De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter

Mange betaler alt for mye over de danske broene. Øresundsbroen og Storebælt er store byggeprosjekter, som finansieres med bompenger. Det er mye å spare om du leser videre her.

Øresundsbroens bomstasjon. Foto: Stig Åke Jönsson, MalmöBild/Sund & Bælt.

Det er flere pristyper over broene. Den dyreste løsningen er å betale med kort eller kontanter i bomstasjonen. Har du AutoPass-brikke eller BroBizz-brikke (herunder Øresundsbizz og andre varianter) har du tatt første steg mot en rimeligere passering.

Den norske AutoPass-brikka og de dansk-svenske bizz-brikkene aksepteres gjensidig i landene som deltar i EasyGo-samarbeidet (se oppdatering 2022 her). Det betyr at en norsk bileier kan bruke en dansk-svensk brikke i Norge. Før bomprisene i Norge ble satt ned for bobiler over 3500 kg var dette et smutthull mange benyttet seg av for å få bomtakst som personbil i Norge. I dag er det ingen spesiell grunn til å velge en bizz-brikke – med mindre du skal lenger sør i Europa. Det kommer vi tilbake til i en senere artikkel.

Storebælt-forbindelsen sett fra Nyborg på Fyn. Foto: Knut Randem.

En norsk AutoPass-brikke kan uten videre benyttes over de to broene, men da betaler du full pris for passeringene. Dessuten risikerer du å betale alt for mye ved passering i et «brikkefelt». For å få de smarte rabattene må du i tillegg knytte avtaler til brikken.

Øresundsbroen har en avtale de kaller BroPas. Denne avtalen koster kr 310 per år og med en bobil over 6 meter vil denne kostnaden tjenes inn på årets første passering. For kortere bobiler vil det ta noe lenger tid å tjene inn årsavgiften. Kjører du ikke over broen hvert år kan du selvfølgelig si opp avtalen og inngå ny når det blir aktuelt igjen.

Med en BroPas-avtale får du mer enn 50 prosent rabatt på alle passeringer over Øresundsbroen gjennom året. I tillegg gir en slik avtale 5 prosent rabatt på Storbælt-forbindelsen.

Mer å spare
På Storebælt-forbindelsen er prisene vedtatt senket i takt med finansieringen av broen. Prisen har allerede blitt senket 15 prosent og vil bli ytterligere senket de kommende årene. Men det er kun de som har registrert et medlemskap i Club Storebælt som får disse rabattene. Medlemskapet er gratis og du registrerer deg på storebaelt.dk med brikken din og andre data.

Det er mulig å registrere en brikke i Club Storebælt uten å ha en BroPas-avtale med Øresundsbroen.

Under har vi satt opp en summarisk sammenligning av prisene med og uten avtaler på de to broene for de ulike størrelsene av bobiler:

Storebælt-forbindelsen. Foto: Miklos Szabo, Sund & Bælt.

Øresund:
BroPas-avtale: kr 310 per år
Bobil under 6 meter: kr 385 kr 450 (oppdatert juni 2019), med BroPas-avtale: kr 167
Bobil 6 til 10 meter: kr 770 kr 900 (oppdatert juni 2019), med BroPas-avtale kr 335
Bobil over 10 meter: kr 1440, med BroPas-avtale kr 634
Øresundsbroen oppgir at noen bobiler kan kjøre i grønt felt, men er du i tvil så velger du manuell kjørebane for å unngå feilregistrering.

Med brikke fra EasyGo-samarbeidslandene (f.eks. AutoPass), men uten avtale vil du få inntil 8 prosent rabatt på ordinære priser.

Storebælt:
Medlemsskap i Club Storebælt: gratis.
Bobil under 6 meter og inntil 3500 kg: kr 245. Med brikke og medlemsskap kr 194
Bobil over 6 meter og inntil 3500 kg: kr 370. Med brikke og medlemsskap kr 295
Bobil inntil 10 meter og over 3500 kg: kr 610, Med brikke og medlemsskap kr 580
Bobil over 10 meter og over 3500 kr: kr 965. Med brikke og medlemsskap kr 917.
Med brikke, men uten medlemsskap i Club Storebælt gis kun 5 prosent rabatt på kontant/kortprisen.
Bruk alltid manuell kjørebane dersom bobilen er høyere enn 2,70 høy og over 6 meter lang. Kjører du i andre kjørefelt kan prisen bli vesentlig høyere. Ha vognkortet i beredskap ved passering i manuell fil.

I manuell fil på begge broene har betjeningen i den manuelle fila øyeblikkelig oversikt på din pris og det er normalt ingen spesiell forsinkelse ved å velge manuell fil. Brikken blir automatisk lest av betjeningen og du betaler med kredittkortet du registrerte da du inngikk BroPas-avtalen.

Det er alltid lurt å sjekke kontoen i ettertid for å se at det ikke har oppstått feil. Alle priser og betingelser over er oppgitt i danske kroner slik de var i april 2019 (to oppdateringer av full pris er gjort i juni 2019). Bobilverden.no har tidligere omtalt disse forholdene i flere artikler. Her har vi forsøkt å lage en samlet status for de danske broene.

 

Tekst og forsidefoto: Knut Randem, Bobilverden.no

Nytt 10. juni 2020: Rabatt: Storebælt tar et skritt i retning full automatisering

Nytt mars 2022: Snart må du velge bombrikke med omhu

Broselskapenes hjemmesider finner du her: oresundsbron.dk og storebaelt.dk.

Del dette med andre:

  23 comments for “De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter

  1. Hvis en velger å få en brobizz brikke, hvordan virker det i Norge? Vil en samme rabatt ved en avtale med bompengeselskapet som en har med Autopass? Hva med Autopass ferge?

    • Som det står over vil en Brobizz-brikke virke i norske bomstasjoner. Den gir også de rabattene du skal ha.
      Når det gjelder AutoPass Ferje så skriver autopassferje.no følgende om brikker:
      «AutoPASS-brikke eller annen brikke fra utenlandsk utsteder med tilsvarende funksjonalitet. Kalles også OBU. Skal sikre at korrekte data registreres ved betalingspunkt på ferjesamband der brikkebetaling er innført.»
      Det betyr at en Brobizz-brikke må være knyttet til en bestemt bil for å gi rabatter. Tidligere var Brobizz-brikkene «upersonlige» og kunne flyttes mellom ulike biler. De senere årene har Brobizz-avtaler blitt registrert på et bestemt kjøretøy.

    • Hei.
      Jeg vet at dette gjelder bobil, men hvordan blir det med personbil med campingvogn? Er det noe å hente her?

      • Det finnes mange typer rabattavtaler for de danske broene. Noen er de samme som for bobiler, andre er mer spesifikke. Du må sjekke broenes hjemmesider for å se hva som passer for deg og ditt behov.

          • Denne artikkelen er fra 2019 og da fungerte det som beskrevet. Siden har det skjedd endringer i kravene til brikkene. Så langt vi har erfart skyldes dette forberedelser til et større europeisk samarbeid.
            Vi skrev allerede for et år siden en advarsel om brikkekaos ved utenlandsreiser. Fra i år skjer det nye endringer rundt de norske brikkeutstederne og vi skrev i mars denne artikkelen: http://www.bobilverden.no/snart-ma-du-velge-bombrikke-med-omhu/

  2. Priser som er oppgitt er i Danske kroner. Husk å regne om med dagens kurs, slik at du ikke får sjokk når fakturaen kommer.

  3. Venter i spenning på artikkelen om bombríkker lenger sørover i Europa. Er det lenge til den kjem?

  4. Tror prisene på Øresundsbroen i artikkelen er ut-datert. Fant noen helt andre priser på hjemmesiden der i dag.

    • Som det står i artikkelen så er de oppgitte prisene slik de var i april 2019. Det anbefales alltid å sjekke dagens priser hos leverandører. Det gjelder alle våre artikler. De er slik de er på publiseringsdato.
      Vi ser også at Øresundsbroen har økt full pris vesentlig for bobiler under 10 meter siden april, men BroPas-prisene er uendret. Det betyr at det i dag er enda mer å spare på en BroPas-avtale enn det vi har oppgitt over.
      Takk for tipset.

    • Vi har autopassbrikke til vår bobil. Har ringt fjellinjen og fått beskjed om at vi får rabatter når vi passerer Storebæltbroen og Øresundsbroen. De har et samarbeid, sier de.
      Stemmer det? Hva vil det ev. koste?

      • Ja, det stemmer. Det er omtalt over som «inntil 8 prosent rabatt». Det blir lite i forhold til om du også inngår en BroPas-avtale med Øresundsbroen. Prisene for det ser du over.

        • Tenkte å knytte autopass til brobizzavtale med serienr på autopassbrikke. Bobil på 7m. Får jeg da riktig rabatt ved å kjøre på brikkefelt? Eller må man kjøre på betalingsfelt? Er det nødvendig at regnr oppgis ved tilknytning til avtale?

          • Det avhenger litt av størrelsen bobilen. Selv har vi begynt å kjøre på manuell på Øresund for å være sikker på rabatten. På Storebælt må du kjøre på manuell for å få riktig rabatt.
            Tidligere var bropass uten registreringsnummer. Nå må det oppgis ved inngåelse av avtale.

  5. Hei. Hva anbefaler du for en avtale, for dem som har en bobil under 3,5 tonn og reiser mye i Norge-sverige og en tur hvert år til Tyskland?
    Til dagens dato eier jeg ikke avtale og det er kanskje mulig med registrering av bobil og personbil samtidig?
    Hilsen Manfred Bus

    • Hvilken brikke du velger å ha er et personlig valg – AutoPass eller BroBizz (skrevet om i flere sammenhenger her).
      Om du skal ha en BroPas-avtale med Øresundbroen er et regnestykke du må ta for å se hva som lønner seg for deg. To turer over Øresundbroen bør gi besparelse, men om du ikke reiser hvert år kan en fast avgift spise opp gevinsten. Med en norsk AutoPass-brikke vil du uansett få litt rabatt. Sist vi sjekket var den på ca 5 prosent. En BroPas-avtale kan gi ca halv pris, men om det lønner seg må du selv regne ut.
      På Storebælt bør du uansett registrere deg gratis for å få best mulig pris. Les om det her: https://bobilverden.no/rabatt-storebaelt-tar-et-skritt-i-retning-full-automatisering/

  6. Hei. Når man bruker Brobizz brikken i NORGE, betaler man da i DKK eller i NOK?
    På passeringer i Norge står DKK foran beløpet vi har blitt trukket.
    Det blir ganske dyrt å bruke Dansk Brobizz om så er tilfelle.

    • På kreditkortet ditt betaler du i NOK, men da har den blitt omregnet et par ganger. Så litt dyrere blir det

  7. Jeg forsøkte å bestille bropass for Øresundsbroen, men det ser ikke ut til at de liker nordmenn. Finner kun valg som dansk, svensk, engelsk og albansk når man skal legge inn personopplysninger. Hva gjør jeg feil. Logger inn på oresundsbron.dk

    • De har ingen norsk språkversjon så du må velge svensk, dansk eller et annet språk du foretrekker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *