Nye regler om EU-godkjenning av bil gir mange misforståelser

Nye regler for EU-kontroll trådte i kraft i februar i år. Nå kan du som bileier ta EU-kontrollen når det passer deg, men fra hovedkontrollen er gjennomført har du kun to måneder på å få bilen din godkjent – selv om den opprinnelige fristen var senere.

Ikke alle forstår de nye og mer fleksible reglene for EU-kontroll. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

– Vi får mange henvendelser fra bileiere som har spørsmål knyttet til de nye reglene. Jeg vil oppfordre alle til å sette seg godt inn i hva reglene går ut på og å sjekke når de har frist på seg for å få sitt kjøretøy EU-godkjent, sier Roy H. Holm i Statens vegvesen. Bobilverden.no har tidligere omtalt de nye reglene her og her.

Sjekk fristen på vegvesen.no
På vegvesen.no kan du enkelt sjekke fristen for å få ditt kjøretøy EU-godkjent. Denne fristen er endelig. Det betyr at kjøretøyet skal være EU-godkjent innen denne datoen. Med andre ord må eventuelle etterkontroller også være gjennomført innen fristen.

– Dersom du har frist for godkjenning 1. november, må du sørge for å få gjennomført EU-kontroll i god tid før det. På den måten rekker du å få gjennomført eventuelle reparasjoner og å få tatt en etterkontroll før fristen utløper, sier Holm.

Slutt på purrebrev og ny frist
Tidligere sendte Statens vegvesen ut purrebrev når kontrollfristen var utløpt. I gjennomsnitt gikk det ut rundt en halv million slike brev hvert år. Mottakerne av purrebrevet fikk en ny frist for EU-godkjenning. Denne ordningen er det slutt på nå.

– Nå får du som bileier brev med påminnelse om den endelige fristen for å få EU-godkjent din bil to måneder før den går ut. Dersom du ikke overholder fristen, vil du få et brev om at bilen din blir begjært avskiltet. De nye reglene innebærer også at du kan ta EU-kontrollen lenge før fristen, men vær oppmerksom på at uansett når du gjennomfører kontrollen, har du kun to måneder på deg til å rette opp eventuelle feil, sier Holm.

To måneder frist etter hovedkontroll
La oss holde oss til eksempelet om frist 1. november. Bileier vet at det blir en travel høst og bestiller derfor time for EU-kontroll 5. august for å få den unnagjort. Under kontrollen blir det avdekket feil som må utbedres før bilen kan bli EU-godkjent. Fristen for å få rettet opp disse er to måneder – altså 5. oktober.

– Ja, dersom du er tidlig ute, vil du oppleve at fristen for EU-godkjenning endrer seg. Bilen skal da være EU-godkjent to måneder etter at hovedkontrollen er gjennomført, sier Holm.

I tillegg vil fristen for neste EU-kontroll bli endret til to år fra hovedkontrollen. I dette tilfellet 5. august 2021.

Viktig for alles sikkerhet
– Jeg har forståelse for at endringer av et kjent regelverk kan være vanskelig å sette seg inn i, men minner om at EU-kontrollen er viktig for at alle skal kunne ferdes trygt i trafikken. Det blir ofte avdekket feil på for eksempel bremser og hjuloppheng under slike kontroller. Det er til alle trafikanters beste at slike feil blir utbedret så raskt som mulig. Ikke minst for de som kjører bilen selv, sier Holm.

Dersom bilen ikke blir godkjent innen fristen, er det ikke lov å kjøre den og vil bli avskiltet i kontroll.

– Ved siden av at det kan være farlig for deg selv og andre å kjøre rundt i en bil med feil og mangler, kan den bli avskiltet under kontroll. Biler som ikke er EU-godkjent vil bli begjært avskiltet og vil da bli vinket inn når vi har kontroller langs veg med våre skiltskannere, sier Holm.

Her kan du selv sjekke når din bil har frist for EU-kontroll (ekstern lenke).

Tekst: Redaksjonen
(Kilde: Statens vegvesen)

Les også: EU-kontroll er ingen garanti
Les også: Nesten hver tredje bil med lys-feil
Les også: Hver tredje bil har bremsefeil

Del dette med andre:

  1 comment for “Nye regler om EU-godkjenning av bil gir mange misforståelser

  1. Per Tore Bech Nygård
    12. august 2019 at 09:08

    For en bobileier, som kan være på lengre reiser i EU-land, kan det være interessant å vite om det er mulig å ta kontrollen i hvilken som helst EU-land? Det heter jo tross alt EU-kontroll og er vel dermed standardisert i alle EU-land.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *