Oslo får 52 nye bomstasjoner, men prisen går likevel ned for deg på gjennomreise

Neste lørdag, 1. juni 2019, øker antallet bomstasjoner i Oslo til 83. Det blir tre bomringer, men for mange vil prisen likevel gå ned. Andre, som før slapp å betale, må begynne å betale i de nye bomstasjonene.

Oslo får 83 bomstasjoner. Rød, svart og grønn strek viser de tre bomsnittene. Kilde: Statens vegvesen.

Oslofolk får mange varianter av bompenger. Noen vil tape, noen vil få uendret og noen får lavere utgifter – avhengig av bosted og bruksmønster. For deg som er på besøk eller skal gjennom Oslo blir dette mer ukomplisert.

For de som bare skal gjennom Oslo går prisen på bompasseringene ned om du har AutoPass-brikke. Stanser du mer enn en time kan prisen bli kr 15 høyere enn tidligere – avhengig av hvor du stanser.

Slik blir det
I dag koster en passering inn gjennom bomringen i Oslo for en bobil med diesel (M1) kr 50 og 10 kroner mer i rushtiden. Med bombrikke har du fått 10 prosent brikkerabatt.

Fra 1. juni 2019 blir det tre bomringer i Oslo. Nåværende bomring blir den mellomste og blir justert på en del punkter med nye plasseringer. Den kalles Osloringen. Her blir prisen satt ned til kr 25 utenom rush og til kr 31 i rushtiden, men det må da betales begge veier gjennom Osloringen mot kun inn nå.

Nytt blir etableringen av Indre ring, som ligger omtrent langs Ring 2, men med noen avstikkere. Her blir prisene kr 19 utenom rush og kr 23 i rushtiden. Også i denne ringen skal du betale begge veier.

Den tredje bomringen kommer ved bygrensa. Til nå har det vært en slik i vest ved Lysaker, men nå gjennomføres den konsekvent rundt hele Oslo. I Bygrenseringen skal du kun betale på vei inn mot byen og da vil det koste kr 25 utenom rush og kr 31 i rushtiden.

Prisene over er for dieseldrevne biler, M1. Med AutoPass-avtale får du 20 prosent rabatt på disse prisene. I tillegg er det en timesregel som gjør at du kun takseres en gang i timen når du passerer de to innerste ringene. Og en gang i timen ved Bygrenseringen.

Passering i rush registreres i tidsrommet mellom 06.30 – 09.00 og 15.00 – 17.00. Rushtidstillegg skal ikke kreves inn på helgedager (lørdag og søndag), offisielle fridager og i juli. I tillegg er julaften, nyttårsaften og onsdag før påske fritatt for rushtidstillegg.

Bombrikka blir viktig om du ikke skal flås i Oslo. Foto: Knut Randem.

Hva betyr dette i praksis?
For de som ferdes rundt i Oslo kan det bli svært variabelt om prisene totalt går opp eller ned. Det som er klart er at flere Osloboere må betale for kortere turer.

For deg som skal gjennom Oslo med en bobil (diesel) i kjøretøygruppe M1 og har AutoPass-brikke går prisene ned (gammel pris i parentes):
Enten du kommer fra E6 nord og kjører til E6 sør eller E18 sørvest – eller motsatt eller kommer en annen vei: kr 40 (kr 45) utenom rush og kr 49,60 (kr 54) i rushtiden. Prisen forutsetter at du passerer bomstasjonene innenfor en time. Her er brikkerabatten inkludert i både før- og etter-priser.
Om du kommer til Oslo fra sør ved Lysaker vil du spare ytterligere kr 16,20 i forhold til nåværende avgift.

Om du stanser mer enn en time innenfor en av de to innerste ringene  eller overnatter på for eksempel Ekeberg camping, Bogstad camping eller Sjølyst bobilplass så vil det koste deg kr 20 å kjøre ut av byen utenom rushtiden. Nå er det gratis.

Ikke lurt å kjøre uten brikke
Om du kjører gjennom Oslo på E6 etter neste helg og ikke har bombrikke så blir prisen kr 94/116 (ikke rush/rush), På E18 blir prisen kr 75/93 om du velger Mosseveien, men om du kjører via Ryen blir prisen den samme som for E6. De som ikke har brikke kan med andre ord raskt få kostnader utover det de må for å komme gjennom byen. Dette skjer fordi du ikke omfattes av timesregelen. Du får heller ikke 20 prosent rabatt. Har du bobil M1 over 3500 kg og ikke har brikke kan prisen bli hele 404 kroner…

Alle bomstasjoner i Norge skal få 20 prosent brikkerabatt og de fleste har allerede fått det. Har du ikke brikke er det med andre ord på tide å skaffe seg en nå.

Brikker i EasyGo-samarbeidet (BroBizz) får de samme rabattene som med AutoPass. Dersom bobilen veier mer enn 3500 kg må du imidlertid passe på at kjøretøygruppe M1 er registrert på brikka.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les mer: Bombrikka blir stadig viktigere – for alle bobiler
Les mer: 50 prosent rabatt på ferger om du har fergekonto
Les mer: De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter
Les mer: Slik skaffer du deg AutoPass-brikke (ekstern lenke)

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Regjeringsbesøk hos Askjems camping-center

Askjems i Sem i Vestfold og Telemark fylke fikk i dag besøk av næringsminister Iselin Nybø. Hun var på rundreise Read more

Flest bobiler i nord

Ved årsskiftet var det registrert nesten 52 000 bobiler i Norge. Det er en dobling på 10 år. Bobiltettheten er Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *