Over 3000 solgte bobiler i 2021

Fire merker og en fabrikk solgte mer enn 200 nye bobiler hver i 2021. Totalt ble det solgt 3081 nye bobiler. Det er en nedgang fra 2020.

Challenger topper salgsstatistikken for bobiler i 2021. Her fra modellen Open Edition. Foto: Challenger.

Salget av nye bobiler gikk ned med 9 prosent i 2021 og endte på 3081 solgte mot 3384 året før. Det var salget av bobiler inntil 3500 kg som gikk tilbake med 13,34 prosent til 1734. Blant de større bobilene opp til 7500 kg gikk salget ned med beskjedne 2,68 prosent til 1345 bobiler, men det er tildels større prosentvise utslag for enkelte merker.

Samlet salg viser at Challenger er største merke med 281. Deretter kommer Adria (278), Hymer (265) og Benimar (218). Erwin Hymer Gruppens fabrikk Capron lå på topp med 300 salg, men disse er fordelt på flere merker.

På lista over salg uansett vekt kommer Carthago, Rapido, Pössl, Dethleffs, Eura Mobil og Knaus på de neste plassene med mer enn 120 salg hver.

Største merker etter vekt
I vektklassen inntil 3500 kg troner Challenger øverst på pallen med 282 salg foran Adria (177) og Benimar (164). For Benimar er det en økning på hele 44 prosent fra året før. Capron-fabrikken ligger foran disse merkene med 282 registreringer fordelt på blant annet Carado og Sunlight.

På de neste plassene finner vi Pössl (161), så er det et hopp til Dethelffs (92), Carthago (55), Rapido (49), Hymer (41) og på tiende plass kommer Knaus (40).

Adria holder seg på pallen. Her Adria Twin Sports Edition. Foto: Produsenten.

I den tyngre klassen over 3500 kg er det Hymer som holder toppen av pallen som det eneste merket som selger over 200 tunge bobiler. Merket endte på 224 registreringer.
Med seg på pallen har Hymer Carthago (137) og Rapido (125).

Deretter følger Eura Mobil (112), Adria (101), Kabe (85), Knaus (80), Frankia (77), Benimar (54) og på delt tiendeplass Bürstner og Dethleffs (49). Deretter kommer Challenger (46) før vi får et hopp ned til merkene som solgte et tyvetalls bobiler eller mindre.

Hymer har god kontroll i vektklassen over 3500 kg. Foto: ©Hymer GmbH & Co. KG

Store svingninger
Flere merker har merket sterke svingninger i salget fra 2020 til 2021. Blant merkene som solgte over 100 bobiler totalt merker vi oss at Hymer gikk tilbake med 21,6 prosent, Benimar økte med 39,7 prosent, Rapido økte med 11,5 prosent, Pössl økte med 32 prosent, Dethleffs gikk tilbake 28,4 prosent, Eura Mobil gikk tilbake med 17,4 prosent mens Knaus økte med 26,3 prosent.

I vektklassen inntil 3500 kg noterer vi oss at både Benimar og Pössl har hatt betydelig framgang. Over 3500 kg er det spesielt Knaus, Adria, Frankia og Benimar som har god framgang. Knaus har økt med så mye som over 90 prosent i denne vektklassen.
For mindre merker gir prosenttall lett for store utslag til at de gir noen mening.

Registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken, som tallene over bygger på, viser bobiler som faktisk har blitt registrert. Selv om vi for enkelthets skyld noen steder skriver salg, så er det ikke kontrakter som telles. Det betyr at merker kan ha store restleveranser som følge av leveringssituasjonen fra underleverandører.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: I annerledesfylket økte salget med 15 prosent i 2021
Les også: To grupperinger produserte to av tre bobiler solgt i 2021
Les ogsåNorge skiller seg ut i Europa

Del dette med andre:

  7 comments for “Over 3000 solgte bobiler i 2021

    • Det er nybilsalget av personbiler der målet er at det kun skal selges utslippsfrie biler i 2025. I denne sammenhengen kommer nok bobiler i gruppen varebiler.

  1. Denne oversikten er totalt forvirrende.
    Hvorfor legger dere ikke ut hele listen over solgte biler 2021 med endring fra 2020 ?
    Det dere her legger ut er et sammensurium av antall og prosent andeler – som er helt uinteressant for andre enn forhandlere av de store merkene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *