Mangel på nye bobiler har gitt sterk nedgang i bobilsalget i høst. Samlet for året blir det en nedgang på 9,5 prosent, men én vektklasse holder stillingen.
1. oktober markerer under normale forhold overgangen til et nytt modellår. I kjølvannet av pandemien er ikke alt normalt. Det er stor mangel på chassis og andre produkter som benyttes i bobiler. Dermed forsinkes leveransene.
Bobilverden.no skrev allerede etter første halvår at det begynte å bli lite nye bobiler på lagrene hos forhandlerne. Da lå salget nesten på linje med 2020. Deretter falt salget sammenlignet med 2020. I september falt salget av nye bobiler med over 30 prosent og mest for de over 3500 kg.
Vekt skiller
Den negative utviklingen i forhold til 2020 har skjedd etter 1. juli i en situasjon med forsinkelser og lite utvalg. Likevel har bobiler over 3500 kg klart seg godt og ender på samme nivå som i fjor etter tre kvartaler. Bobiler inntil 3500 kg har tapt 15,5 prosent av salget sammenlignet med fjoråret. Samlet nedgang uansett vekt er 9,5 prosent.
Med salg menes i denne artikkelen nyregistrert. Salg blir med andre ord ikke med i denne statistikken før bobilen er registrert.
Disse solgte mest
Uansett vekt er det Challenger, Adria og Hymer som har solgt flest bobiler hittil i år med hhv 249, 246 og 240 enheter. Det er tett race på pallen og Benimar ligger nærmest med 199.
Erwin Hymer Groups (EHG) fabrikk Capron produserer ulike merker – blant annet Carado og Sunlight. De ligger helt øverst på tabellen, men tallene er fordelt på ulike merker.
I den letteste vektklassen er det fire merker som har solgt mer enn 100 nye bobiler. Challenger topper med 205, Adria følger med 160, Benimar har levert 151 og Pössel tar fjerdeplassen med 139. Deretter følger Dethleffs, Carthago, Rapido, Hymer, Knaus, Bürstner, Karmann Mobil, Laika og Weinsberg.
I den tyngre vektklassen, over 3500 kg, er det tre merker som har solgt mer enn 100 nye bobiler. Hymer topper overlegent med 202 solgte enheter. Deretter følger Rapido med 118 og Carthago med 112 salg.
Mellom 100 og 50 salg finner vi i denne vektklassen Eura Mobil, Adria, Kabe, Knaus og Frankia.
Salget av brukte bobiler er fortsatt på et høyt nivå, men også der klager mange forhandlere over mangel på bobiler å selge.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Fulle ordrebøker og mangel på chassis
Les også: Mangel på nye bobiler
Les også: Store bobiler øker i første halvår
Les også: Pandemien gir stor etterspørsel etter bobiler
Les også: Trolig mangel på nye bobiler i 2022