Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

Trenger du mer enn én bombrikke? Nei, men du «må» ha den ene. En av fire kjører uten bombrikke og betaler for mye og kanskje alt for mye i de norske bomanleggene.
Hvorfor kjøre uten bombrikke når du kan få 20 prosent rabatt i alle norske bomanlegg med brikke?

Det er ingen tvil om at det lønner seg å ha bombrikke – enten AutoPass eller BroBizz/EasyGo. Foto: Knut Randem.

Har du bobil over 3500 kg blir det enda viktigere å ha brikke. Uten betaler du nemlig lastebiltakst. Med brikke betaler du personbiltakst om bobilen er registrert i kjøretøygruppe M1. I tillegg får du den generelle rabatten på 20 prosent. Hvor mye ekstra du betaler uten brikke ble synliggjort i vårt eksempel fra Oslo der prisen uten brikke er kr 404 og med brikke kr 40. Det finnes mange tilsvarende eksempler rundt om i landet.

Bobilverden.no har fått spørsmål fra lesere om det er likegyldig hvilken bombrikke de har. Eller må de ha både AutoPass for å få rabatt i Norge og BroBizz for å få rabatter på de danske broene?

Svaret er enkelt. Du trenger kun én brikke. Det bekrefter Beate Viktoria Ørbeck i Statens vegvesen, Transportavdelingen, kontor for brukerfinansiering.

Både AutoPass og BroBizz er en del av EasyGo-samarbeidet. Ørbeck bekrefter at uansett om du har AutoPass- eller BroBizz så får du rabatter i norske bomanlegg. Du omfattes også av lokale timesregler.

Avtaler med en av brikke-utstederne er også en forutsetning for å kunne inngå en avtale om rabatt på norske ferger. AutoPass Fergekonto kan også knyttes til EasyGo/BroBizz-brikker. Fergekonto, som gir halv pris på ferger, er tidligere omtalt her.

Om bobilen veier inntil 3500 kg er det likegyldig om du benytter en AutoPass-brikke eller en BroBizz-brikke. Du kan knytte AutoPass Fergekonto, BroPas-avtale på Øresundbroen og medlemskap i Storebælt Club til begge brikkene. Les mer om de danske avtalene her.

Dersom bobilen veier over 3500 kg (M1) gjelder det samme som i forrige avsnitt, men om du skal til Østerrike bør du skaffe deg en EasyGo+-brikke i steden. Foruten at den gjør det enklere å ferdes i Østerrike, se her, så kan alle dine andre avtaler knyttes til denne brikka.
Om du velger EasyGo+ kan du returnere de øvrige brikkene du måtte ha. Det er imidlertid viktig at du passer på at brikkeutsteder registrerer alle opplysninger om bobilen din (M1 mv).

Informasjon om bestilling av AutoPass-brikke finner du på autopass.no (ekstern lenke) mens EasyGo bestilles enten på BroBizz.com (ekstern lenke) eller som BroBizz hos broselskapene. Skal du ha EasyGo+ er det kun på brobizz.com du kan bestille disse.

Hva gjør utlendinger for å få rabatt?
For biler registrert i andre land gjelder de samme reglene som over. For mange vil det trolig være enklest å bestille en EasyGo/EasyGo+-brikke og knytte de ulike avtalene til denne. De kan også finne informasjon om bestilling av AutoPass-brikke på autopass.no (ekstern lenke). Der er informasjonen på norsk, engelsk og tysk.

På autopass.no oppgis det at utenlandske biler kan registrere seg i EPC for å få fakturaene fra norske bompasseringer raskere. Men en registrering her gir ingen rabatter. Det bekrefter Ørbeck overfor Bobilverden.no. Utenlandske bobiler må altså anskaffe en av de nevnte brikkene for å få de beste prisene i de norske bomanleggene.

Oppsummert
Det hele oppsummert i få ord: Skaff deg AutoPass- eller EasyGo-brikker. Begge gir rabatt i Norge og begge kan knyttes til fergeavtale i Norge og/eller broavtaler i Danmark. Veier bobilen over 3500 kg og du regner med å kjøre innom Østerrikes motorveier så bestiller du EasyGo+.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 50 prosent rabatt på ferger om du har fergekonto
Les også: De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter
Les også: Rabatt: Storebælt tar et skritt i retning full automatisering
Les også: Oslo får 52 nye bomstasjoner, men prisen går likevel ned for deg på gjennomreise
Les også: Bombrikka blir stadig viktigere – for alle bobiler
Les også: Veiavgift: Østerrike strengest i Europa?

Del dette med andre:

  12 comments for “Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

    • Det er riktig. Det nærmeste vi kommer er Øresundsbrua. Jeg regner med at svenskene ikke vil innrømme at «trengselsavgiften» har noe med bompenger å gjøre…

        • Salget av brikker er, etter denne artikkelen ble skrevet, skilt ut fra bomselskapene til såkalte utstedere. Det er ikke bare en, men flere utstedere. Oversikten finner du her: https://autopassferje.no/brikkeutstedere/
          Alle norske AutoPass-brikker kunne brukes i det nordiske EasyGo-samarbeidet som blant annet omfatter Storebeltbroen og Øresundsbroen. Men det har skjedd endringer fra 2021 og som du sier er det i øyeblikket bare Skyttel som innfrir samarbeidet med Storebæltforbindelsen.

  1. Har hatt Autopass siden det startet på E-18, måtte I tillegg skaffe Autopass Fergekortet da endel ferger måtte ha egen brikke.
    Hva skjer nå? Blir jeg belastet 2 ganger nå? Både på Autopass og Autopass Ferge avtale? Eller er systemet så intelligent at det belaster det billigste selv om det registrerer 2 brikker?

    • Du trenger ikke to brikker. Vanlig AutoPass-brikke brukes i bommer og på ferger som kan lese brikker. Et manuelt AutoPASS-fergekort kan være nødvendig for strekninger som ikke er utstyrt for brikkelesing. For å få maksimal rabatt på ferger må du ha en AutoPASS-fergekonto, som knyttes til din eksisterende brikke – ingen ekstra brikke.
      Les mer om Autopass for ferger her: https://bobilverden.no/autopass-betaling-for-ferger-fra-nyttar/

    • Om du bruker Brobizz i et norsk anlegg blir beløpet omgjort til danske kroner, som ved belastning av kreditkort igjen omgjøres til norske kroner. Kreditkortselskapet har et valutapåslag. Vi har ikke kontrollert om Brobizz har et påslag på sin vekslingskurs fra norske kroner. Det er altså omregningsgebyret (påslaget) og ikke valutaforskjellen som utgjør en differanse her.

  2. Hva er forskjellen på EasyGo og EasyGo+? Er det kun om bilen/bobilen er under eller over 3500 kg
    Koster det noe å ha og bruke denne brikken, og er det event. prisforskjell på EasyGo og EasyGo+
    Gjelder denne brikken på alle fergestrekninger nå som de tar bilde av reg. nr.? også der det brukes Autopass-fergekort?
    Såg på Brobizz kart/oversikt at det var mange fergestrekninger som ikke var oppført
    Er det så enkelt at hvis man f.eks har EasyGo+, så er det tut og kjør over alt i skandinavia, selv med bobil over3500 kg?

    • Om du ikke skal til Østerrike klarer du deg per i dag med en vanlig EasyGo-brikke (AutoPass eller Brobizz) – uansett om bobilen veier over 3500 kg.
      For alle brikker betaler du et mindre depositum.
      Dersom du har AutoPass Fergekonto belastes denne enten du bruker fergekort eller brikke på den aktuelle strekningen. Noen strekninger i nord har ennå ikke AutoPass.
      Følg gjerne lenkene under artikkelen for dybde informasjon.

  3. På hjemmesiden https://easygo.com/nb/services/easygo står det om EasyGo Basic:
    EasyGo Basic er for kjøretøy som bare ferdes i Skandinavia eller på ferger mellom Danmark og Tyskland. EasyGo Basic er automatisk tilgjengelig hvis du har en OBE fra en utsteder tilknyttet EasyGo.

    Det skal bemerkes at trengselsskatten for kjøretøy i Stockholm og Gøteborg pr. I dag ikke kan betales med OBE-er.»

    Om EasyGo+ : «Når du kjører i Østerrike er det obligatorisk for alle kjøretøy over 3,5 tonn å ha en godkjent OBE. Du kan bestille en EasyGo+ OBE fra utstedere som tilbyr disse.

    EasyGo+ OBEs kan brukes på alle bomstasjoner tilknyttet EasyGo også utenfor Østerrike.»

    Oppsummert, så klarer du deg med EasyGo Basic hvis du ikke ferdes mye i Østerrike. Kjører du ofte der, så vil jeg anbefale en EasyGo+.

    Du kan lese om hvordan det virker i Østerrike her: https://easygo.com/nb/betalingsanlegg/osterrike/bompengesatser-koretojer-over-35t

    På denne siden står det hvilke strekninger EasyGo gjelder: https://easygo.com/nb/countries/4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *