Snart må du velge bombrikke med omhu

Bomselskapene styrer ikke lenger utstedelsen av bombrikker. Det åpner for nye tilbud i framtiden, men i en overgangsfase er det noen humper i veien. De bør du være oppmerksom på om du skal utenlands.

I Norge spiller det foreløpig ingen rolle hvilken brikkeutsteder du knytter deg til i AutoPass. Foto: Knut Randem.

For snart et år siden skrev vi om det vi betegnet som «Brikkekaos om du skal på langtur». Situasjonen var da at salget av bombrikker hadde blitt skilt ut fra bomselskapene til såkalte Utstedere. Ikke alle utstedere var like klare for de nye kravene i EasyGo-samarbeidet.

Da vi skrev om dette i april 2021 var det kun en av utstederne som hadde avtaler som gjorde at brikkene kunne benyttes for å få de gode rabattavtalene på de danske broene. Det var med andre ord ikke uvesentlig hvilken Utsteder du kjøpte bombrikke fra.

Nå er situasjonen endret. I dag er antallet Utstedere redusert til tre; SkyttelPass, Fremtind service og Flyt. Disse har overtatt brikkekundene fra de mindre utstederne. Fra 1. januar 2022 med en overgangstid til 31. mars har disse overtatt ansvaret for EasyGo-samarbeidet fra Statens vegvesen.

Innenlands har dette ingen betydning for deg som bruker, utover at du kanskje får fakturaen fra noen andre enn tidligere. Men skal du reise over de danske broene eller ta bilferjer mellom Sverige-Danmark-Tyskland kan det ha betydning.

Øresundsbroen gir store rabatter med bruk av brikke og avtale. Foto: Stig Åke Jönsson, MalmöBild/Sund&Bælt.

Godkjenning og avtale
Det internasjonale samarbeidet krever nå at utstederne av bombrikker (OBE) må være ISO-serifisert og ha EETS-godkjenning. Når slik godkjenning foreligger kan Utsteder gjøre avtale med bomselskaper, fergerederier og andre aktører.

I øyeblikket er både SkyttelPass og Fremtind service EETS-godkjent og har etablert avtaler både med Øresundsbroen og Storebælt-forbindelsen. Flyt skal snart ha en avtale på plass.

Jan Eirik Olsen, fungerende daglig leder i Flyt, sier at deres bombrikker blir EETS-godkjent innen 1. april. Deretter vil de inngå avtaler fortløpende med nødvendige avtaleparter. Han ser ingen grunn til at det skal ta lang tid å få på plass avtaler med de danske broselskapene.

Avtaler med fergeselskapene kan ta lengre tid. En av utstederne forteller Bobilverden.no at de har hatt vansker med å få fergeselskapene til å implementere nye brikker i systemene. Det har ikke skjedd noe på 10-15 år, og det har vært vanskelig å finne rett kompetanse hos fergeselskapene. I øyeblikket er det derfor uklart hva som skjer om du kjører i brikke-fil på fergene mellom Sverige-Danmark-Tyskland med en norsk brikke.

Vidar Raa, daglig leder i SkyttelPass, forteller at de har fått bekreftelse fra Scandilines om at de holder på med å få på plass et testsystem for brikkene. Han håper derfor en godkjenning ikke vil ta lang tid. Trolig vil dette også gjøre det enklere for de to andre Utstederne å etablere avtaler med dette selskapet, men det finnes flere fergeselskaper som tidligere har akseptert AutoPASS-brikker.

Når brikkeutstederne skal konkurrere, får også bikkene ulike navn – selv om de fortsatt er en del av AutoPASS. Foto: SkyttelPASS.

Ulike brikker – ulike avtaler
De tre Utstederne av AutoPASS-brikker i Norge kan i prinsippet ha ulike brikker med ulike funksjoner og tilbud. Det er en del av den nye konkurransesituasjonen. Foruten bompasseringer kan de legge inn andre typer avtaler, bruksområder og fordeler i sine brikker. Det er ikke gitt at det i framtiden er likegyldig hvilken brikke du har.

Om du bytter Utsteder (og brikke) vil det gå kort tid før den nye brikka kan benyttes. Utstederne oppdaterer bomselskapene fortløpende gjennom dagen om endringer i biltype og avtaler slik at prisberegningen fra bomselskapet blir korrekt.

Flere utstedere internasjonalt
Begge de danske broselskapene er Utstedere, om vi skal bruke den norske betegnelsen. Det finnes også flere andre Utstedere, men for norske brukere med bobil inntil 3500 kg er det trolig mest praktisk å forholde seg til en norsk Utsteder.

Dersom du har en bobil som veier over 3500 kg, gjelder det samme. Men om du skal til Østerrike med en tung bobil, kan du like gjerne bytte til EasyGo+. Denne brikka tilfredsstiller kravene i Østerrike – samtidig som du kan bruke den i Norge og på de danske broene.

Alle brikker omtalt i denne artikkelen kan også benyttes for å inngå rabattavtalen AutoPASS for ferge. Denne rabattavtalen gir 50 prosent rabatt på fergene, men blir trolig lagt om i løpet av året. Det kan du lese mer om her.

Du får ikke automatisk rabatt. Dersom du vil ha den gunstige avtalen over Øresund må du inngå en Bropass-avtale med dem. Vil du ha en mer beskjeden rabatt på Storebælt-forbindelsen, må du registrere din brikke hos dem. Slik kan det også bli hos framtidige aktører.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Forsidefoto: Evan Hemmingsen/Sund & Bælt AS

Les også: Du «må» ha en bombrikke, men ikke flere

Aktuelle Utstedere av bombrikker:
SkyttelPass
Fremtind service
Flyt
Brobizz (EasyGo+)

Rabattavtaler danske broer:
Øresundsbroen
Storebælt-forbindelsen

Del dette med andre:

  7 comments for “Snart må du velge bombrikke med omhu

  1. EasyGo+ har jeg gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Brobizz for å få hjelp til å bestille brikke, men selv med flere mailer og purringer får jeg ikke noe svar. Kan dere hjelpe med med å skaffe en slik brikke ville jeg være svært takknemlig.

  2. Jeg var en tur i Danmark med personbil og reiste over Storebælt og Øresundsbroen. På forhånd sjekket jeg med Flyt, joda, på Øresund skulle bombrikke funke, men ikke på Øresund.
    Når jeg kom til Øresundsbroen ble brikke avvist.
    Regelrett inkompetetanse hos brikkeutsteder. Kan jo håpe det ordner seg.
    Må vel sjekke om EasyGo+ brikken i jeg har i bobilen er utgått eller om den fungerer fortsatt før sommeren…..

  3. Husk også at nevne ForSea for Helsingborg-Helsingør mellom Sverige og Danmark. Disse har en rabattavtale, som koster DKK 269 årligt.
    Men den tjener seg inn på første overfart me bobil over 3500kr.
    Vi betaler DKK 434 en vei med bobil på 4100 kilo. Dette er så vidt jeg vet billigere enn Øresundsbroen

    • Takk for tipset. Vi har ikke berørt fergerutene i denne artikkelen, ganske enkelt fordi de norske utstederne mangler avtaler. Du skal ikke se bort fra at det kommer en oppfølger…
      Øresundbroens prisliste viser i dag DKK 350 med BroPas-avtale for bobil inntil 10 meter, men BroPas-avtalen er litt dyrere (DKK 325) enn fergenes avtalepris.

  4. Vi skal i løpet av sommeren kjøre med bobil over Storbælt og Øresund.
    Må vi ha egen brikke ?

    Vi har allerede AutoPass brikke i bobilen .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *