Koker med diesel i bobilen

Brett unna madrassen, løft plata og Dag Follestad kan vise kjøkkenbenk med koketopp og vask. Foto: Knut Randem.

Brett unna madrassen, løft plata og Dag Follestad kan vise kjøkkenbenk med koketopp og vask. Foto: Knut Randem.

Han hadde svært bestemte krav til sin neste bobil. Diesel til matlaging var bare et av kravene. Han fant ingen modell som tilfredsstilte sine behov. Derfor bestemte han seg for å få bygget sin neste bobil etter egne spesifikasjoner.

Dag Follestad bruker bobilen hele året. Den er også familiens eneste bil. Den må derfor være kort nok til å kunne parkeres på vanlige parkeringsplasser. Samtidig skal den fungere både sommer og vinter.

Follestad hadde en rekke krav til bobilen. Den skulle ha firehjulsdrift. Det var nok det enkleste kravet. Den skulle være kort, ikke mer enn 541 cm lang og 205 cm bred. Den skulle bygges på en standard kassevogn. Videre skulle den være vinterisolert. Den skulle ha langsgående senger og det skulle ikke være gass ombord. Han ville også spare inn plassen dusjen tar. Den brukte de nemlig aldri i den forrige bobilen. Det var derfor bare tull å bruke plass på denne, mente han. Han ville isteden ha en dusjmulighet utvendig. Dessuten ville han ha plass til ski inni bilen.

Fordi han ikke ønsket gass om bord ble det et tilleggskrav at det skal benyttes diesel til koking og varme.

– Ingen har gass i bobil uten gassalarm. Jeg må bruke frostveske i toalettet om vinteren og den slår ut på gassalarmen. Derfor måtte løsningen bli en annen, forklarer han.
– Om vinteren bruker vi ikke vann annet enn fra kanner og i toalettet, og vi må kunne gå fra bobilen uten oppvarming.

(fortsetter under bildene)

To eller tre sengeplasser. Påbygget i døra sørger for at begge senger ble lange nok. Foto: Knut Randem.

To eller tre sengeplasser. Påbygget i døra sørger for at begge senger ble lange nok. Foto: Knut Randem.

Slik ble sengeforlengingen løst på baksiden. Foto: Knut Randem.

Slik ble sengeforlengingen løst på baksiden. Foto: Knut Randem.

Måtte til Slovakia
Follestad har vært i kontakt med mange om sitt prosjekt. Via en tysker han møtte i Düsseldorf kom han omsider i kontakt med den lille bedrift Turcan i byen Martin i Slovakia.

– Der var det ikke spesielt billig, men de virket proffe, sier Follestad. Han fulgte likevel produksjonen tett og bodde i sin forrige bobil like ved fabrikken og fulgte produksjonen fra dag til dag for å være sikker på at alle detaljer ble slik han ønsket.

Fabrikken la gulvet i bodelen før Follestad merket opp på gulvet hvordan innredningen skulle plasseres. Noen dager var Follestad på fabrikken to ganger om dagen for å være sikker på at det ikke var noen misforståelser.
– De fant løsninger hele veien og var veldig dyktige. De har også plassert inn detaljer som jeg ikke hadde bedt om, forteller Follestad og sikter blant annet til belysning i markisa og flere andre steder.

Det tok én måned, men Folllestad er pensjonist. Samtidig brenner han for byggefasen.
Han har tidligere bygget en seilbåt og seilt jorda rundt med den. En annen seilbåt han bygde brukte han fem, seks år i Karibia der han var halve året. Så spesifikasjoner og bygging interesserer.

Follestad har tenkt på detaljene. Til venstre enden av "skitunnelen" som også er tilgjengelig fra baksiden. I midten kattens "matkammer" under trinnet. Foto: Knut Randem.

Follestad har tenkt på detaljene. Til venstre enden av «skitunnelen» som også er tilgjengelig fra baksiden. I midten kattens «matkammer» under trinnet. Foto: Knut Randem.

Slik ble bobilen
For å ta overskriften først. Det ble installert dieseldreven komfyrtopp fra Webasto med en kokeplate og en varmeplate. Follestad forteller at de er litt langsommere enn gass, men at det greier seg fint for deres behov.

Det stilles en rekke spesifikke krav for å kunne få bilen godkjent som bobil (campingbil) i det norske avgiftssystemet. Lengden på sengene er et av dem. For å få senga på venstre side lang nok måtte det sveises på en ”kasse” på bakdøra. Det ga de nødvendige centimetrene ekstra på sengelengden. Senga på høyreside har sin madrass liggende over kokeplassen, men kan brettes opp når det skal lages mat eller vaskes opp.

Det var et ønske at bobilen skulle kunne ha med en ekstra person ved behov. Det ble derfor satt inn en ekstra stol ved skyvedøra. Denne stolen kan justeres i lengderetningen slik at den ikke tar mer av åpningen enn nødvendig. Til den tredje personen er det uttrekkbar seng i midten bak.

Toalettet er dreibart for å ta minst mulig plass. Foto: Knut Randem.

Toalettet er dreibart for å ta minst mulig plass. Foto: Knut Randem.

Toalett i et skap
Her er det spart på plassen overalt. Badet er ikke større enn et skap. Om du vil ha privatliv når du bruker vasken eller toalettet, får du det når de tre dørbladene er foldet ut og rundt deg. Da tar de gulvplass, men ellers ligger de flatt på døren.

Skiene har fått sin egen plass i en lang tunnel, som går fra bakdøren og fram til skyvedøra.

Alt var nøye definert for å tilfredsstille avgiftsreglene. Men på et punkt sviktet det, forteller Follestad. For å få plass til framføring av noen kabler ble klesskapet under senga to centimeter for lavt. Dette ble påpekt ved fortolling av bilen. Men kontrollørene hadde også løsningen klar; En garderobestang på badet sørget for at det ble godkjenning likevel.

Katten betyr åpenbart mye i familien. Den utgjør også den eneste dekoren utenpå bobilen. Den har fått sitt eget rom for matskåler under trappa til sengene. Her er det også diskret plassert en kattedo.

Det er installert Webasto dieselvarmer i kupéen. I bodelen er det Truma som holder varmen. Den kan drives av kun 220v, diesel eller en kombinasjon av diesel og el.
Kjøleskapet er kun koblet til 12v og det er valgt et skap uten fryseboks.

Den tredje stolen kan skyves framover når den ikke er i bruk. Da blir døråpningen større. Foto: Knut Randem.

Den tredje stolen kan skyves framover når den ikke er i bruk. Da blir døråpningen større. Foto: Knut Randem.

Økonomien
– Jeg var livredd for å bli lurt, men dette var ærlige folk, erfarer Follestad.
– De bygger ulike bobiler og har sine egne tegninger. For å følge mine spesifikasjoner og tegninger la de på 10 prosent.

– Jeg kjøpte en Fiat Ducato L2H2 hos en lokal forhandler i Slovakia. Den kostet 35 000 euro. Innredningen kostet 25 000 euro. Med fortolling inn i Norge har vel bilen kommet på opp mot 800 000 kroner, antar Follestad. Firehjulstrekken fordyret bilen alene med rundt 120.000 kroner.

Bilen er godkjent for 3500 kg og har en nyttelast på 500 kg i tillegg til montert tilleggsutstyr.

Og bobilen er grundig prøvekjørt. Da han kom hjem med den fra Slovakia bar det nesten umiddelbart ut på veien og noen ukers sommerferie på Vestlandet.

– Ja, jeg er fornøyd, bekrefter Follestad.

Det ble ikke helt slik denne skissen viser, men nesten. Illustrasjon: Dag Follestad.

Det ble ikke helt slik denne skissen viser, men nesten. Illustrasjon: Dag Follestad.

Dag Follestad er alltid klar for en tur i butikken eller på fjellet. Foto: Knut Randem.

Dag Follestad er alltid klar for en tur i butikken eller på fjellet. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

  1 comment for “Koker med diesel i bobilen

  1. Detaljer om bygge-prosessen finner du på tavla.no

    Jeg er ingen ‘mellom-mann’, men kan komme med tips til de som vil ha noe helt spesielt, enten det er en liten bil eller en spesialinnredet buss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.