Brikkekaos om du skal på langtur

AutoPASS-brikker inngår i det nordiske samarbeidet EasyGo, men etter omgjøring av den norske utstederordningen er det ikke lenger likegyldig hvor du får brikka fra om du skal ha alle rabatter.

Storebæltbroen stiller strengere krav til brikkeutstedere. Foto: Miklos Szabo, Sund & Bælt.

I Norge er de som selger (utsteder) bombrikker i ferd med å bli skilt ut fra bomselskapene for å operere uavhengig av disse. Regjeringen har ønsket konkurranse i markedet og en privatisering av utsteder-virksomheten. Til nå har to av utstederne blitt kommersialisert. Det er SkyttelPASS og Fremtid Service (tidligere Fjellinjen).

Vidar Raa, daglig leder i SkyttelPASS forteller at utstederne får 1,75 prosent av bompasseringene de formidler for å dekke sine kostnader til drift av brikker og innkreving. Om de vil ha større inntekter kan de legge til tilleggstjenester. Vi vil derfor få et marked der det ikke er likegyldig hvilken bombrikke du har i bilen.

Dette er bakteppet for overskriften
Fram til nyttår kunne alle norske AutoPASS-brikker benyttes på de danske broene og på flere fergeforbindelser i tillegg til alle norske bomstasjoner.

Fra årsskiftet har Storebæltforbindelsen krevd at alle brikkeutstedere er EETS-godkjent. Dermed ble det bråstopp for norske brikker – uansett brikkeutsteder. Per i dag er det kun SkyttelPASS som er godkjent for bruk over Storebælt.

– For å bli EETS-godkjent måtte vi gjennom en ISO-sertifisering. Det var en grei prosess og vi er foreløpig den eneste norske brikkeutstederen som tilfredsstiller Storebæltforbindelsens krav, forteller Raa. Fremtind Service opplyser på sin hjemmeside at de er i gang med prosessen.

Oppdatert: Tone Hansen Finstad, kommunikasjonsansvarlig i Fremtind Service opplyser i ettertid at de nå er ISO-godkjent og at deres AutoPASS-brikke nå (25.06.21) kan benyttes på Storebælt. De er i dialog med Øresundsbroen for å inngå avtale også med dem.

Når brikkeutstederne skal konkurrere, får de også ulike navn – selv om de fortsatt er AutoPASS. Foto: SkyttelPASS.

Forskjellige navn og tjenester, men fortsatt AutoPASS
Framover må vi regne med at de ulike AutoPASS-brikkene blir markedsført under ulike navn, som for eksempel SkyttelPASS er et eksempel på. De kan få ulike tilleggstjenester.
– Vi satser på å være best på kundeservice, og å være et kompetent ledd mellom kunde og bomselskap, sier Raa.

SkyttelPASS er en såkalt nasjonal brikkeutsteder og har også ansvaret for AutoPASS for ferje (avtalen som gir deg 50 prosent rabatt på ferje), men du kan likevel beholde den brikka du allerede har. SkyttelPASS har også overtatt ansvaret for de som hadde skaffet seg bombrikke gjennom Svinesundforbindelsen. I framtiden kan vi muligens se oppkjøp og nye konstellasjoner, men det er en villet politikk at det skal være konkurranse mellom utsteder-selskapene.

Hva gjør du nå?
Storebæltforbindelsen har ikke den mest lukrative rabattavtalen for brikkebrukere, men om du vil ha med deg maksimal rabatt når vi igjen kan reise til Danmark, har du flere muligheter.

I Norge kan du opprette avtale med SkyttelPASS (eller andre utstedere som blir godkjent) og så si opp din gamle brikkeavtale når den nye bombrikka er på plass. Du får igjen depositumet på kr 200 for din gamle AutoPASS-brikke, men må betale et tilsvarende gebyr hos SkyttelPASS (ikke depositum). Grunnteknikken i brikkene er lik, men brikka identifiserer utstederen og kan altså gi deg tilleggstjenester.

Skal du ikke reise over Storebælt med det første kan du ta det helt med ro og følge med på hva din utsteder gjør i forhold til EETS-godkjenning og eventuelt andre tjenester.

Andre muligheter er å skaffe seg en BroBiz-brikke, som kan brukes innenfor EasyGo-samarbeidet i Norden – også i Norge. Om bobilen veier over 3500 kg og du har tenkt deg til Østerrike må du uansett skaffe deg en EasyGo+ så har du en brikke som både kan brukes i Norden og Østerrike.

Og for ordens skyld; De svenske bomavgiftene kalles trengselsavgift og inngår ikke i det nordiske EasyGo-samarbeidet.

Oppdatert mars 2022: Antallet brikkeutstedere er nå redusert til tre. Les vår oppdaterte artikkel her.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Snart må du velge bombrikke med omhu

Del dette med andre:

  11 comments for “Brikkekaos om du skal på langtur

  1. Trängselskatt betales med Epass24. Du registrerer deg, legger til et kredittkort og kjører.
    Da får du melding om at passeringene dine er trukket på kortet. Du slipper å få straffegebyr for at du ikke har fått betalt fakturaen på passeringen.
    Det koster ingenting å ha abbonnementet.
    Det eneste du må huske på, er å registrere nytt kort når du bytter det.

  2. Vær forsiktig og ha 2 avtaler. Jeg har den norske Autopass i bobilen som brukes på bomstasjoner i Fredrikstad. Da betaler jeg for innkjøring og kan fritt passere bommer i 1 time etter dette.
    I skuffen hjemme hadde jeg en EasyGo+ etter et besøk i Østerriket. Plutselig fikk jeg en faktura på en passering i Fredrikstad fra EasyGo+ og etter nærmere kontroll viste det seg at en passering en halv time etter første passering hadde blitt registrert som passering ved avlesing av skiltnummer.
    Etter litt fram og tilbake med EasyGo og Autopass fikk jeg ordnet opp i dette.
    Begge sa at det ikke skulle være mulig, men fakturaene sa sitt. Riktignok ikke mange kroner, men det kan bli dyrt i lengden.
    Konklusjonen er: Ha alltid bare ett abonnement.
    Hilen en reiseglad bobilist.

    • Det er helt riktig. En nyttig advarsel. Én brikke er nok. Det er ingen grunn til å bytte brikke. Har du EasyGo+ kan du levere tilbake AutoPass-brikka og si opp avtalen for den. Vi skrev om dette for to år siden her: https://bobilverden.no/du-ma-ha-en-bombrikke-men-ikke-flere/
      I framtiden kan det komme spesielle funksjoner knyttet til brikker slik det er nevnt i artikkelen, men foreløpig ser vi ikke nødvendigheten av å ha to brikker.

  3. Kan man med EasyGo+ nå få registrert HC kortet slik at en reiser gratis gjennom bomringene i de byene det er bomring? Tidligere var det ikke mulig å registrert HC kortet.

    • Beklager, den varianten har vi ikke tenkt på. Vi tar med oss spørsmålet til framtidige artikler.

  4. Dersom man har easygo+, får man da samme rabatt på fergene i Norge? Har i dag Autpass knyttet opp mot fergene.

    • Ja, så lenge EasyGo-brikka er knyttet opp mot avtalen med “AutoPASS for ferje”. Vi bruker selv EasyGo+ med fergeavtale.

  5. Jeg fikk en faktura på NOK 500 i innkreving og NOK 9 i bompassering for en tur til Stockholm i sommer. Jeg registrerte meg på Epass24 for å unngå dette i fremtiden og alt med det medlemskapet fungerer som det skal.

    Etter en tur til Gøteborg er vi i gang igjen.

    Men nå vil “Fremtind Service” være med på samme “sceam”, nå får jeg faktura fra dem på NOK 500 i innkreving og NOK 67,60 for passering for en tur til Gøteborg. Hvorfor kan de kreve dette, alt fungerer jo nå med Epass24?

    Tenkte å registrere meg hos Fremtind Service også så jeg slipper NOK 500 fremover, men da krever Fremtind Service at jeg sier opp bombrikken med leverandøren jeg har nå på brikken, men antar vel at det fører til en serie nye problemer med Epass24 og dagens leverandører for passeringer i Oslo.

    Hva gjør man? Må man bare gi opp å slippe å betale NOK 500 i innkrevings avgift for småbeløp når man er i Sverige?

    • “Trengselsskatten” i Sverige registreres ikke med AutoPass-brikker. Om du har fått et gebyr på 500 kroner for innkreving av “trengselsskatt” er det nok en tidligere faktura (fra Sverige) du har oversett.
      Kravet fra Fremtind må omhandle noe annet. Ta kontakt med dem, men du trenger kun en av de norske AutoPass-brikkene. De bompasseringene du hadde i Norge skal belastes den AutoPass-brikka du har i bobilen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *