To grupperinger produserte to av tre bobiler solgt i 2021

I 2021 ble det registrert 53 ulike bobilmerker i Norge. Bak disse merkene finner vi flere grupperinger. To av dem har produsert nesten to av tre bobiler solgt i Norge. Vi har sett på hvem som produserer hva.

Mobilvetta (bildet) og McLouis (forsiden) er noen av Triganos minste merker i Norge. I Sverige er McLouis blant ti på topp. Foto: Produsenten.

Det ble registrert 3081 nye bobiler i Norge i 2021. Store grupperinger eier mange merker og dominerer selv om enkelte merker kan være små her i landet. I tillegg har de flere merker som ikke er representer i Norge. Lenger ned har vi gjengitt salget for samtlige merker og deres eventuelle gruppetilhørighet.

Den største grupperingen er Trigano-konsernet som solgte 1052 bobiler fordelt på 12 merker i Norge i fjor. Deres største merker er Challenger og Adria fulgt av Benimar, Eura Mobil, Karmann Mobil, Sun Living, Roller Team, Rimor, Autostar, McLouis, Mobilvetta og Chausson.

Deretter følger EHG (Erwin Hymer Group) med åtte merker der Hymer og Dethleffs er de største fulgt av Bürstner, Laika, LMC og Niesmann Bischoff pluss Sunlight og Carado. Inkludert Capron-fabrikken, har EHG produsert 925 av bobilene som ble registrert i 2021. Carado og noen Sunlight er EHGs egne merker som produseres av Capron. Fabrikken produserer også for andre, og i 2021 ble om lag 40 av disse produsert for Solifer.

Sunlight gjemmes i den norske registreringsstatistikken bak andre merker. Her deres konseptbil Cliff 4×4 Adventure van. Foto: Knut Randem.

Sammen har Trigano og EHG produsert 1977 av de 3081 bobilene som ble registrert under ulike navn i 2021. Det er ikke langt unna to tredjedeler av de registrerte bobilene.

Den tredje største grupperingen er Groupe Rapido, som har produsert 217 av bobilene som ble registrert i Norge. Deres største merke er Rapido fulgt av Dreamer, PLA og Westfalia.

Carthago og deres dattermerke Malibu tar fjerdeplassen med 192. Den neste grupperingen er Knaus Tabbert med 176 registreringer fordelt på Knaus, Weinsberg og Morelo.

Frankia har blitt Groupe Pilotes største merke i Norge. Foto: Knut Randem.

Groupe Pilote produserte 167 bobiler til Norge fordelt på Frankia, Pilote, Bavaria, Itineo og Le Voyageur. Bavaria produserte for Solifer og Groupe Pilote og får da en egenproduksjon på 139 bobiler.
Pössl med dattermerket Clever registrerte 163 bobiler så det blir en smakssak om de er større eller litt mindre enn Groupe Pilote. Og for å vise hvor vanskelig det er å holde full oversikt så produserer Pössl noen av sine modeller i Dethleffs produksjonsanlegg.

Det er ca 230 bobiler som kan fordeles på de øvrige produsentene.

Solifer er et nordisk merke, som produserer bobiler hos andre produsenter. De har flyttet produksjonen fra Capron til Bavaria. Dermed blir de å finne med ca 100 registreringer fordelt på Bavaria, Capron og eget navn. Det ville gitt dem en tolvteplass i oversikten under.

Carado er et av merkene som skjuler seg bak fabrikknavnet Capron.

Oversikten
Bobiler ble i 2021 registrert under 53 navn i den offisielle statistikken gjengitt under. Tallene i oversikten er registreringstallene for 2021 samlet av Opplysningsrådet for veitrafikken og er basert på informasjon fra Statens vegvesen. Kommentarene i parentes er vår supplerende informasjon, men vi kan ikke garantere at vi har fått med oss alle relevante krysseierskap og samarbeidsformer.

I stor grad har merkene sine egne produksjonsanlegg, men innenfor grupperingene er det utbredt samarbeid om produksjon av mer eller mindre identiske bobiler med ulike merkenavn der nesten bare dekoren er forskjellig.

I oversikten figurerer også ordinære bilnavn. Vi har ikke kjennskap til hva som skjuler seg bak disse registreringene.

1 Capron 300 (EHG-fabrikk som produserer flere merker – bl.a. Carado, enkelte Sunlight-modeller og noe Solifer i 2021)
2 Challenger 281 (Trigano)
3 Adria 278 (Trigano)
4 Hymer 265 (EHG)
5 Benimar 218 (Trigano)
6 Carthago 192 (inkludert dattermerket Malibu)
7 Rapido 174 (Group Rapido)
8 Pøssl 161
9 Dethleffs 141 (EHG)
10 Eura Mobil 133 (Trigano)
11 Knaus 120 (Knaus Tabbert)
12 Kabe 89
13 Bürstner 88 (EHG)
14 Frankia 77 (Groupe Pilote)
15 Laika 53 (EHG)
16 LMC 43 (EHG)
17 Pilote 41 (Groupe Pilote)
18 Weinsberg 39 (Knaus Tabbert)
19 Solifer 34 (nordisk merkevare som nå produseres av Groupe Pilote)
20 Karmann Mobil 33 (Trigano)
21 Sun Living 30 (datternerke av Adria, Trigano)
22 Bavaria 28 (produksjon for Solifer. Groupe Pilote)
23 Dreamer 27 (Groupe Rapido)
24 Tourne Mobil 23
25 Roller Team 22 (Trigano)
26 Morelo 17 (Knaus Tabbert)
27 Rimor 17 (Trigano)
28 Hobby 16
29 Niesmann Bischoff 15 (EHG)
30 PLA 15 (Groupe Rapido)
31 Affinity 14 (Kabe)
32 Autostar 12 (Trigano)
33 Itineo 12 (Groupe Rapido)
34 McLouis 11 (Trigano)
35 Le Voyageur 9 (Groupe Pilote)
36 Mobilvetta 9 (Trigano)
37 Bravia 7
38 Mega 6
39 Chausson 5 (variant av Challenger, Trigano)
40 Citroën 3
41 Fiat 3
42 La Strada 3
43 Trigano 3 (ukjent hvilke merker dette er)
44 Concorde 2
45 Phoenix 2
46 Swift 2
47 Toth Es Fiai 2 (dette er Pössls dattermerke Clever)
48 Ford 1
49 Globe-Traveller 1
50 Peugeot 1
51 Volkswagen 1
52 Westfalia 1 (Groupe Rapido)
53 Wingamm 1

Svenske Kabe står sterkt i hjemlandet. Foto: Produsenten.

Annen rekkefølge i Sverige
I 2021 ble det solgt 5066 bobiler i Sverige. Det var en økning på 26,3 prosent fra 2020. De ti største merkene var Adria, Kabe, Knaus, Bürstner, Pilote, Sunlight, Dethleffs, Hymer, Rapido og McLouis. I motsetning til i Norge ser vi at svenskene greier å identifisere Sunlight i registreringsstatistikken.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Over 3000 solgte bobiler i 2021
Les også: I annerledesfylket økte salget med 15 prosent i 2021

Del dette med andre:

  2 comments for “To grupperinger produserte to av tre bobiler solgt i 2021

    • Det er riktig, og det vet vi godt, men vi har rett og slett skrevet feil i parantesen. Itineo er regnet med i tallene for Groupe Rapido i teksten. Rettet nå. Takk skal du ha.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *