Motstridende om eldre og trafikksikkerhet

Er bilførere over 75 år mer utsatt for skader og død ved trafikkulykker eller er de det ikke?

Kanskje ikke, men de tåler mindre og får større skader, skriver Statens vegvesen i en nyhetsartikkel på sin hjemmeside.
«Eldre har blant annet mye høyere risiko fordi de tåler mindre: Yngre kan slippe unna med en lettere skade, mens risikoen er høy for at eldre blir drept eller hardt skadd under samme forutsetninger», er begrunnelsen for hvorfor 1000 personer over 70 år har blitt hardt skadd eller drept i trafikken de siste ti årene.

Kilde TØI.

Risikoen for å bli drept eller hardt skadd øker med alderen. Ikke minst øker risikoen betraktelig når en passerer 65 år. Figuren viser også at en på over 75 år har tre ganger så høy risiko for å bli drept eller hardt skadd i trafikken som en på 40 år.

Etter fyllte 80 år øker kjønnsforskjellene dramatisk. Mens søylene går til topps for menn er det kun en svak økning for kvinner. Dette forklarer Statens vegvesen med at kvinner i denne aldersgruppen ofte har tatt førerkortet sent og derfor kjører mer forsiktig.

Konklusjonene har sin bakgrunn i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) i 2015.

– Svak sammenheng mellom alder og sikkerhet
I en pressemelding i mai i fjor tar helseminister Bent Høie og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til orde for å avskaffe kravet om helseattest for eldre bilførere.

Helsedirektoratet og Vegdirektoratet fikk da i oppdrag å se på hvordan ordningen kan endres.

– Danmark fjernet kravet om helseattest for eldre bilførere 1. juli 2017. Vi ønsker nå å se om det er noe vi også kan gjøre. Det kan blant annet frigi kapasitet hos legene og hos Statens vegvesen, og friske eldre kan slippe å fremskaffe helseattest, sa Solvik-Olsen i mai 2018.

Det ble samtidig vist til nyere forskning om betydningen av obligatorisk helseattest for trafikksikkerheten, blant annet i en gjennomgang publisert i «Journal of Transport and Health» i 2014, og en rapport utgitt på oppdrag fra Europakommisjonen i 2016. Studiene viser at det er en svak sammenheng mellom alderen på føreren og hvor sikker kjøringen er.

Svenske myndigheter har heller ikke konkludert med at det er en sammenheng mellom alder og trafikkulykker.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Eldre bilførere kan slippe helseattest
Les også: Ingen sammenheng mellom alder og ulykker

Del dette med andre:

  2 comments for “Motstridende om eldre og trafikksikkerhet

  1. 10. januar 2019 at 14:35

    Noe forbannet tull,kjører bobil Europa rundt og ser mange ligger rundt i grøftene og flesteparten er yngre.
    Er 76 år og kjører mange plasser ingen hadde tørt å kjøre .
    Alt det handler om er å rakke ned på oss som er pensjonister og trøkke ossned i dritten!
    Ser at det det handler om er å stjele mere fra pensjonister,det er min mening.
    HILSEN en som kjørte da vi måtte over til venstresiden i Sverige.
    P.S De søylene kan de putte en viss plass!
    HILSEN Egil GULLIKSEN.

  2. Johan Stølan
    14. januar 2019 at 15:14

    Få igjennom , slutt m legeattest en som Solvik Olsen mener.
    Vi blir mishandlet, mister troen på d gode liv.
    Vi er da voksen nok til å la bilen stå vis vi føler oss uvel, forsatt glad i livet og våre nærmeste.
    Håper dere står på, kan være sprek om du fyller 80🏃💃🧗🤺🏇⛷️🏄🏋️🚴🤸🤾
    Æ huske ein gang da var æ foill to gang 👍🥂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *