Frykter mange skal få rabatt på ferger

Fergeforskuddet kundene må betale inn oppleves av mange som svært høyt. Det gjelder spesielt de med bobil over 8 meter. Samferdselsministeren er bekymret for at for mange benytter seg av rabatten om forskuddet senkes.

Blir lavere fergeforskudd dyrt for Staten? Foto: Knut Randem.

I forrige uke, nærmere bestemt 7. desember, behandlet Stortinget et privat forslag fra fem representanter fra Frp. Saken er tidligere omtalt her.

I debatten sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) følgende om fergeforskuddet: “Så til endringar når det gjeld å få køyretøygruppe M1 inn i forskotsinnbetalingsklasse 1. Det er nok teknisk mogleg, men det ville òg ha ein kostnad som vi så langt ikkje har funne rom for.»

Bakgrunnen er et forslag om å la alle biler i kjøretøygruppe M1 betale samme fergeforskudd som vanlig personbil. Om forslaget hadde blitt vedtatt ville bobiler over 8 meter fått senket fergeforskuddet fra 14 300 kroner til 3 600 kroner.

Det er med noen unntak svært gunstig å ha en avtale om AutoPASS for ferge. Så lenge fergeturen betales av forskuddet får privatpersoner halv pris på fergeturen. Så hva er kostnaden for Staten ved å senke forskuddet? Bobilverden.no spurte samferdselsministeren.

Svaret fra statsråden kom via departementets kommunikasjonsavdeling. Der kommer det fram at departementet forventer at flere vil inngå avtale dersom fergeforskuddet senkes. Da vil rabatten være et tap for fergeselskapene. Dermed er det behov for å utrede problemstillingen.

Vil ha enda lavere fergeforskudd
Bare noen dager tidligere, 4. desember, behandlet Stortinget en annen sak om fergeforskuddet. Representantene Fredric Holen Bjørdal (A), Ingalill Olsen (A), Kirsti Leirtrø (A), Øystein Langholm Hansen (A), Ruth Grung (A), Stein Erik Lauvås (A) og Åsunn Lyngedal (A) hadde tidligere i høst levert et privat forslag om å senke fergeforskuddet til kr 1 000.

I Transportkomiteen ble forslaget støttet av SV, men flertallet i komiteen gikk i mot. Under avstemmingen i plenum fikk forslaget også støtte av Senterpartiet, MDG og Rødt, men falt med 43 mot 45 stemmer.
Deretter samlet Stortinget seg enstemmig om å be regjeringen vurdere lavere forskuddsbeløp for AutoPASS for ferge, og at dette blir vurdert for alle takstgrupper.

I debatten uttrykte samferdselsministeren at han hadde forståelse for at høye forskuddsbeløp kunne være utfordrende for familier og næringsliv som må låse mye likviditet i forskuddet. Han lovte der at han vil be Statens vegvesen gjøre en gjennomgang av pris- og rabattstrukturen i fergedriften. Dette er et arbeid som bør kunne skje relativt hurtig, sa han i debatten.

I replikkvekslingen sa Hareide at forskuddsbetalingen skal være et reelt hinder. Spørsmålet er om hinderet er for stort for kystbefolkningen.
Ingalill Olsen (A) påpekte at kysten også er en attraktiv turistmagnet og at det er viktig å holde prisene på et akseptabelt nivå både for dem som jobbpendler med ferge eller hurtigbåt, og for dem som reiser med litt mindre frekvens.

Det ble ikke lovet noen frist for utredningsarbeidet, men «hurtig» kan bety at saken kan dukke opp i Stortinget igjen i forbindelse med revidert budsjett i juni.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Ingen løfter om lavere ferjeforskudd
Les også: Fem stortingsrepresentanter med omfattende forslag om bobil
Les også: Organisasjonene er godt fornøyde med stortingsforslag om bobiler
Les også: AutoPASS-betaling på ferger

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *