Denne prototypen av en mulig ny bobil for to er en studie, som bygger på nyere løsninger og nye detaljer i farger og teknikk.
Utgangspunktet for denne studien er Bürstners Lyseo T som nettopp er lansert. Harmony bygger videre på konseptet med to salonger – en tradisjonell salong foran og en salong bak med senkbar seng over.
Prototypen er halvintegrert og måler 745 cm på lengden. Det er ikke sagt noe om sengeløsninger foran i bobilen, men det er plass til å re opp til folk i salongen foran. Når vi likevel omtaler dette som en studie for to, er det på grunn av lagringsplassen. Det er plass til lagring i sofaen bak, men garasjen er ikke spesielt stor. Men for to personer kan dette være et godt konsept.
De siste to årene på verdens største bobilmesse, Caravan salon har vi sett at senkesenger har fått nye utforminger i både lengde- og bredderetningene. Bürstner lanserte selv en slik i Bürstner Ixeo i fjor, og var sammen med Dethleffs første ute med nye ideer om utformingen av senkesenga foran.
I år har de lansert Bürstner Lyseo T med to salonger og senkbar seng over salongen bak. To salonger var også Mobilvetta tidlig ute med da de for to år siden lanserte Mobilvetta Kyacht 80, men den hadde også senkeseng foran. Lyseo T og Harmony følger nå i dette mønsteret.
Farger og detaljer
Det kan se ut som om Harmony først og fremst er en studie i hvordan farger og detaljer skaper et godt boligkonsept ”in harmony”. Men det er også en studie i hvordan en bobil for to (eller flere) kan innredes med nye ideer.
Du legger merke til de nye fargene på god avstand. Fronten på den halvintegrerte bobilen har bronsefarge i metallic. Denne bronsefargen har Bürstner tatt med seg inn i detaljer. Selv skriver Bürstner i sin omtale av Harmony at ”alt passer sammen i en harmonisk helhet”. Da framheves vatterte puter i lyst skinn, bronsepreg i gulvbelegget og andre fargekombinasjoner. I tillegg blir all LED-belysning fjernstyrt.
Det synes som om mye av ideen med denne studien er å framheve og utvikle tre roms løsningen med stue, spisestue og kjøkken.
Bürstner har ikke sagt noe om vekten på Harmony, men så er det også bare en prototype. Men om vi skal bruke Lyseo T som sammenligningsgrunnlag, så har den en egenvekt på om lag 3000 kg.
Det kan bli spennende å se hva Bürstner kommer fram til gjennom sin studie av Harmony. Kanskje får vi se lanseringen av den på messa neste år? Eller sklir den kanskje inn i Lyseo-familien?
Les også: Den nye hengekøya
Les også: To senkesenger og to salonger i Mobilvetta
Les også: Ny bobilfamile med plass for to eller seks
Mye spennende på gang ser jeg.
Det er jo genialt, her kan en legge seg og fremdeles er det plass til den andre som vil sitte opp litt lenger. Eller en som står opp tidlig for å lage kaffe.
Det ser ut som om bobilprodusentene oppfyller ønske til mange av oss…en bobil for to.