Dårlige sikkerhetssystemer i bobil

Varebilene bobiler bygges på har dårligere sikkerhetssystemer enn personbiler fra de samme bilprodusentene. Det er konklusjonen fra Euro NCAP, som har sjekket hvordan merkene tilbyr sikkerhetssystemer.

Blant merkene som var “akseptable” i undersøkelsen scoret Fiat Ducato dårligst. Foto: Fiat Professional.

Euro NCAP har gått gjennom 14 varebilmerker for å se hvilke førerassistentkjøresystemer de har og hvor godt de fungerer. De testede bilene representerer 98 prosent av de solgte varebilene i Europa. Blant disse er også de vanligste modellene som benyttes av bobilprodusentene.

Det er ikke kollisjonssikkerheten som er sjekket ut i denne omgangen, men systemene som skal forhindre ulykker. Her har de tatt for seg automatisk nødbremsing testet mot kjøretøy, gående og syklende, kjørebaneholder, hastighetshjelp, førerovervåkning og beltepåminnelse.

Dette er systemer som ikke nødvendigvis leveres som standard, men som kan finnes i de best utstyrte utgavene av modellen. Med andre ord systemer du ofte må betale til dels mye ekstra for å få med når du kjøper bobil.

Rangeringen
Euro NCAP har rangert varebilene i fem nivåer etter deres beste utstyrsnivå. Ingen av de 14 tilfredstilte nivået Platinium der score måtte være over 80 prosent. Blant de aktuelle bobilmerkene oppnådde Ford Transit og Volkswagen Transporter Gold som tilsvarer en score over 60 prosent. De to fikk henholdsvis 63 og 65 prosent.

Mercedes-Benz Sprinter og Volkswagen Crafter ble vurdert til Silver med 52 og 44 prosent. I den fjerde gruppen, Bronze, endte Fiat Ducato (28 prosent), Citroen Jumper (32 prosent), Peugeot Boxer (33 prosent) og Iveco Daily (30 prosent).

Det mest populære merket i bobilverdenen, Fiat Ducato, scoret altså lavest på førerassistentkjøresystemer blant modellene som ble godkjent. Under streken, som ikke anbefalte modeller, endte Opel Movano og Renault Master.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) er et europeisk trafikksikkerhetssamarbeid. Du kan se mer av resultatene fra testen på Euro NCAPs nettside her.

I denne filmen kan du se hvordan Ford Transit ble testet:

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Dårlige sikkerhetssystemer i bobil

  1. Det er på høy tid at temaet passiv og aktiv sikkerhet på bobiler, blir satt på agendaen.I min levtetid har jeg bladd gjennom utallige bobilbrosjyrer, men aldri opplevd at dette har vært noe tema.Det er fint å se på fine interiører, lekre badeværelser og finurlige sengeløsninger, men det viktigste må være å overleve noenlunde uskadd dersom man blir eksponert for et alvorlig sammenstøt.Den som har lest de svenske kollisjonstestene med bobil, bør ha dårlig nattesøvn.
    Jeg har nettopp vært gjennom en kjøpsprosess hvor jeg har valgt alt man kan få av kjøreassistentprogram, førerassistentprogram, ledlys,luftfjæring osv.
    Det som har overrasket meg i denne prosessen er hvordan disse produktene er priset på bobil, kontra varebil i tilsvarende utgave.Ser man feks på prisen Bertel O Steen forlanger på en Mercedes Sprinter når det gjelder LED-lys, ligger prisen tusenvis av kroner høyere på en Sprinter i bobilversjon.Dette fenomenet gjør seg gjeldende på allle sikkerhetsutstyrtilvalg, det blir titusender av kroner høyere på en bobil.
    Bertel O Steen er vel ikke akkurat kjent for å gi ved dørene, så de beregner sikkert en god avanse på det sikkerhetsutstyret man velger.
    Jeg vil også tro at feks Hymerfabrikken har gode avtaler med Mercedes., de representerer en stor avtager av Mercedes Sprinter, så dersom det er Hymer som smører på prisen, er det ingen grunn til dette.
    Dersom det er den norske importøren som smører på prisen , ser jeg heller ingen aktverdig grunn til dette.Deres fortjeneste bør i utgangspunktet være ivaretatt i bilens grunnpris.om kunden gjør et tilvalg i sikkerhetsutstyr som hos Bertel o Steen vi koste feks kr10000, ser jeg ingen grunn til at importør skal øke denne prisen med 20 til 30%.Noen tusenlapper i påslag er akseptabelt, med den praksisen som gjør seg gjeldende i dag vil jeg karakterisere som grov overprising.
    Mitt ønske er at Bobilverden gjør en research om dette temaet, og prøver å følge pengestrømmen for å se hvor denne merprisen oppstår, hos fabrikk,importør eller den lokale forhandler.Det kunne også være interessant å høre rasjonale for denne prisøkningen.
    Oppsummert er min påstand er at dersom man velger en filholderassistent til en Mercedes Sprinter, skal dette i prinsippet koste tilnærmet det samme hos Bertel O Steen, som hos den lokale Hymerforhandler.

      • Vi har heller ikke registrert at andre bobilprodusenter har gjennomført kollisjonstester. For bybobiler gjør tester av varebiler en viss nytte, men også de kunne hatt nytte av å testes med full innredning.
        Vi har spurt flere produsenter om hvorfor de ikke gjennomfører slike kollisjonstester, og har fått til svar at de er for dyre å gjennomføre.

        • Ære være Niesmann Bischoff som har brukt ressurser på å bygge en kollisjonssikker bobil og foreta kollisjonstest.Det er imponerende å se hvor sikker det er mulig å konstruere en helintegrert modell.
          Jeg kjøper ikke argumentet fra de andre fabrikkene , at det er for kostbart å gjennomføre en crashtest på bobil. Riktignok produseres de i relativt små serier sammenlignet med en personbil, men jeg er overbevist om at kundene er villig til å betale noen tusenlapper ekstra for å få en kollisjonssikker bil.
          Sannheten er vel snarere at fabrikantene ikke tør å kollisjonsteste bilene sine , for de vet godt at de fleste er katastrofalt dårlige med hensyn til kollisjonssikkerhet.Fabrikkene har aldri seriøst interessert seg for kollisjonssikkerhet og har aldri bygd opp kompetanse på dette området.
          Jeg diskuterte dette temaet med teknisk sjef hos Kabe, han viste meg en helintegrert Kabemodell hvor de i fronten hadde konstruert beskyttende stålprofiler og kollisjonsenergiabsorberende strukturer.Så det er gledelig at det iallefall er to fabrikker som adresserer dette bokstavelig talt livsviktige tema.
          Det er viktig at vi som er forbrukere og bobilbrukere bruker vår forbrukermakt til å få flere fabrikker til å bygge bobiler som gjør det mulig for passasjerene å overleve og komme uskadd fra et alvorlig sammenstøt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *