Ber om nye førerkortregler for å lage bobiler uten utslipp

Administrerende direktør Martin Brandt i Erwin Hymer Group (EHG) ber om 4250 kg som ny førerkortgrense. Uten blir det nesten ikke mulig å produsere bobiler med nullutslipp.

EHGs Jan Francke, COO (t.v.) og Martin Brandt, CEO vil bli utslippfrie, men trenger hjelp for å gjøre bobilene elektriske. Foto: EHG.

EHG har en bærekraftstrategi og konkrete klimamål. Innen 2050 skal produksjonen være klimanøytral og uten CO2-utslipp. I forhold til tallene i 2019 har konsernet allerede oppnådd en halvering av utslippene, men kurven blir nå slakere.

– Vi tar vårt engasjement for større bærekraft og sosialt ansvar veldig alvorlig, fordi vi er fast overbevist om at disse faktorene til slutt vil bidra til vår langsiktige suksess. Vi kan bare nå målet på 1,5 grader global oppvarming hvis politikk, samfunn og industri jobber sammen. Derfor vil vi gi dette aspektet enda større vekt i konsernet og gjøre det til et av våre strategiske fokuspunkter. 

– Som markedsleder i vår bransje er målet vårt å være i forkant når det gjelder å redusere CO2-utslipp og spare ressursene, sier Jan Francke, COO i EHG.

– Vi har en klar plan om å komme til 20 prosent av 2019-nivået innen 2030.

Slik skal EHGs klimautslipp elimineres innen 2050. Illustrasjon: EHG.

Også nært knyttet til bærekraftstrategien er to ønsker som administrerende direktør Martin Brandt har formulert for den nye tyske regjeringen. En av dem gjelder særskilte førerkortregler for førere av bobiler.

– Å øke vektgrensen fra 3500 til 4250 kg vil gi elektrifisering av bobiler et enormt løft. Innenfor dagens grenser er nullutslippskjøretøyer nesten umulige å realisere på grunn av batteriets ekstra vekt, sier han.

Brandt har også bedt den tyske regjeringen om å se på kapasiteten på campingplassene i Tyskland. Med en sterkt økende interesse for bobil og camping er det betenkelig at antallet plasser på campingplassene er synkende.

For Brandt inngår dette i målsetningen for bærekraft. Camping er et godt alternativ til den hektiske masseturismen, og kan skape regional økonomisk utvikling. 

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  12 comments for “Ber om nye førerkortregler for å lage bobiler uten utslipp

  1. Bra noen flere argumenterer for endring. Dette burde jo ha vært i boks for lenge siden, men byråkratiet, ikke minst EU systemets kronglete veier, er tydeligvis noe sendrektig.
    Hadde et stort håp om at vektøkningen for B(BE) ville komme før neste fornying av de tunge klassene (som jeg faktisk ikke lenger har behov for annet enn for bobilen) blir nødvendig, men det er nok ønsketenking…. 🤔

  2. Endringene EHG ber om er omtalt flere ganger her i Bobilverden.no – både som nyhetssaker og på kommentarplass. Det er riktig at EU, Norge og enkelte andre land har vedtatt å øke vekten utover 3500 kg og inntil 4250 kg for det som utgjør batterivekten i nullutslippkjøretøy.
    Men dette hjelper lite for EHG om ikke deres viktige hjemmemarked, Tyskland, gjør denne endringen. De kan neppe satse på slike kjøretøy før større bobilnasjoner innfører tilsvarende regler – eller at førerkortdirektivet blir endret på generelt grunnlag, men det vil fortsatt ta et par år – om det skjer…

  3. Finnes det noen som tror de kan kjøre tyngre biler enn 3500 kg med B, tar dere skammelig feil, alt over dette SKAL HA C1. Egen legeærklæring, som sier at du hører og ser godt nok!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *