Er bobiler like trygge som andre biler?

Mange er bekymret, men trafikksikkerheten er like god i bobil som i andre personbiler. Det viser i hvert fall statistikk for de siste seks årene.

I 2021 omkom totalt 87 personer på norske veier. En av dem satt i en bobil. Foto: Statens vegvesen.

Mange har sett film av kollisjonstester som viser hvordan bodelen i en bobil kan knuses i en ulykke. Vi har også sett resultatet av ulykker ute på veiene. Bodelen ser ikke solid ut etter en kollisjon. Likevel viser statistikken at dødeligheten er lavere i ulykker med bobil enn i andre personbiler.

Det finnes litt over 2 800 000 personbiler i Norge. Etter sterk vekst de senere årene utgjør bobiler nå over 60 000 av bilparken – eller 2,14 prosent.

De siste seks årene har det i snitt vært 21 ulykker med personskade og drepte i bobil. Likevel har det blitt drept forholdsvis halvparten så mange i bobil som i den totale personbilparken. Det samme bildet ser vi for antall skadde.

Denne statistikken fra Statens vegvesen viser hvordan tallene har fordelt seg de siste seks årene:

Endelige tall for 2021 foreligger først i juni 2022.

Tallene i vår sammenligningen tar ikke hensyn til antall kjørte kilometer per år. Bobiler kjører normalt kortere enn andre personbiler, og mange står parkert om vinteren. Vi må også anta at førere av bobiler gjennomgående er eldre enn snittet for hele bilparken. Det er mange usikkerhet i de mange variablene, som kan forklare statistikken, men de nakne tallene er som de er.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les mer: Se det svenske Trafikverkets kollisjonstest

Del dette med andre:

  2 comments for “Er bobiler like trygge som andre biler?

  1. Som det vil være kjent, er det 3 former for løgn,svart løgn, hvit løgn og statistikk.Skal man utarbeide en reliabel statistikk, er feilkildene legio.Statistikken over trafikkdrepte i bobil kontra personbil ser lovende ut for oss bobilbilister når den angir at risikoen for dødelig utgang av en trafikkulykke er haivparten så stor i en bobil.
    Likevel er 21 trafikkdrepte i en seksårsperiode, 21 for mange. Så en god statistikk er en mager trøst for de etterlatte.Her må både myndigheter og bobilprodusenter ha en nullvisjon.Jeg håper ikke at denne statistikken blir en sovepute og hvilestein for bransjen.
    Såvidt meg bekjent er de fleste bobilprodusenter ikke overvettes opptatt av passiv sikkerhet i bobil.Jeg vet positivt at både Kabe og Niesmann Bischoff arbeider med å etablere sterke deformasjonssoner i sine modeller.Sistnevnte har tilmed gjennomført kollisjonstester med godt resultat.Jeg kjenner ikke til at andre produsenter har foretatt noe tilsvarende.
    Et annet forhold som har vært omtalt i disse spalter, er den suboptimale konfigurering av fjæring og støtdempning på mange bobiler.Det ser ut som om mange produsenter ukritisk monterer påbygg på et standardchassis uten tanke på vekt og vektfordeling.Når et fjærblad brekker på jomfruturen til en helintegrert , må det være noe som er alvorlig galt.
    For vårt vedkommende har vi spandert i overkant av kr 35000 for å optimalisere fjæring og støtdempning på vår nye bobi og selv med denne investeringen er vi ikke helt i mål.

  2. Håper som Audun over her at dette ikke blir en sovepute. Trafikksikkerheten i bobiler bør økes betraktelig. Isofix bør dessuten være standard i alle biler for lettere plassering av barnestoler. Jobber norske trafikkorganisasjoner aktivt med å påvirke bobilprodusentene til å bedre den passive sikkerheten?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.