Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

Trenger du mer enn én bombrikke? Nei, men du «må» ha den ene. En av fire kjører uten bombrikke og betaler for mye og kanskje alt for mye i de norske bomanleggene.
Hvorfor kjøre uten bombrikke når du kan få 20 prosent rabatt i alle norske bomanlegg med brikke?

Det er ingen tvil om at det lønner seg å ha bombrikke – enten AutoPass eller BroBizz/EasyGo. Foto: Knut Randem.

Har du bobil over 3500 kg blir det enda viktigere å ha brikke. Uten betaler du nemlig lastebiltakst. Med brikke betaler du personbiltakst om bobilen er registrert i kjøretøygruppe M1. I tillegg får du den generelle rabatten på 20 prosent. Hvor mye ekstra du betaler uten brikke ble synliggjort i vårt eksempel fra Oslo der prisen uten brikke er kr 404 og med brikke kr 40. Det finnes mange tilsvarende eksempler rundt om i landet.

Bobilverden.no har fått spørsmål fra lesere om det er likegyldig hvilken bombrikke de har. Eller må de ha både AutoPass for å få rabatt i Norge og BroBizz for å få rabatter på de danske broene?

Svaret er enkelt. Du trenger kun én brikke. Det bekrefter Beate Viktoria Ørbeck i Statens vegvesen, Transportavdelingen, kontor for brukerfinansiering.

Både AutoPass og BroBizz er en del av EasyGo-samarbeidet. Ørbeck bekrefter at uansett om du har AutoPass- eller BroBizz så får du rabatter i norske bomanlegg. Du omfattes også av lokale timesregler.

Avtaler med en av brikke-utstederne er også en forutsetning for å kunne inngå en avtale om rabatt på norske ferger. AutoPass Fergekonto kan også knyttes til EasyGo/BroBizz-brikker. Fergekonto, som gir halv pris på ferger, er tidligere omtalt her.

Om bobilen veier inntil 3500 kg er det likegyldig om du benytter en AutoPass-brikke eller en BroBizz-brikke. Du kan knytte AutoPass Fergekonto, BroPas-avtale på Øresundbroen og medlemskap i Storebælt Club til begge brikkene. Les mer om de danske avtalene her.

Dersom bobilen veier over 3500 kg (M1) gjelder det samme som i forrige avsnitt, men om du skal til Østerrike bør du skaffe deg en EasyGo+-brikke i steden. Foruten at den gjør det enklere å ferdes i Østerrike, se her, så kan alle dine andre avtaler knyttes til denne brikka.
Om du velger EasyGo+ kan du returnere de øvrige brikkene du måtte ha. Det er imidlertid viktig at du passer på at brikkeutsteder registrerer alle opplysninger om bobilen din (M1 mv).

Informasjon om bestilling av AutoPass-brikke finner du på autopass.no (ekstern lenke) mens EasyGo bestilles enten på BroBizz.com (ekstern lenke) eller som BroBizz hos broselskapene. Skal du ha EasyGo+ er det kun på brobizz.com du kan bestille disse.

Hva gjør utlendinger for å få rabatt?
For biler registrert i andre land gjelder de samme reglene som over. For mange vil det trolig være enklest å bestille en EasyGo/EasyGo+-brikke og knytte de ulike avtalene til denne. De kan også finne informasjon om bestilling av AutoPass-brikke på autopass.no (ekstern lenke). Der er informasjonen på norsk, engelsk og tysk.

På autopass.no oppgis det at utenlandske biler kan registrere seg i EPC for å få fakturaene fra norske bompasseringer raskere. Men en registrering her gir ingen rabatter. Det bekrefter Ørbeck overfor Bobilverden.no. Utenlandske bobiler må altså anskaffe en av de nevnte brikkene for å få de beste prisene i de norske bomanleggene.

Oppsummert
Det hele oppsummert i få ord: Skaff deg AutoPass- eller EasyGo-brikker. Begge gir rabatt i Norge og begge kan knyttes til fergeavtale i Norge og/eller broavtaler i Danmark. Veier bobilen over 3500 kg og du regner med å kjøre innom Østerrikes motorveier så bestiller du EasyGo+.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 50 prosent rabatt på ferger om du har fergekonto
Les også: De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter
Les også: Rabatt: Storebælt tar et skritt i retning full automatisering
Les også: Oslo får 52 nye bomstasjoner, men prisen går likevel ned for deg på gjennomreise
Les også: Bombrikka blir stadig viktigere – for alle bobiler
Les også: Veiavgift: Østerrike strengest i Europa?

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Regjeringsbesøk hos Askjems camping-center

Askjems i Sem i Vestfold og Telemark fylke fikk i dag besøk av næringsminister Iselin Nybø. Hun var på rundreise Read more

Flest bobiler i nord

Ved årsskiftet var det registrert nesten 52 000 bobiler i Norge. Det er en dobling på 10 år. Bobiltettheten er Read more

  1 kommentarer til “Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

  1. 7. juni 2019 at 11:22

    Tilleggsopplysninger om EasyGo+:
    – I Østerrike er EasyGo+ bare nødvendig hvis du skal innom en motorvei.
    – I løpet av sommeren vil EasyGo+ også gjelde i Slovenia, men det fungere ikke enda. Dere med tung bobil og skal gjennom Slovenia i sommer kan følge med her: https://easygo.com/nb/countries/slovenien

  2. Per T.
    30. januar 2020 at 14:35

    EasyGo har fortsatt ikke samarbeid med bomstasjoner i Sverige (de få som finnes).

    • Redaksjonen
      30. januar 2020 at 14:52

      Det er riktig. Det nærmeste vi kommer er Øresundsbrua. Jeg regner med at svenskene ikke vil innrømme at “trengselsavgiften” har noe med bompenger å gjøre…

  3. 31. januar 2020 at 12:23

    Har hatt Autopass siden det startet på E-18, måtte I tillegg skaffe Autopass Fergekortet da endel ferger måtte ha egen brikke.
    Hva skjer nå? Blir jeg belastet 2 ganger nå? Både på Autopass og Autopass Ferge avtale? Eller er systemet så intelligent at det belaster det billigste selv om det registrerer 2 brikker?

    • Redaksjonen
      31. januar 2020 at 12:37

      Du trenger ikke to brikker. Vanlig AutoPass-brikke brukes i bommer og på ferger som kan lese brikker. Et manuelt AutoPASS-fergekort kan være nødvendig for strekninger som ikke er utstyrt for brikkelesing. For å få maksimal rabatt på ferger må du ha en AutoPASS-fergekonto, som knyttes til din eksisterende brikke – ingen ekstra brikke.
      Les mer om Autopass for ferger her: https://bobilverden.no/autopass-betaling-for-ferger-fra-nyttar/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *