Slik skal den norske bobilparken bli elektrisk

Neste år er det 2025 og det store målet er at alle nye biler som selges skal være utslippsfrie. Eller skal de egentlig det?

Bürstners har vist denne elektriske modellen basert på e-Transit. Foto: Knut Randem

Det snakkes mye om 2025 og det er lett å tenke at det er året da alle nye biler som selges skal være elektriske, men målet om en elektrisk, eller mer presist en utslippsfri bilpark, i 2025 gjelder vanlige personbiler og lette varebiler.

De fleste bobiler må sammenlignes med tyngre varebiler. Målet for disse er at alle nye tyngre varebiler som selges i Norge skal være utslippsfrie i 2030. Det året skal også 75 prosent av langdistansebusser og halvparten av lastebilene være nullutslippskjøretøy.

Målene gjelder salget av nye biler og er ikke noe forbud mot bruk eller omsetning av eldre biler. EUs mål ligger etter Norge og for eksempel for personbiler og lette varebiler er målet satt til 2035, men det stilles sterke krav til framdriften med strenge delmål for 2030. Samtidig kommer Euro 7.

EU ønsker også å starte utfasingen av de eldste fossile kjøretøyene etter 2035 og være helt utslippsfrie i 2050. Om de vil bruke pisk eller gulrot er ikke klart.

Hvordan kan bobilprodusentene innfri?
Bobilprodusentene er på mange måter prisgitt produsentene av basiskjøretøyene. Disse produsentene befinner seg oftest i EU-land. Etterspørselen i de store markedene, som for eksempel Tyskland, vil også være avgjørende for hvor raskt bobilprodusentene tør å gå fram.

Redaksjonen har både sett og prøvekjørt flere elektriske bobiler. Det har ikke vært noe å utsette på kjøreegenskapene, men rekkevidden har vært et problem. Trolig vil nye basiskjøretøy i 2025-utgave forbedre rekkevidden til et akseptabelt nivå for noen. Kanskje vil man vente på de framtidige faststoffbatteriene, som er ventet om få år. Uansett vil det ta tid fra basiskøretøyet har ønsket rekkevidde til disse kan lanseres i markedet som bobiler.

Spørsmålet er når de etablerte bobilprodusentene tror de har kunder til elektriske bobiler. Mye foregår i kulissene og kortene holdes ofte tett til brystet.

Bürstner viste i 2022 en elektrisk bybobil. Trolig venter produsenten på lengre rekkevidde på basiskjøretøyet før de introduserer den i markedet. Bürstner eies av Erwin Hymer Group som igjen eies av amerikanske Thor industries. Både de og deres konkurrent Winnebago viste elektriske konseptbiler for bobilmarkedet for et par år siden. Inntil de kommer i salg er de fortsatt konseptbiler eller prototyper under utprøving.

Knaus har vist en hybridløsning, men med EUs mål er det ingen stor framtid for hybrider. Likevel viser Knaus at de arbeider aktivt med en elektrisifisering. På høstens messer var det først og fremst den elektrifiserte campingvogna de konsentrerte seg om. Ellers har flere mindre aktører prøvd seg på ombygginger.

Knaus har bygget om en Ducato til elektrisk drift. Den ble vist for halvannet år siden. Foto: Knut Randem.

Norske avgifter
Den særnorske engangsavgiften stiller krav om at typegodkjente bobiler må ha en utvendig høyde på minst 250 cm for å få engangsavgift for bobil i Norge. Den er 22 prosent av avgiften for personbiler.

Når bobiler blir elektriske blir også dette høydekravet mindre aktuelt. Dermed vil mange andre bobiler bli aktuelle for Norge. I Tyskland utgjør disse småbilene en stor del av bobilsalget. Med tradisjonell motor har de vært alt for dyre for det norske markedet, men med avgifter som for elektriske biler blir situasjonen en helt annen.

Mye taler for at mindre biler til campingformål blir elektriske først. Vi har allerede hatt en norsk leverandør i markedet. Spørsmålet er hva kundene vil ha og når, men forholdene kan ligge bedre til rette for nye kundegrupper med større variasjon i modellutvalget.

Det reviderte førerkortdirektivet vil gi en generell utvidelse av vekta på bilen du kan kjøre med et førerkort i klasse B+ til 4 250 kg. Vedtaket er ennå ikke gjort, men slik det ser ut nå vil det minimum gjelde utslippsfrie kjøretøy.

Vurderinger og informasjon i denne artikkelen er hentet fra åpne kilder om teknologisk utvikling og politiske vedtak. Spørsmål om bruk av blant annet hydrogen og e-fuel er ikke tatt med da dette er mer usikre spørsmål.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilder: EU, Regjeringen, Norsk Elbilforening m.fl.

Del dette med andre:

  3 comments for “Slik skal den norske bobilparken bli elektrisk

  1. Dette ser jeg som helt umulig og bruke når en skal på fjellet og på lange turer nedover Europa . De som har kjørt nedover Europa og langturer på fjell og skoger skjønner dette her . Når vintern kommer kan du stå hjemme med ledningen i kontakten . Får ikke brukt bilen på ordentlig måte . Blir en masse stress for og planlegge og finne lading .

  2. Det blir bare sommerferie biler. Påske ferie i finnmark kan man ikke dea på,bli hjemme

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *