Harmoni på Mercedes Sprinter

Det har lenge versert håp om at en ny fabrikk, ny produksjonsprosesser og nye modeller skal bringe Bürstner oppover igjen på salgsstatistikkene. Det var derfor med en viss spenning og forventning bobiljournalistene møtte i Kehl sørvest i Tyskland i mai. Den største nyheten var imidlertid at Bürstner nå også leveres på Mercedes.

Den nye Lyseo M Harmony er helt ny, basert på Mercedes-Benz Sprinter chassis, og med motorserien som regnes som den «reneste dieselmotoren» i markedet i dag.

Rett over Rhinen fra Strasbourg og landområdet Alsace Lorraine, som de siste 150 år har skiftet flagg hele fire ganger, ligger Bürstner-fabrikken i byen Kehl. Krangelen mellom Frankrike og Tyskland har ikke gått helt smertefritt for Kehl heller. Frankrike tapte området til Tyskland i 1871, og da ble navnet Elsass Lothringen. I jernbanevogna i Compiegneskogen i 1918 måtte tyskerne levere fra seg området, som da fikk tilbake navnet Alsace-Lorraine. Det varte bare 22 år, så kom tyskerne og tok både land og navn. Men fra 1945 har navnet vært Alsace-Lorraine. Freden har siden senket seg over denne delen av Europa, og naboskapet er så godt at toppsjefen i Bürstner nå er tysk, har bodd 30 år i Frankrike og kom til Bürtner for fire år siden for å snu skuta på riktig kurs.

Sprek 60 åring
Folkene fra Bürstner legger ikke skjul på at det har vært en del utfordringer rundt kvaliteten på campingkjøretøyene. Med nye produksjonsprosesser og materialer, mener de at problemene er løst. Lovordene fra en rekke norske forhandlere som tok de nye kjøretøyene i nærmere øyensyn før selve pressemøtet, tyder på at Bürstner har sine ord i behold. Det er en ny generasjon bobiler på et høyere kvalitetsnivå som nå ruller ut fra samlebåndene i den nye fabrikken like ved elvebredden.

Soverommet kan leveres i tradisjonelt utgave med to enkeltsenger eller med stor dronningseng med adkomst fra begge sider.

Ny design
Lyseo-serien har gjennomgått en fullstendig oppgradering med nytt og mer harmonisk interiør, bedre utnyttelse av plass og bedre ergonomi, det hele pakket inn i duse, delikate farger. Lyssettingen er gjennomgående indirekte og pent utført. En ny magnetfestet lampe med innebygget batteri, kan enkelt fjernes og brukes andre steder eller utendørs. Den lades automatisk når den settes på plass igjen. I soveavdelingen troner i mange modeller en såkalt «dronningseng», avrundet i fotenden og med adkomst på begge sider. Ekstra soveromsvindu kan bestilles. Flere av modellene kommer med tilvalg senkeseng over sittegruppen, og kan dermed registreres for 4 passasjerer i henhold til det særnorske kravet som krever like mange soveplasser som sitteplasser.

Sittegruppen bak med senkeseng ble introdusert i Lyseo T 744 i 2017.

Kompakt
Bürstner har satset mye på å få mest mulig inn på minst mulig gulvareal, og likevel bevare en god romfølelse. En av modellene kommer med sittegruppe i bakenden. Salongbordet er «brettet pent sammen» og stuet under benken, når det ikke er i bruk. Over henger en senkeseng, som forvandler sittegruppen til en god soveplass. Løsningen er hentet fra den kontinentale lay-out vi kjenner fra campingvogner, hvor sittegruppene helst er bakerst. Dette gir bedre utsikt til naturen og mer romfølelse i forhold til når salongen er plassert rett bak kjørestolene. Løsningen ble introdusert av Bürstner i Lyseo i 2017 og ble høsten 2016 omtalt her.

Harmoni og hjemmekos
I den nye Lyseo M «Harmony Line» er det hele tatt litt lenger. Med påkostet interiør med blant annet steinimmitasjoner i kjøkkenbenkplaten, og med plass for en 32 tommer TV, lever serien opp til slagordet «wohnfühlen» som på norsk kommer nærmest med «hjemmekosfølelse».

En artig detalj; glassene står med magnet i bunnen.

Bade- og toalettrommen er forholdsvis romslige, og gjør dusjing mer komfortabelt enn tidligere. Dronningseng er tilvalg, det samme gjelder senkeseng over sitteplassene. En morsom liten detalj er glass med magnet i bunnen som står stødig på et magnetbånd i skapet. Det hele er pakket i et chassis som er mindre enn 7 meter, med moderne fargetilvalg. Bobiler fra Bürstner kommer nå med en helt nydesignet hekk, som skal være gjennomgående standard.

Nye motorvalg
Mens de fleste bobilene fortsatt kommer på Fiat chassis, er de nye Harmony Line 2020 modellene basert på Mercedes-Benz Sprinter. Den nye dieselmotorserien fra Mercedes oppfyller EU-kravene til CO2 utslipp etter 2025. Ifølge en fersk tysk rapport, (Christoph Buchal, (University of Cologne), Hans-Dieter Karl und Hans-Werner Sinn, (professor emeritus at Ludwig-Maximilians-Universität München): Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz? ) er disse motorene mer klimavennlige enn el-biler, når man tar med CO2-utslippene fra batteri- og strømproduksjon. (Samme konklusjon har tyske ADAC i: Pro & Contra: Fakten zur Elektromobilität). Fiat jobber også med en tilsvarende lavutslipps dieselmotor, og den skal være klar til Düsseldorfmessen i august 2019.

Mercedes førermiljø med store info-skjeremer og en rekke assistansesystemer for bedre kjørekomfort og trafikksikkerhet.

Assistentsystemer
Vi kan også nevne at Lyseo M har bakhjulsdrift og mesteparten av pakken med Mercedes assistansesystemer, eksempelvis for sidevind, fjernlys, nødbremsing, bakkestart og mye mer. En rekke av disse sikkerhetssystemene inngår for øvrig i de nye typegodkjenningsreglene som EU-parlementet vedtok 16. april i år (EU (EN) 2018/858). Innen 2021 vil de også bli gjort gjeldende for bobiler. Bürstner ligger dermed langt fremme når det gjelder å oppfylle kravene til både klimautslipp og trafikksikkerhet med den nye Harmony M serien av bobiler.

En helt nydesignet hekk skal være varmerket for de nye bobilene fra Bürstner.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  1 comment for “Harmoni på Mercedes Sprinter

  1. Terje Fagerli
    8. juni 2019 at 15:15

    Ser fin ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *