Erwin Hymer Group (EHG) har hatt rekordvekst, men mangler chassis. Nå snakker de med andre produsenter – blant annet Ford – om levering av chassis.
EHG omsatte for 2,7 milliarder euro i regnskapsåret 2020/21. Det var en vekst på 23 prosent fra året før. Markedet for bobiler og bybobiler i Europa har i den samme perioden økt 20,8 prosent.
EHG økte produksjonen av bybobiler med 60 prosent til 21 000 enheter. Bobiler økte med 10 prosent til 30 000 kjøretøy. I alt ble det produsert 65 000 enheter, inkludert campingvogner.
EHG har 8883 ansatte ved utløpet av juli. Det er flere enn noen gang tidligere og 1534 flere enn året før.
– Et enda bedre resultat ble forhindret av de pågående flaskehalsene i tilførsel av råvarer og materialer, samt problemer i transport- og logistikksektoren, sier Martin Brandt, konsernsjef CEO i EHG.
– For eksempel vil forsinkelser i levering av chassis fortsette langt ut i 2022. Dette vil påvirke produksjonen av de ulike EHG-merkene på kort og mellomlang sikt.
Brandt venter produksjonsstopp flere ganger de kommende månedene. Selskapet står dermed overfor den paradoksale situasjonen med å ha fulle ordrebøker, men samtidig ikke kunne produsere og levere på grunn av mangel på tilgjengelig chassis.
For å dempe disse effektene på mellomlang sikt pågår samtaler med mulige leverandører. I pressekonferansen ble Ford Transit nevnt som et konkret og aktuelt chassis, men det tar tid å tilpasse modeller på nye chassis.
EHG omfatter følgende bobilmerker i det norske markedet: Bürstner, Carado, Dethleffs, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff og Sunlight.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no