Organisasjonene er godt fornøyde med stortingsforslag om bobiler

De to organisasjonene for bobilister er begge godt fornøyde med forslaget fem stortingsrepresentanter nylig la fram. Begge organisasjonene vil ha ære for godt politisk arbeid.

Forslag i Stortinget er et steg framover, er foreningene enige om. Foto: Trollstigen resort.

Det var mandag denne uka Bobilverden.no kunne gjengi innholdet i et såkalt dokument 8 forslag i Stortinget. Forslaget kom fra fem Frp-representanter og ble omtalt her.

Odd Ørstavik, president I Norsk Bobilforening (NB) forteller at de har jobbet med disse punktene over flere år. Deres politiske komite har gjennom de siste tre årene hatt flere møter med Frps fraksjon i Transportkomiteen og har da lagt fram en rekke problemstillinger.

– Ettersom møtene har gått over flere år har også punktene endret seg over tid. Noen er løst og nye har kommet til, sier Ørstavik.
– Korona har forstyrret framdriften vår i det siste, men plutselig ble det fart i sakene med dette forslaget, konstaterer han fornøyd.

NB har tradisjonelt henvendt seg til Frp fordi de der har blitt tatt i mot med åpne armer. Ørstavik sier nå at organisasjonen i framtiden bør treffe bredere politisk og ha samtaler med flere politiske partier.

NB har ikke andre konkrete forslag på gang nå, men Ørstavik er overbevist om at forslagene som foreligger vil bli godkjent i Stortinget. Ingen av dem er spesielt kontroversielle.
– Ja, jeg tror det er så mange fornuftige politikere på Stortinget at dette går gjennom, sier Ørstavik.

Egen kjøretøygruppe kan løse mye
Fagsjef Anita Hokholt Engh i Norsk Bobil- og Caravanclub (NBCC) er også godt fornøyd med forslagene fra Frp-representantene. Hun mener likevel at en egen kjøretøykategori for bobiler vil løse flere av disse sakene. Et forslag om en slik kjøretøykategori er spilt inn både til regjeringen og til Frps fraksjon i Transportkomiteen på Stortinget.

– En egen kjøretøykategori for bobiler vil gjøre det unødvendig å vise bobiler enkeltvis på trafikkstasjonene for å få dem registrert. Da vil CoC-dokumentet fra produsenten omfatte alle registreringsopplysningene – også problematikken rundt forholdet mellom sitteplasser og sengeplasser, taksgrupper på ferjer og avgiftsberegning vil da bli løst.

– Vi har også arbeidet inn mot EU gjennom vår redaktør Bjarne Eikefjord, som har et engasjement i beslektet arbeid der. Hans notat om hvorfor bobiler inntil 4250 kg bør kunne kjøres på førerkort klasse B ble lagt til grunn da EU aksepterte høyere vekt for el-varebiler. Dette brukes nå videre i arbeidet med revisjonen av førerkortdirektivet, og vi er rimelig optimistiske til at dette initiativet vil føre fram også for andre biler enn el-varebiler, sier Engh.

Hun legger til at NBCC også har vært delaktig i utformingen av et forslag til en landsdekkende campinglov, arbeidet overfor kommunene for flere tømmestasjoner og flere overnattingsplasser.

– Generelt vil jeg si at politiske resultater kommer fra solid grunnlagsarbeid over tid i form av dokumentasjon, beslutningsnotater og utredningsarbeid som politikerne kan følge opp, og ikke bare et møte her og der av og til. NBCC ha vært meget aktive i de langsiktige, politiske prosessene over tid. Dette arbeidet gir også politiske resultater, avslutter Engh.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Fem stortingsrepresentanter med omfattende forslag om bobil

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Åpner for reiser til og fra store deler av Europa

Regjeringens reiseråd åpner fra 15. juli for reiser til og fra store deler av Europa, men Sverige er fortsatt utenforlandet.

Kommune stengte for bobiler for å unngå koronaspredning

På det nedlagte fergeleie ved Bremsnes på Averøy har det vært en uoffisiell og populær bobilplass. Nå har kommunen stengt Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *