Færre, men bedre rasteplasser langs riksveier

Regjeringen vedtar en ny strategi for rasteplasser langs riksvei. Dagens om lag 700 rasteplasser skal bli færre, men standarden skal økes. Hovedrasteplassene vil også få tilbud til bobiler.

Det skal bli flere rasteplasser med tømmestasjon langs riksveiene. Denne på Kvithammer i Stjørdal åpnet i 2011. Foto: Knut Randem.

Regjeringen har vedtatt en ny strategi for rasteplasser langs riksvei. Den er utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Nye Veier. Strategien setter krav til avstand mellom rasteplasser og minimumskrav for standarden.

– Å ha gode fasiliteter langs veien for trafikantene er essensielt. Både for opplevelsen og trafikksikkerheten. Behovene for et toalettbesøk eller en 15 minutters blund har mange opplevd på kjøreturer rundt om i landet. I denne strategien sørger vi for at det blir maksimalt én times kjøring mellom de store rasteplassene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Det er i dag om lag 700 rasteplasser i Norge. Målet i strategien er at det skal bli færre, men bedre rasteplasser. Det vil bli om lag 150 hovedrasteplasser langs riksveiene. Disse skal være tilgjengelig for alle typer kjøretøy hele året. Toalett, utemøbler og avfallshåndtering er noen av minimumskravene.

Det blir ladestasjoner i regi av private operatører på rasteplasser langs de største veiene. Disse skal være tilgjengelige for alle typer elbiler, skriver departementet i en pressemelding.

45 nye hovedrasteplasser
I strategien legges det opp til to typer rasteplasser. Minimumskrav og økt standard. Toalett, utemøbler, avfallshåndtering, informasjonstavle og egne parkeringsplasser for MC og sykler er noen av minimumskravene. For det økte standardnivået kan det i tillegg være aktuelt med tømmeanlegg for bobil og buss, områder tilrettelagt for lek og utkikkspunkt.

– For å få mest mulig igjen for pengene har vi gått inn for at minimumskravene skal være hovedregelen for standardvalg. Økt standard skal bare velges der hvor det er mye trafikk og dette gir mye igjen for pengene vi bruker, sier Hareide.

Basert på disse kravene vil 50 av dagens rasteplasser bli hovedrasteplasser slik de er, mens 60 plasser må oppgraderes. Det må bygges om lag 45 nye hovedrasteplasser.

– Utbyggingen skal skje innenfor rammene av ny Nasjonal transportplan (2022-2033) som legges fram til våren. Det må også følges opp i de årlige budsjettene. Vi setter ikke noen tidsfrist for når dette skal være ferdig. Statens vegvesen og Nye Veier skal uansett fra nå av fortsette arbeidet med å finne gode løsninger for rasteplasser lokalt, sier samferdselsministeren.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Stortinget vil ha flere tømmestasjoner

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.