Det begynner å bli tomt på lagrene hos bobilforhandlerne, men du kan fortsatt være heldig og finne akkurat den modellen du ønsker deg.
Finn.no er en indikator på hvor mange bobiler som finnes til salgs i Norge. Mot slutten av denne uka (torsdag) er det kun 657 nye bobiler fra 2021 til salgs hos forhandlerne.
Det er om lag 130 bobilforhandlere i Norge. Det betyr at hver av dem i gjennomsnitt har kun fem bobiler på lager av siste årgang. Disse kan til og med omfatte utstillingsmodeller.
Alle nye bobiler legges normalt ikke ut for salg på Finn.no av forhandlere, men når lagrene krymper blir det færre like bobiler på lager. Da kan det være nærliggende å anta at tallene på Finn.no i større grad er representative for lagerbeholdningen.
Både Tellus og Ferda bekrefter overfor Bobilverden.no at de har om lag 100 nye bobiler hver på lager. Det er ikke mye når de fordeles på deres ulike avdelinger. Ferda har felles lager for alle avdelingene og sender dem dit det er etterspørsel etter de ulike variantene.
Bobilverden.no har også snakket med andre forhandlere som bekrefter det samme. Det krymper drastisk på lageret. En forhandler forteller at han er redd de har alt for lite bobiler å selge i august.
For liten produksjon
Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) bekrefter inntrykket av liten lagerbeholdning hos medlemmene. Tidlig utsolgte produsenter og pandemiforsinkelser gir mye av forklaringen.
– I mai, juni og juli har salget av nye bobiler gått ned i forhold til i fjor. Det skyldes i stor grad at medlemmene har fått for få bobiler fra produsentene. Etter en sterk start på året ble salget i første halvår likevel på linje med salget i 2020.
– Flere av medlemmene har nesten ikke noe å selge eller har for tynt utvalg. Dersom kundene ikke finner det de ser etter har de ofte kjøpt seg opp en klasse i en brukt bobil, tror Holm. Bruktsalget har nemlig økt med 6,9 prosent fra i fjor, som var et rekordår for salg av brukte bobiler. Fram til 31. juli er det solgt 9440 brukte bobiler i 2021.
Men også bruktmarkedet er presset. Det har blitt mindre å velge i, og også her har mai, juni og juli vært dårligere måneder enn i fjor. Det kan bare bety at kundene i år har vært tidligere ute for å handle.
– Mange av medlemmene forteller at gjengangerne, de som alltid ser på nyhetene, har vært lite å se i butikkene i år. Nye og ofte yngre kundegrupper har det derimot vært mange av hos forhandlerne.
Forsinket produksjon
Mange forhandlere opplever store forsinkelser på levering av bobiler i år. Det bekrefter både Roy Nordanger i Tellus og Leif Terje Hansen i Ferda.
– Min forståelse av situasjonen er at det er underleverandører av sentrale komponenter som ikke er leveringsdyktige. Dette påvirker produksjonen hos mange produsenter, forteller Hansen. Ferda venter fortsatt på 2021-modeller som har blitt veldig forsinket i produksjonen. De fleste av disse er allerede solgt til kunde, men fremkommer ikke i statistikken før de blir registrert.
Nordanger sier at enkelte produsenter begynner å levere 2022-modeller i slutten av august. Hansen melder om noen bekreftede leveringsdatoer, men da med prioritet for levering mot Caravanmessen.
Produksjonsproblemene etter pandemien er ventet å vare ut i 2022. Om du skal ha ny bobil er det derfor ingen grunn til å vente om du finner det du vil ha. I tillegg til de nevnte 2021-modellene finnes det også 200 nye overliggere av tidligere årganger til salgs – om vi skal stole på annonsene på Finn.no.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no