150 hovedrasteplasser, men ikke krav om tømmeanlegg

Det er vedtatt en strategi der det aldri skal være mer enn en times kjøring mellom hovedrasteplassene på riksveinettet. Nå legger Statens vegvesen siste hånd på veilederen som skal rettlede de som utvikler rasteplassene.

Det skal bli 150 hovedrasteplasser langs riksveiene. Denne på Kvithammer i Stjørdal åpnet i 2011. Andre må oppgraderes og nye må anlegges. Foto: Knut Randem.

Det var for litt over et år siden vi kunne fortelle at den daværende regjeringen hadde vedtatt å etablere 150 hovedrasteplasser og et antall mindre rasteplasser. I dag er det om lag 700 rasteplasser i Norge. Disse skal bli færre og 150 av dem skal få status som hovedrasteplasser. De øvrige skal kun være tilgjengelige for lette kjøretøy og får mindre forpliktende krav til utrustning.

I strategien legges det opp til to typer rasteplasser. Minimumskrav og økt standard. Toalett, utemøbler, avfallshåndtering, informasjonstavle og egne parkeringsplasser for MC og sykler er noen av minimumskravene. For det økte standardnivået kan det i tillegg være aktuelt med tømmeanlegg for bobil og buss, områder tilrettelagt for lek og utkikkspunkt.

Basert på disse kravene vil 50 av dagens rasteplasser bli hovedrasteplasser slik de er, mens 60 plasser må oppgraderes. Det må bygges om lag 45 nye hovedrasteplasser.

Samtidig krevde Stortinget at Samferdselsdepartementet måtte sørge for bedre tømmemuligheter for bobiler. Departementet kom ikke Stortinget i møte da proposisjonen om rasteplasstrategien ble lagt fram. Dette ble ikke tatt opp av Transportkomiteen da proposisjonen ble vedtatt i juni.

Etter forurensningsloven er det kommunene som er pålagt å etablere tømmestasjoner. Likevel skrev Bobilverden.no på kommentarplass at det bør være et krav om at samtlige hovedrasteplasser har tømmeanlegg for bobil.

Et eksempel på en større rasteplass vist i veilederen. Her er det et intern veinett og egne områder for ulike kjøretøy. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Høring om veileder
Daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide skrev i proposisjonen til Stortinget at «Et generelt krav om tømmeanlegg på rasteplasser kan føre til økte investerings- og driftskostnader og er ikke formålstjenlig».

Nå har Statens vegvesen sin veileder for rasteplasser på høring. Der kommer det fram at de vil at det stilles krav om toalett og stellemuligheter på alle hovedrasteplassene, men tømmeanlegg for toalett fra blant annet bobil blir det ikke stilt krav om. Det betegnes som et «tilbud som kan gis». Tømming av spillvann er ikke nevnt.

Etableringen av de 150 hovedrasteplassene har ingen tidplan, men blir avhengig av årlige bevilgninger. Dermed er det ikke klart når de 150 plassene vil stå ferdige.

Når de står ferdige vil de gi et oppgradert tilbud til veifarende ettersom de skal være åpne hele døgnet, hele året. De skal skiltes tydelig og skal ha et fysisk skille til hovedveien. Plassene skal ha god informasjon om reglene for bruk av plassen, belysning og utemøbler tilpasset besøkstallet.

I veilederen skriver Statens vegvesen at hovedrasteplassene skal være tilgjengelige for alle (aktuelle) kjøretøytyper. Høringsfristen for veilederen er 4. februar 2022.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “150 hovedrasteplasser, men ikke krav om tømmeanlegg

  1. At fremtidssikre restepladserne vil være det billigste på lang sigt og kan være et turisttiltag med stor betydning. Vi besøger Norge 3 til 4 gange om året i bobil og tømmemuligheder m.m. er meget vigtigt. Antallet af bobiler er desuden kraftig stigende og problemet dermed også. Hilsen fra Danmark.

  2. Molbo Norge v/Samferdselsminister Hareide og Vegvesenet, bruke millioner på Rasteplass/Hvileplass for alle typer kjøretøy/Brukere, og gå i mot stortinget vedr. tømme fasiliteter for Bobil og Turistbusser. Sitat fra Hareide: – «Et generelt krav om tømmeanlegg på rasteplasser kan føre til økte investerings- og driftskostnader og er ikke formålstjenlig». Hareide må vel være den mest inkompetente Samferdselsminister i nyere tid?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *