Stellantis: Felles plattform, økt elektrisk rekkevidde og kanskje hydrogen

I går presenterte Stellantis 12 varebiler i tre størrelser fra sine fire merker i hver kategori. Ducato, Boxer og Jumper får samme motor og girkasse og felles plattform. E-Ducato får betydelig lenger rekkevidde. Og snart kommer hydrogen?

Stellantis presenterte i går sine varebiler i tre størrelser. Her Fiats modeller med Ducato i midten. Foto: Stellantis.

Den grunnleggende plattformen for Stellantis-konsernets merker Fiat, Opel, Citroen og Peugeot er bygget i eget hus og blir nå enda likere hverandre. Merkene bygger sin identitet på toppen av denne felles plattformen. De kaller det «Pro One».

I klassen for store vans befinner Fiat Ducato seg. Merket bobilbransjen lenge elsket, men kanskje har begynt å hate etter år med tilfeldige leveranser?

Førermiljøet i nye Ducato. Foto: Stellantis.

Om bobilindustrien får høyere prioritet hos Fiat i framtiden er ikke godt å si, men både i kategoriene mellomstore og store vans blir bobil nevnt som aktuelle kundegrupper.

Det første vi legger merke til er at den nye dieselutgaven av Fiat Ducato, Citroen Jumper og Peugeot Boxer alle får ny 8-trinns automatisk girkasse og en 2,2 liter multijetmotor på 140 eller 180 hk i Euro 6E. Den kan også leveres med 6-trinns manuelt gir med mulighet for 120 hk motor. (Oppdatert: Den nye 8-trinns automatiske girkassa produseres av Stellantis fra 2024)

Ducato – modell med variasjoner. Foto: Stellantis.

Sammen med flere aerodynamiske forbedringer skal drivstofforbruket og utslipp av CO2 fra Ducato, Jumper og Boxer reduseres med 9 prosent – som van.

Øker rekkevidden
Den nye elektriske drivlinjen kommer på markedet i løpet av 2024, melder Fiat Proffesional. Det er ikke sagt noe om når den blir tilgjengelig for bobilprodusentene, men Ducato omtales som en sann stjerne i sin sektor som base for bobiler.

Ducato får ny front. Foto: Stellantis.

Den nye Fiat Professional-serien ble presentert på Balocco, Stellantis testområde i Italia som en del av arrangementet «Stellantis Commercial Vehicle Ambition Day» i går.

Dette skal komme
Den største nyheten er den nye E-Ducato som er utstyrt med et nytt 110 kwh-batteri og øker rekkevidden fra dagens 140 km til 420 km i den nye modellutgaven som kommer i løpet av 2024.

Ladesystemet er også helt nytt og presenterer to standard innebygde ladere som kan lade på 11 kw AC eller opptil 150 kw DC. Det skal gi en ladetid fra 0 til 80 prosent på 55 minutter.

Nye E-Ducato får tre kjøremoduser – Eco, Normal, Power – som sikrer balanse mellom ytelse og rekkevidde (tilpasses av sjåføren) gjennom ulike akselerasjons- og toppfartsprofiler avhengig av valgt kjøremodus. E-frihjulsnivået kan velges gjennom egne hendler på rattet for å velge mellom mest mulig regenerativ bremsing eller frihjulsmodus.

Med «Pro one» som felles plattform for Fiat, Citroen og Peugot blir denne utsikten ganske lik. Foto: Stellantis.

Med den nye elektriske arkitekturen introduserer nye E-Ducato også et komplett utvalg av nye førerassistentsystemer. Fullt bremsekontrollsystem, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsling, oppmerksomhetsassistent og intelligent hastighetsassistent blir standard på alle versjoner, helt opp til den adaptive cruisekontrollen med Stopp-og-kjør-funksjon, kjørefeltsentrering og trafikkstoppassistent , som opprettholder aktiv kontroll over kjøretøyets bane, og tar hensyn til trafikkforholdene.

Den kombinerte bruken av disse tre siste assistentene gjør det mulig for nye E-Ducato å oppnå nivå 2 for autonom kjøring, der kjøretøyet assisterer sjåføren autonomt under akselerasjon, bremsing og kjøring, noe som gjør E-Ducato, så vel som dieselversjonen, til det sikreste nyttekjøretøyet i sitt segment, hevder Fiat Professional.

Stellantis biler i «Pro One» skal være «påkoblet». Da skjer det også noe her. Foto: Stellantis.

Og hva med hydrogen?
På pressevisningen ble også hydrogen omtalt. En ny Ducato med brenselcelleteknologi og hydrogen vil bli lansert en gang neste år.

Den skal få en rekkevidde på 500 km, men best av alt er at det bare skal ta fem minutter å fylle den. Detaljene uteble, men den skal gå inn under betegnelsen «Pro One» og skal ha familielikheter med de øvrige modellene.

Når denne modellen er klar for levering er det så langt ikke sagt noe om.

De nye modellene blir neppe tilgjengelig for bobilprodusentene før til deres 2025-modeller. Hydrogen kanskje et år senere. Chassis for påbygg utgjør en tredjedel av salget av Fiat Ducato og hele 400 partnere i hele verden gjør tilpasninger og bygger blant annet bobiler på disse. Fiat har ikke uttalt noe om leveringstakten av de ulike variantene.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Stellantis: Felles plattform, økt elektrisk rekkevidde og kanskje hydrogen

    • Stellantis skriver «ny» i sitt pressemateriell. Dette er hva Stellantis skriver:

      «The extensive line-up of diesel engines is confirmed with the latest generation of MultiJet engines, compliant with Euro 6E regulations, always at the top for performance and durability: 6-speed manual transmission paired with three power levels (120, 140, 180 hp) and new 8-speed automatic transmission in combination with 140 and 180 hp».

      Uansett er det nytt at Citroen og Peugeot får den samme automatiske girkassa.

      Edit: Det kommer en ny 8-trinns girkasse som erstatter 9-trinns girkassa som kom i 2020.

  1. Takk for svar. Jeg ser at det ikke er enkelt å finne ut hva Ducatoen kommer med av girkasse.
    På Fiat Commercial sine internasjonale og norske sider, så står det at girkassen er 9-trinns, og det er mange artikler på nettet som omtaler at den kom i modellåret 2020.
    Her i Norge så har bobilene blitt markedsført med 8-trinns, slik Stellantis skriver i sin informasjon. Er det ingen som har tellet girskiftene?

  2. Fra sædvanligvis troværdig kilde – journalist på internettet 🙂 – har jeg hørt at Fiat Ducato skifter fra den nuværende tysk producerede automatgearkasse til en italienskproduceret.

    • Det er nok korrekt. Som det står over så skal den nye girkassa produseres «in house» i Stellantis-konsernet, som Fiat er en del av.

    • Den italiensk produserte er nok ganske sikkert ei Aisin kasse laget på license. I såfall er det en bedre løsning enn 9 trinns kassa fra ZF.

      • Det høres interessant ut, men jeg har alltid levd i den villfarelse at ZF lager verdens beste girkasser, de har jo nærmest vært hoffleverandører til BMW og Mercedes, men det er godt mulig at Aisin lager noe som er bedre tilpasset Fiats motorkarakteristika, dette må du vennligst begrunne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *