temmelig variabelt og mer skal det bli. På Caravan salon preges selvfølgelig utstillingen av hva som kan selges til de lokale kundene. Da holder vi nyhetene utenom, som jo er beregnet på internasjonale medier, forhandlere og importører.

De store ekspedisjonsbobilene holder stand, men også bybobiler får oftere offroad utrustning. Foto: Knut Randem.

Det var færre nyheter i år enn det som var vanlig før pandemien. Vi ser på det som et uttrykk for at leveringssituasjonen ennå ikke er tilbake til normalen. Men det går bedre dag for dag, uttrykte flere produsenter vi snakket med. Nå skal bare rentenivået senkes før det blir fest i bransjen igjen.

Flere av nyhetene og det brede utvalget ellers kommer selvfølgelig til Caravan Xpo på Hellerudsletta nord for Oslo om halvannen uke. Får du ikke sett dem der så blir det sikkert en lokal messe hos en forhandler nær deg.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *