EU-kontroll er ingen garanti

At bilen nylig er EU-godkjent er ingen garanti for at bilen er feilfri, påpeker Statens vegvesen. Det kan det være lurt å ha i hodet når bruktbil skal kjøpes eller selges.

Det er stor forskjell på en EU-kontroll og en tilstandsrapport, påpeker Statens vegvesen. Foto: Knut Randem.

Ofte leser vi i salgsannonser at bilen er «nylig EU-godkjent», eller vi forlanger at selger gjennomfører en EU-kontroll slik at vi er sikre på at vi kjøper en bil som er i god stand. Det er viktig å være observant – det er nemlig stor forskjell mellom en EU-kontroll og en tilstandsrapport.

Selv om EU-kontrollen er viktig for trafikksikkerheten og miljøet, gir en tilstandsrapport (ofte kalt «bruktbiltest») et mer korrekt bilde av hvordan det egentlig står til med bilen, skriver Statens vegvesen.

Hva er forskjellen på en EU-kontroll og en tilstandsrapport?
– En EU-kontroll er i utgangspunktet en forholdsvis enkel og rask kontroll som skal sikre at kjøretøyet holdes i trafikksikker og miljømessig akseptabel stand, sier Henning Harsem, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

– Den er også en «der og da»-kontroll og fanger i liten grad opp forhold som kan utvikle seg til mangler. Under en EU-kontroll sjekker man for eksempel mønsterdybden på dekkene slik de er når kontrollen utføres. Selv om dekkene er slitt, så skal det ikke skrives «mangel» på dem dersom mønsterdybden oppfyller minimumskravet.

– En tilstandsrapport eller bruktbiltest er normalt mye mer omfattende, forklarer Harsem. Den omfatter vanligvis driftssystemene til bilen, for eksempel både motor og girkasse. I tillegg sier den ofte også noe om tilstanden på bilen generelt. En tilstandsrapport vil for eksempel også oppgi at dekkene er slitte eller dårlige – selv om de oppfyller minimumskravene i en EU-kontroll. Rust og skader på karosseriet er også eksempler på hva som blir vurdert og registrert i en tilstandsrapport, uten at dette nødvendigvis ville blitt registrert som en mangel ved EU-kontroll.

Vegvesenet anbefaler bilkjøpere å be om tilstandsrapport
Fra februar i år ble regelverket for EU-kontroll endret, slik at man nå kan gjennomføre EU-kontroll når man vil. Derfor er det kanskje lettere enn før å falle for fristelsen og la seg blende av at bilen nylig er EU-godkjent.

– Vi får en del henvendelser fra bilkjøpere som har lagt vekt på at bilen er nylig EU-godkjent, og som opplever at den likevel har en del slitasje. I mange av disse tilfellene er ikke feilene av en slik art at det skal registreres som en mangelmerknad ved EU-kontroll. Vi anbefaler derfor at bilkjøpere ikke legger så stor vekt på at bilen er EU-godkjent, men heller ber om at det blir fremlagt en tilstandsrapport, understreker Harsem.

– Det er her viktig å være klar over at man som bilkjøper har et selvstendig ansvar for å ta en grundig sjekk av tilstanden på bilen man vurderer å kjøpe. En EU-kontroll er ikke en slik grundig sjekk.

Harsem avslutter med å presisere at bilkjøp er en avtale mellom selger og kjøper, og eventuelle uenigheter er en forbrukersak.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  2 comments for “EU-kontroll er ingen garanti

  1. Kan dere opplyse mer om kostnadene ved Eu-kontroll PKK , feks. lage en artikkel om dette pristemaet.
    For 2 år siden betalte jeg kr.1438,00. I år måtte jeg ut med kr. 4378,50 forsamma kontrollen. Bobilen min er registrert som personbil (M1) med registrert totalvekt 3,9 t.
    Prisen er over 3-doblet på to år. Fått opplyst at nye krav til utstyr og omfang er forklaringen.

    Er det hele forklaringen, eller er det noen som tar seg ekstra godt betalt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *