Frankia feirer 60 med oppsiktsvekkende bybobil på Sprinter og ny halvintegrert modell

Det blir en fest når Frankia neste år fyller 60 år. Den starter med lanseringen av 2020-nyhetene i høst; en uortodoks bybobil og halvintegrerte M-Line Neo – begge bygget på Mercedes Benz Sprinter.

Frankia er først og fremst kjent for store bobiler, som denne lineren. Foto: Willem Laros .

Pilote-eide Frankia er kjent for å bygge store, komfortable og luksuriøse bobiler. Pilote Gruppen har jobbet med Mercedes i 45 år og med Fiat i 30 år. Frankia introduserte for eksempel dobbeltgulvet tilbake i 1995.

Bybobil-revolusjon: Yucon fra Frankia, er også tilgjengelig i mer «normale» farger. Foto: Willem Laros.

Lanserer bybobilen Yucon
Frankia har tatt steget og lanserer nå en litt uortodoks innredet bybobil med navnet Yucon. Grunnlaget er ingen Fiat eller Citroën, ikke engang en Peugeot. Nei, det var en Mercedes Sprinter med høyt tak som danner basis for den nye bybobilen. Glem layoutet til praktisk talt alle andre bybobilbyggere.

Forresten, når det kommer til nyskapningen Yucon, foretrekker Frankia å snakke om en «microliner»: Liten, men stor og komfortabel. Yucon kommer i tre versjoner. Den første er 700 cm lang (Lounge) og er produksjonsklar. Den korte versjonen (600 cm) presenteres i Düsseldorf i august og den andre syv meter-versjonen lanseres i januar 2020.

Boarealet i den 7 meter lange Yukon Lounge er plassert bak. Foto: Willem Laros.

Salongen gjøres raskt om til soveplass. Foto: Frankia.

Oppholdsrommet er plassert bak
Boarealet i Yukon 7.0 Lounge er plassert bak i bilen med en sofa og en TV. Det romslige(!) badet er plassert rett bak førersetet. Deretter finner vi kjøkkenet og sofaen på den siden. Når skyvedøren åpnes, ser du på de hvite møblene. Der finner vi også to skinner, forberedt for tilbehør som vil bli utviklet på et senere tidspunkt.
Det gir stor fleksibilitet når bakdøra skal benyttes til å laste inn sykler, seilbrett eller annet for den aktive friluftselskeren.

Glem den tradisjonelle bybobilen, Frankia har en helt annen tilnærming med Yukon. Foto: Willem Laros.

Legg merke til at hele oppholdsområdet har dobbeltgulv. Det finner du ikke i andre bybobiler.

En ganske annerledes salong. Foto: Frankia.

Multibruk
Målgruppe for Frankia Yucon er hovedsakelig 40+. Folk med liten tid, travle jobber og i prinsippet travle campinggjester, sier Konstantin Döhler, markedssjef i Frankia. Og han forklarer: «Yucon er ideell for fricamping midt i naturen. Hvis du liker å gå utenfor vanlig vei, eller drive vintercamping, er 4 x 4-versjonen definitivt verdt å vurdere. Yukon er godt isolert og det er mulig å bruke en Truma 6D dieselvarmer».

Grunnrisset i 7.0 Yucon Lounge. Illustrasjon: Frankia.

Alt har blitt gjort for å få interiøret til å se romslig ut. Skapene er utformet uten håndtak, dette legger til rette for følelsen av god plass. Det gir også mer bevegelsesfrihet. Videre er det mange smarte ideer innlemmet i Yukon. For eksempel skuffen under kjøleskapet.

Den helt nye M-Line Neo, bare 224 cm bred. Leveres standard med totalvekt 3500 kg, men kan også leveres for 4500 kg. Foto: Willem Laros.

Grunnrisset i M-Line Neo. Illustrasjon: Frankia.

M-Line Neo
Helt ny, men litt mer «normal» inne og ute, er M-Line Neo. Også den på Mercedes chassis, med en lengde på 700 cm og en bredde på 224 cm. En praktisk og velkjent layout, med to lange senger bakerst. I driftsklar stand veier kjøretøyet litt over 3000 kg, en god prestasjon på denne lengden. Innovative løsninger er flere, for eksempel det lett tilgjengelige dobbelgulvet (20 til 40 cm) som gir mye plass til bagasje og er oppvarmet og hensiktsmessig for vinterbruk.

Neo har et stort lasterom som er lett tilgjengelig gjennom sidedør og bakluke. Foto: Frankia.

Lett chassis
AL-KO har utviklet et lett chassis spesielt for Frankia. Kjøretøyet har forhjulsdrift og en elektronisk, plassbesparende parkeringsbrems. Frankia bygger en helt ny type 32 mm tykk vegg, med aluminiumsplate på en lett ramme. Bunnen er også laget av aluminium, taket er av GFK (glassfiberarmert polyester). Separat og praktisk er tilgjengeligheten til garasjen: Den kan både nås via den «normale» sidedøren og via en gigantisk 120 cm høy bakdør. Ideell for lasting og lossing av større gjenstander. Interiøret inneholder også mange nyttige, smarte detaljer. En vakker lysplan, kaldskummadrasser med syv soner, kjøkkenoverflate og mye mer. Fire forskjellige utstyrspakker er tilgjengelig for å utstyre bilen etter egne ønsker.

Tekst: Willem Laros og Knut Randem for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.