Førerkortdirektivet går sakte mot konklusjon

Heving av kjørekortgrensen i klasse B til 4 250 kg henger fortsatt med i prosessen, men det er uvisst for hvem og hva det vil gjelde. Samtidig ser det ut til å være enighet om å dele førerkortklassen i B og B+.

Det nye førerkortdirektivet vedtas trolig til våren. Klasse B og B+ blir trolig blant nyhetene.

Etter et forslag fra saksordføreren i EU Kommisjonen ser det ut til å være relativt bred enighet om å dele førerkortklasse B i to. Klasse B skal gjelde i de to første årene etter avlagt førerprøve og gjelder for biler opp til 1 800 kg og maksimum 8 passasjerer.

Dersom den nye føreren har hatt en god oppførsel i de to første årene, der det blant annet er null-toleranse for promillekjøring, vil førerkortet etter to år utvides automatisk til B+ og 3 500 kg. Samtidig beholdes retten til å trekke en ubremset tilhenger på inntil 750 kg slik at vogntogvekten kan bli 4 250. Det antydes at dette bør kreve et tillegg i opplæringen.

Spørsmålet om du skal kunne kjøre en bobil på 4 250 kg, men da uten tilhenger henger fortsatt i lufta. Kommisjonen foreslo at det skulle være mulig om kjøretøyet benytter «alternativt drivstoff».

Det ser ut til å være enighet også om at det er trafikksikkert å kjøre 4 250 kg på førerkort B+ uten tilhenger. Det kan synes inkonsekvent at dette bare skal kunne gjelde biler med som drives helt eller delvis med alternativt drivstoff som elektrisitet, hydrogen, LNG, LPG eller fra andre installasjoner. Dette synet har også hatt gjenklang i EU Kommisjonen.

Et revidert førerkortdirektiv blir trolig vedtatt i april/mai 2024, sier Bjarne Eikefjord. Foto: Knut Randem.

– Fra Kommisjonen henger det fortsatt med en kryptisk formulering om at 4 250 kg uten tilhenger kan bli mulig for ikke-kommersielle kjøretøy for «fritidsformål» i klasse B+. Om bobil kan komme inn her som et unntak er det ikke godt å vite nå, sier Bjarne Eikefjord. Den tidligere redaktøren av Bobil- og Caravanmagasinet har gode kontakter i Brüssel gjennom sitt engasjement for alkolås. Han har benyttet sin posisjon til å komme med innspill direkte i prosessen.

Eikefjord har ikke gitt opp håpet om at det skal være mulig å kjøre en bobil på 4 250 kg uten tilhenger i klasse B+. Eller som han har sagt flere ganger: Det må jo være innlysende at en bobil på 4 250 kg uten tilhenger er mer trafikksikker enn en bobil på 3 500 kg med en ubremset tilhenger på 750 kg.

Likevel er det fortsatt en mulighet for at en heving av førerkortgrensen til 4 250 kg blir sett i sammenheng med og som en oppmuntring til å gå over til for eksempel elektriske biler.

Revisjonen av førerkortdirektivet handler om mer enn om innehavere av førerkort B+ skal kunne kjøre et kjøretøy på 4 250 kg.
Et felles digitalt førerkort for EU/EØS er foreslått i det opprinnelige forslaget og det videreføres. Felles promillegrense og felles reaksjon er også blant forslagene.
Kommisjonen har også lagt til et forslag om at fører med førerkort B+ ikke skal kunne kjøre hurtigere enn 130 km/t. Det gjenstår å se om tyskerne med sin frie fart på autobahn vil akseptere en felles fartsgrense på 130 km/t i EU/EØS.

Ingenting er avklart før alt er avklart, kan det se ut som. Nå pågår EU Parlamentets gjennomgang av forslagene knyttet til nytt førerkortdirektiv. Eikefjord antar at førerkortdirektivet blir vedtatt ved Parlamentets sesjon i Strasbourg i april/mai 2024. Først da får vi se hva det endelige vedtaket blir. Deretter vil det trolig gå et år før direktivet er harmonisert med norske forskrifter.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Førerkort åpner for elektriske bobiler, men når?
Les også: EU Parlamentet har gjort viktige vedtak om førerkortdirektivet (2024)

Del dette med andre:

  18 comments for “Førerkortdirektivet går sakte mot konklusjon

  1. Hei ! Det er det reneste umoralsk og Kaste bort tid på dette regelverk.
    Det er ingen forskjell på og kjøre en Bobil på 3500 kg enn en på 4250 kg.
    Det er det reneste tøv.
    Etter minn vurdering kjører man sikrere med Bobil en personbil, man sitter høyere og
    ser bedre.
    Til dere som jobber med saken, STÅ PÅ.
    Lykke til.

  2. Med tanke på trafikksikkerhet er det nesten forunderlig at diskusjonen kun handler om vekt på kjøretøy, og ikke om fysisk størrelse.
    På smale norske veier er dette et vel så stort problem.
    Med dagens ordning går man rett fra en liten personbil til en bobil på 7,5 × 2,4 m (eksempelvis) og kjører i vei uten noe ekstra kurs eller opplæring.
    Det er (beklageligvis) altfor mange som ikke vet «hvor de har bilen» – også bobilister.

    • Her treffer du spikeren på hodet.

      Det skulle strengt tatt vært en egen bokstav for bobiler.
      Det finnes enormt mange som i praksis aldri har kjørt noe større enn en Ford Fiesta.
      Men pga alder har de tatt klasse B tidlig og har førerretten opp 7500kg.

      Den fysiske størrelsesfaktoren skulle vært tatt med i opplæringen og klassene på lik linje med vekt.

      Det er desverre mange som har retten til å kjøre bobil som aldri skulle fått kjøre bobil nettopp pga dette.

      • Mange flere med personbil kjører midt i veien så dette er individuelt og går alle veier. Ser myndighet på det
        med deres pessimisme så skulle ingen hatt sertifikat!
        Hvorfor er det til stadighet møteulykker, og det med erfarne storbilulykker!

        • Ja aldersgrensen for lege sjekk skulle nok vært senket og obligatorisk oppkjøring vært andre år etter en viss passert alder 🙂

  3. En annen merkelig ting i dette forslaget er at man med førerkort B de to første årene får en Max grense på 1800 kg. Med dagens tunge elbiler blir det ikke mye å velge mellom. En helt vanlig familiebil veier jo 2 tonn.

    • Det du nevner er et bevis på disse figurene som sitter i Eu S høyborg. Bil på max 1800 kg de første to årene ?.. Plutselig var utslipp hysteriet glemt. Elbiler veier omtrent 2000 kg alle . Og så blir bobil på 4250 på B godtatt om den har alternativ driv middel. Ingen som Sitter i Eu er våken nok til å bemerke den ?

  4. Har solgt Campingvogner og Bobiler i nesten 40 år og de som har opplevd en feil lastet vogn eller tilhenger vet at det er mye tryggere å kjøre en stor bobil.
    At førerkortet skal tilpasses type drivkraft er jo helt bak mål. Tenker på alle som har greid å skaffe seg drømmebilen som de pluslig ikke får kjøre lenger. Da er det riktigere å øke totalvekten etter å ha hatt førerkort eller kjørt X antall år med 3,5 tonn.

  5. Håper de får satt vektgrensen til 4250 for B førerkort.
    Noen kjøretimer med stor bobil kunne vært for de som aldri hadde kjørt med annet en personbil.
    Tilbake til 4250 spørsmålet, de som mener at dette skal gjelde for alternativt drivstoff kan ikke vite mye om mengder av biler som ikke har dette.
    Det er ikke mange som har elbobil eller annet alternativt drivstoff, så jeg skjønner ikke hvorfor de tenker slik,
    Skal vi som har biler over millionklassen dumpe disse for å kjøpe en som går på batteri?
    Er eu villig til å gi oss kompensasjon på det vi måtte tape? jeg bare spør.
    Min bil er så ny at den har EU6 motor med ad blue og eksosen som kommer ut er helt ren.

  6. En bobil på 4250kg uten henger har vel mindre utslipp sammenlignet med en på
    3500kg +henger 750kg

  7. Forstår ikkje hva som er problemet med å heve vektgrensen med 750 kg.fra 3500 til 4250.Tenk på 16 åringer som tar fører kort på traktor og kan kjøre 10000 – 16000 kg,og traktoren går fortere en før da den bare kjørte 40 km/t i dag har dem 80 km/t,og traktorer er det i hele EU.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *