Bombrikka blir stadig viktigere – for alle bobiler

AutoPass-brikka gir rabatt i alle bomstasjoner. Stadig flere bomanlegg øker rabatten til 20 prosent med gyldig AutoPass-avtale. Og du husker vel at bobiler over 3500 kg får personbiltakst? Også det med brikke.

Pass på at du får de rabattene du kan når du kjører gjennom bomstasjonene. Foto: Knut Randem.

Det er gammelt nytt, men bobiler over 3500 kg i kjøretøygruppe M1 (se vognkort) får altså personbiltakst når de har en AutoPass-brikke med avtale. Vi nevner det likevel så nye bobilister skal få det med seg. Det er mye å tape på å kjøre uten brikke.

I fjor ble det innført 20 prosent rabatt for alle med AutoPass-brikke. Ikke alle anlegg har tilpasset seg til den nye prosentsatsen ennå, men det blir stadig mer å spare også for de inntil 3500 kg når denne rabattsatsen sprer seg.

Statens vegvesens tall fra 2018 viser at vi blir stadig flinkere til å bruke bombrikke. Kanskje ikke så merkelig om du har bobil – og spesielt om du har en over 3500 kg.

– Trenden er positiv. Jo flere som bruker bombrikke, dess flere får rabatt på passeringer. Samtidig viser disse tallene at inntektene økte og bidro til mer penger til bygging av veg og kollektivtilbud, sier Åge Jensen, leder i Seksjon for brukerfinansiering i Statens vegvesen i en pressemelding i dag.

Inntektene rundet 11 milliarder kroner
Til tross for at det ble innført nye rabattordninger og at nullutslippskjøretøy slapp å betale bompenger, økte inntektene jevnt landet over. I 2018 lå inntektene på rundt 11,0 milliarder kroner mot 10,2 milliarder kroner i 2017.

I 2018 var det 62 bompengeprosjekter på veg og ferje som krevde inn bompenger. Det ble innført 20 prosent rabatt for de som hadde tegnet AutoPASS-avtale, samtidig som forskuddsbetalingen opphørte for de fleste bompengeprosjektene.

Ifølge Jensen har arbeidet med bompengereformen tatt mye ressurser med reorganisering av 60 selskaper til fem regionale bompengeselskap. De totale driftskostnadene økte fra 767 til 780 millioner kroner i 2018. Antall passeringer økte med over to millioner.

81 bompengeprosjekter vedtatt
Ved årsskiftet 2018/2019 var totalt 81 bompengeprosjekter vedtatt av Stortinget, hvorav innkreving ikke hadde startet for 22 av prosjektene. Inntektsprognosen for 2019 ligger på rundt 13 milliarder kroner, opplyser Statens vegvesen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 50 prosent rabatt på ferger om du har fergekonto
Les også: Oslo får 52 nye bomstasjoner, men prisen går likevel ned for deg på gjennomreise

Del dette med andre:

  14 comments for “Bombrikka blir stadig viktigere – for alle bobiler

    • På de fleste fergene går det ikke på vekt men lengde, men vekt er avgjørende hvis du kjører med tilhenger, under 3500Kg betaler du bare for bilen, over 3500Kg går det på total lengde med henger

  1. Har et spørsmål ang. EASY GO+, kan den avtalen knyttes opp til en Autopass brikke fra Fjellinjen? Må ha en Easy Go+ avtale for å kjøre med bil over 3,5t i Østerike. Er det noen som har erfaring med hensyn til dette?

    • Du trenger ikke både EasyGo+ og AutoPass-brikker. Du kan få all fakturering via EasyGo-brikka, og så langt vi har erfart får du de samme rabattene i Norge med EasyGo-brikker. Men oppretter du en AutoPass Fergekonto må du knytte EasyGo-brikka til denne avtalen.

  2. Vi har avtale med Bomringen i Bergen og der er betalingen blitt endret til etterskuddsvis fra forskuddsvis. Og der får vi rabatt. Er alle bomringer etterskuddsvis betaling og må en gjøre avtale for å få rabatt ? Ser på utskrift at alle steder utenom Bergen er det tatt foto av bilskilt og ikke brikkeregistrering.

    mvh Arne 🙂

    • 10-20 prosent rabatt skal komme automatisk med brikke. Eventuelt andre avtaler kan være lokale. Anbefaler at du tar kontakt med brikkeutsteder for å sjekke om noe er galt ettersom du åpenbart ikke gjenkjennes i andre bomanlegg.

  3. ADVARSEL mot Swedish Transport Agency.

    Dette firmaet krever bl a inn bomavgift for Sundsvall-broen. Avgiften for selve passeringen er lav – ca 9 kr. Men innfordringen av avgiften minner om landeveisrøveri. Det er ikke mulig å betale avgift ved passering, og bilens nr blir derfor fotografert og registrert for innkreving.

    Problemet er at det blir sendt papirfaktura til hjemstedet istedet for digitalt f eks ved bruk av Digipost. Er man ikke hjemme til å betale fakturaen til rett tid (14 dager), så ilegges man et purregebyr på 300 kr. i tillegg. Passering med norsk AutoPass-brikke gjelder tydeligvis ikke for den passeringen, dette selv om Auto-pass har gått «høyt på banen» og fremhevet sitt skandinaviske og europeiske samarbeid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *