Veiavgift: Østerrike strengest i Europa?

Bøter i posten inntil et år etter ferieturen. Mange finner det problematisk å forholde seg til det østerrikske veifinansieringssystemet og går i fella.

Det er mye fint å se og oppleve i Østerrike. Her parlamentet i Wien. Foto: Wikimedia commons.

I Østerrike må du betale veiavgift for å kjøre på både motorvei kl. A (A foran veinummer) og kl. B (S foran veinummeret. Dette gjør du ved å kjøpe en vignett. Den kan være et klistremerke (vignett) som du fester på innsiden av frontruten eller fra 2018 alternativt som en digital vignett.

Vignetten må kjøpes før du begir deg ut på de avgiftspliktige veiene. Politiet og egne vakter har som oppgave å påse at avgiften er betalt og utenlandske biler blir det fulgt ekstra godt med på. Det benyttes også kameraer til overvåkingen. Du kan være nesten helt sikker på å bli tatt om du prøver å snike deg gjennom uten. Alternativet er å kjøre uten vignett på andre veier.

På Asfinags nettsider kan biler inntil 3500 kg kjøpe digital vignett. Foto: Faksimile av hjemmeside.

En 10-dagers vignett koster i 2019 EUR 9.20. Neste steg er en to-måneders vignett som koster EUR 26,80. Årsvignetter finnes også. Du kan bestille digitale vignetter på shop.asfinag.at (ekstern lenke). Der bestemmer du også startdatoen på den betalte perioden.
Vil du ha et merke i frontruta, benytter du et av de 6000 utsalgsstedene. De finner du oftest nær grensene – gjerne på bensinstasjoner før du kommer til Østerrike eller med en gang du kommer inn i landet. Husk at vignetten ikke fritar deg for å betale i de regulære bomstasjonene som finnes.

Mer problematisk for større biler
Framgangsmåten for bobiler inntil 3500 kg er slik den er beskrevet over. Uten å søke informasjon kan du lett tro det også er slik for større bobiler, men det er det ikke.

Bobiler over 3500 kg må ha en såkalt GO-Box. Den kan kjøpes ved grensene til Østerrike. Med den betaler du for distansen du kjører. Taksten varierer med euro-klasse, antallet aksler på kjøretøyet og mellom dag og natt. Det er spesielt viktig at du selv legger inn antall akslinger på boksen.

Det er mange eksempler på bilister som har fått ubehagelige regninger lenge etter besøket i Østerrike. Da følger det også gjerne med et betydelig gebyr fordi du ikke har gjort tingene korrekt med GO-Box, lagt inn feil informasjon, betalt feil forskudd eller noe annet. Men det finnes en tryggere måte.

Den nordiske løsningen
Østerrike er med i EasyGo-samarbeidet, som er utviklet i Norden mellom Norge, Sverige og Danmark. Om du bytter ut din nåværende bombrikke med en EasyGo+ vil du også kunne kjøre med den i Østerrike. Samtidig belastes alle kostnader fortløpende på det kreditkortet du har lagt inn.

Det er Brobizz AS som utsteder EasyGo+ (www.brobizz.com). Til den brikka kan du også knytte dine avtaler i Norge, Sverige og Danmark – for eksempel den gunstige årsavtalen på Øresundsbroen og Club Storebælt. Samtidig virker den på samme måte som en AutoPass-brikke i Norge. Om du ikke skal til Østerrike trenger du ikke EasyGo+, men kan klare deg med EasyGo basis (AutoPass og Øresundsbizz er å betrakte som basis-brikker). Les mer om EasyGo+ og bestill brikken her (ekstern lenke)

Brikken for EasyGo+ har en knapp hvor du velger antall aksler bilen har. Det er svært viktig når du skal til Østerrike. Ellers skal brikka inneholde all relevant informasjon om bobilen din.

Når du mottar din brikke for EasyGo+ anbefaler BroBizz AS at du kontrollerer det medfølgende dokumentet som bekrefter hva som er lagt inn i brikka. Kontroller at opplysningene er korrekte. Dette dokumentet skal du alltid ha med deg i bobilen.

Vil du beregne hva kjøreturen din i Østerrike med bobil over 3500 kg koster? Da kan du benytte denne kalkulatoren (ekstern lenke). Velg antall aksler, euro-klasse og strekning.

Gode intensjoner er ikke nok
Tor Henriksen er en av forfatterne av Bobilboka, landsstyremedlem i Norsk Bobilforening og en erfaren Europafarer. Bobilverden.no spurte han om han har gode råd utover det vi har beskrevet over.

– Det er absolutt grunn til å ta dette på alvor og være i forkant. Den første kontrollen står ofte på den første rasteplassen over grensa når du kommer inn i Østerrike, forteller Henriksen. Da må du ha alt i orden.

– Og har du ikke dokumentert euroklassen tilstrekkelig kan du få et krav på EUR 240 inntil 12 måneder etter turen. Det er veldig viktig at du dokumenterer euroklassen. Står ikke euroklassen oppført i vognkortet så må du ha CoC-papirene med deg. Om du kjøper boksen i Østerrike kan det være lurt å ha med en ekstra kopi du kan levere fra deg.
– Kjøper du EasyGo+ ordner du denne dokumentasjonen når du bestiller, men du må likevel ha med deg nødvendige kopier i bobilen.

Henriksen minner om at det fortsatt kan gå galt selv om du har gjort alt riktig. EasyGo+/GO-Box piper hver gang du kjører forbi et betalingspunkt i Østerrike. Piper det ikke eller det kommer for mange pip, må du reagere med en gang.

– Et pip betyr at alt har gått som det skal. Ingen pip betyr at noe er galt. Fire pip betyr at transaksjonen ikke har blitt godkjent. Får du noe annet en et pip må du reagere med en gang. Du har da fem timer og inntil 100 km – det som inntreffer først – på å rydde opp. Det betyr at du snarest mulig må kontakte nærmeste GO-salgssted. Der må du så betale for strekningen du har kjørt og eventuelt få utlevert en ny boks dersom noe er galt med din, advarer Henriksen.

Trafikkinformasjon på en app
Uansett vekt på bobilen kan det være nyttig å laste ned app-en som omtales som Asfinag-app, men som nedlastet heter Unterwegs. I den finner du masse trafikkinformasjon og får blant annet tilgang til kameraer langs veien.

Det finnes også noen regulære bomstasjoner på private veier og tunneler. Du kan se en oversikt her og her (eksterne lenker). Har du en EasyGo+/GO-Box kan du kjøre i en egen fil for disse.

Husk at du kun skal ha én av de nevnte bombrikken i bilen. God tur!

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter

Les også: Grunnleggende om bombrikker og avtaler (2023)

Del dette med andre:

  5 comments for “Veiavgift: Østerrike strengest i Europa?

  1. Den enkleste måten å kjøre Østerrike med bobil over 3,5t er å bruke Brobizz fra Øresundsbroen. Men pass på når man bestiller at man får med Østerrike .

    • Som det står over så kan EasyGo+ bestilles hos BroBizz AS og ikke hos Øresundsbroen. Men du kan knytte din BroPas-avtale med Øresundsbroen til din EasyGo+.

  2. Digital vignette er enkelt og greit (inntil 3500 kg), men vær obs på at denne må kjøpes minimum 18 dager før du skal bruke den. Årsaken til denne tidsfristen er at østerriksk forbrukerlov gir 18 dager angrefrist på slike kjøp.

    Hvis det er mindre enn 18 dager til du skal på østerriksk motorvei, så kjøper du vanlig vignette som klistres i frontruta på en av bensinstasjonene før grensa. Enkelt og greit det også.

  3. Er det noe egne regler for biler mellom 3500-3700 på autopass/vignette..?Går det bra å bruke e; EasyGo+ brikke for biler i den kategorien?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *