Trolig mangel på nye bobiler i 2022

Leveringsproblemer fra underleverandører skaper store problemer for bobilprodusentene og mange frykter det kan bli mangel på bobiler i 2022 eller lange leveringstider. Bildet er imidlertid sammensatt.

Nye Challenger X150 har blitt popuiær og og kan først leveres i august neste år om du bestiller i dag. Foto: Challenger.

Gjennom de siste månedene har det vokst fram som mer og mer sannsynlig at det blir problematisk å levere tilstrekkelig antall bobiler i 2022. Bobilverden.no har snakket med en rekke norske bransjeaktører som nesten uten unntak peker på forsinkelser og usikre leveringstider.

Det peker seg ut et par hovedårsaker. Det skal være to asiatiske fabrikker som produserer det som er av microchips til bilindustrien. Den ene er satt ut av drift på grunn av en brann, og den andre greier ikke å kompensere for dette.

Samtidig har salget av forbrukerelektronikk gått i været. Det påvirker også konkurransen om de microchipsene som produseres.

Containerskipet som sto fast i Suezkanalen har også en rolle i dette bildet. Både bil- og bobilprodusenter ble påvirket. Det hevdes at det fortsatt er containere som holdes tilbake som en del av forsikringsoppgjøret rundt dette skipet.

Denne kan du nok få til en forutsigelig tid, men EHG har problemer med leveringstidene fra bilprodusentene. Foto: Knut Randem.

Konsekvensene
De norske bransjeaktørenes har gjennom sine produsenter fått beskjed om at Fiats fabrikk nå er stanset i fire uker på grunn av manglende leveranser av microchip. Ford har opplevd tilsvarende problemer tidligere. Andre produsenter løser situasjonen med å produsere bilene ferdig, så kjører de bilen til lagring, tar ut elektronikken og ferdigstiller en ny bil. Når elektronikken leveres settes disse inn i de produserte bilene og de kan sendes til bobilprodusentene.

Tor Grüner i Solid Import, som importerer de fleste merkene fra Erwing Hymer Group (EHG) forteller at de har store problemer med leveransene av Fiat til fabrikkene. De har valgt å produser noen bobiler på 2021-understell med 2022-påbygg. Disse prises som 2021-modeller.

– Det står mange ferdigproduserte bobiler i Tyskland. Felles for dem er at de venter på leveranser av kjøleskap, forteller Grüner. Det er altså ikke bare understell det er mangel på.

Benimar må improvisere for å skaffe utstillingsmodeller og får ikke så mange bobiler som de ønsker til Norge i 2022. Foto: Benimar..

Tor Alvern i Abobil er sentral i importen av Benimar til Norge. Han bekrefter at leveringsproblemene hos Fiat og Ford gjør at de får færre bobiler enn de ønsker neste år.

I øyeblikket er de utsolgt for bobiler og gjør hva de kan for å sikre seg utstillingsmodeller å vise kundene. For å få fram bobiler til Caravanmessen har det blitt en del ulike spesifikasjoner på modellene. Alvern forteller at også Mercedes sliter med leveransene av modeller med bakhjulsdrift.

Bobilkjeden Arve Opsahl rammes av de samme problemene hos Fiat. De importerer Challenger, Eura Mobil og Concorde.
– Ingen vet helt hva som skjer. Jeg har selv sett store åkre med ferdige biler som venter på elektronikk, sier Bjørn Arve Opsahl. De opplever mindre problemer med Ford enn Fiat.

Eura Mobil vil levere 2022 både over og under gulvet, men utstillingsmodellene blir litt av hvert.. Foto: Eura Mobil.

– I utstillingene har vi fra Eura Mobil fått 2022-modeller bygget på 2021-chassis, men de kundene som bestiller disse bobilene vil få 2022-modeller både over og under gulvet.
Opsahl forteller at de er helt tomme for 2021-modeller. 16-17 biler er igjen i forhandlernettet. Det er for ingenting å regne.

– Vi har kontroll på leveringene utover vinteren og det meste blir levert fra april til juni, sier Opsahl. Unntaket er den nye Challenger X 150. De som bestiller den på messa kan være sikre på å få den i august neste år. Deretter er det mer usikkert.

– Vi får 35 prosent færre bobiler fra Challenger og Eura Mobil enn vi har bestil neste år. Ettersom vi har bestilt mer enn i år, så ender vi på omtrent det samme innkjøpet.

– Vi kommer ikke til å selge flere bobiler enn at vi har kontroll på leveringstidene, men håper fortsatt på å kunne få inn flere bestillinger ettersom produsentene nå planlegger med mye kortere horisont enn vanlig.

Opsahl forteller at det ser ut til at Iveco har bedre kontroll. Det er aktuelt for Concorde og de har fått reservert 15 bobiler til Norge neste år. Det er mer enn på lenge.

Caravanmessens dyreste bobil en Concorde til 9,5 millioner kroner er allerede solgt – til en tysker. I et år med leveringsproblermer kommer det flere Concorde til Norge enn på mange år. Foto: Knut Randem.

Opsahl har også en annen utfordring. På grunn av den store etterspørselen i år har de solgt så godt som alle utleiebobilene. For å skaffe nye til neste sesong må han trolig ut og hente disse hos andre merker enn sine egne.

– Vi vet ikke hva og når vi får det, sier Finn Langeland, norgesrepresentant for Knaus-gruppen. Han forteller at det har skjedd noe med vilkårene fra Fiat og at overgang til for eksempel MAN har blitt mer aktuelt.
– Knaus og Weinsberg kommer fortsatt til å ha 70 prosent av sine bobiler på Fiat, men leveringssituasjonen er utfordrende.

Langeland representerer også Morelo og forteller at Mercedes også har problemer med leveringer. Her skyldes situasjonen i hovedsak at en fabrikk som produserer komponenter til antikrengesystemet regnet bort i det voldsomme regnværet som rammet Tyskland. For Morelo er all produksjonskapasitet fram til våren 2023 allerede solgt til sluttkundene.

Knaus har fått gode argumenter for å trekke mot alternative bilprodusenter. Foto: Knut Randem

ICaravans nettbutikk hadde en eventyrlig vekst på 70 prosent fram til juni. Så ble det stans i leveringssituasjonen ettersom mye utstyr ble stående fast i Suezkanalen. Jan Børre Håheim håper de ender opp med et pluss på 50 prosent.

Bobilsalget har tømt lagrene og også de har vært nødt til å selge utleiebobilene for å ha nok bobiler å selge til kundene.

Det er med andre ord et blandet bilde med en utfordrende leveringssituasjon. Enkelt merker kan levere godt mens de fleste har usikkerhet knyttet til sine leveranser. Samtidig er bruktlagrene på et svært lavt nivå.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *